Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Les calories en la dieta dels joves

Els adolescents obtenen la major part de l'energia de la seva dieta de l'oli, la llet i el pa, encara que obliden la fruita i la verdura, a més de l'exercici
Per Maite Zudaire 26 de agost de 2010
Img leche bollos
Imagen: Sergio

L’oli, la llet i el pa són les tres principals fonts d’energia per als menors de 17 anys. En aquesta etapa, una alimentació adequada és fonamental a causa dels requeriments nutritius del propi organisme. Nutrició i salut han d’anar unides per aconseguir una dieta equilibrada, en un moment en el qual els trastorns de la conducta alimentària són el principal risc. Un estudi elaborat pel Departament de Nutrició de la Facultat de Farmàcia de la Universitat Complutense qüestiona idees pretèrites sobre el predomini del menjar ràpid en les primeres posicions de la dieta dels joves.

Els deu aliments més escollits

Olis, llet, pa, galetes, brioixeria, embotits i fiambres, xocolates i derivats, pasta, arròs i carn de boví. Aquests són els deu aliments que més consumeixen els adolescents espanyols, segons un informe elaborat pel Departament de Nutrició de la Facultat de Farmàcia de la Universitat Complutense. Encara que estudis anteriors havien corroborat el gust pel picoteo i es creu que les menjades escombraries és fidel a la dieta juvenil, noves dades contradiuen aquesta idea. En general, els joves s’alimenten bé. Ha de ser així perquè en l’adolescència l’organisme requereix una dieta nutritiva per afrontar el creixement en longitud (talla) i massa corporal (pes).

El citat informe es va realitzar a manera de radiografia exhaustiva. Es van analitzar els hàbits alimentosos per determinar de quins aliments procedeixen les calories que consumeixen diàriament. Per a l’anàlisi, es van prendre com a referència les reposades de gairebé un miler d’escolars, que han servit per concretar les fonts alimentàries d’energia. Es va aprofundir especialment en el consum de greixos totals, greix saturat, sodi, sucre i àcids grassos trans.

La maduració sexual marca les necessitats nutritives. Un adolescent guanya en aquesta etapa fins a un 20% de la talla que tindrà en l’edat adulta i el 50% del pes, per la qual cosa és imprescindible una dieta sana i equilibrada. Les primeres conclusions de l’estudi trenquen el mite que els adolescents obtenen la majoria de l’energia del menjar ràpid o “fast food”. La pizza ocupa el lloc 24, les patates fregides aconsegueixen el 17 i les salsitxes se situen en la posició 31. Les hamburgueses, com a plat preparat, ni tan sols es nomenen.

El llistat corrobora que falten fruites i verdures en la dieta i es manté el gust pels aliments amb sabors marcats. En reflexionar sobre el propòsit d’aquest tipus d’estudis, no es pot oblidar incloure la variant de l’exercici. Tot indica que els adolescents realitzen una activitat física limitada, a pesar que la seva pràctica contraresta el percentatge de greix corporal.

Les fonts de greixos i de sucres

La rutina de menjars en la llar és un dels factors que més influeix en els joves. Els pares han de garantir una dieta nutritiva, disciplina en els horaris i ordre en el menú: primer plat, segon plat i postres. Ells supervisen què ingereixen els joves i els apropen a plats sans que els proveeixin dels nutrients que necessiten cada dia.

La brioixeria industrial és una de les principals fonts de grasses trans en la dieta dels adolescents

S’estima que els estudiants consumeixen una mitjana de 2.017 quilocalories al dia, una xifra compresa en els paràmetres aconsellats per a les fonts dietètiques de greixos i de sucres. L’oli, la llet, els formatges, els embotits, la brioixeria industrial, els ous, la mantega, la carn de porc, el pollastre i la maionesa componen el 50% de la seva dieta. El greix saturat -responsable en gran part de les malalties cardiovasculars- es consumeix a través dels embotits i de la brioixeria industrial, que aconsegueixen una preocupant quarta i cinquena posició, respectivament.

Falten fruites i verdures

La procedència del sucre s’evidencia a través de la xocolata, el sucre de taula, els refrescs, els iogurts i el plàtan. Aquesta és la primera fruita en la dieta, en el lloc 23, i juntament amb la poma -segona fruita en la llista, en el lloc 27-, les taronges i mandarines -en el 34- i la pera -en el 44- conformen les fruites més consumides entre els 50 aliments significatius. Els sucs de cítrics, una destacada font de sucres però mai una alternativa a la fruita, ocupen el lloc 26, per davant dels refrescs -el 28-.

Respecte a les verdures, la seva presència és nul·la. Ni tan sols es consumeix enciam, tomàquet o mongetes verdes, molt populars fa unes dècades. Cada dia són necessàries cinc racions de fruites i verdures, que ajuden a prevenir malalties. A més, l’aigua que contenen afavoreix la hidratació, més encara a l’estiu, i la fibra és bona pra regular l’intestí. També els llegums han de formar part de la dieta, encara que si escau ocupen una res menyspreable dotzena posició, aconseguida en els últims anys, una vegada superat l’oblit en què van caure.

L’absència de les verdures, en qualsevol de les seves múltiples possibilitats, marca un repte per aconseguir que els nens i els adolescents consumen vegetals, font de vitamines variades, sals minerals, fibra i elements antioxidants.

L’estudi Carmona conclou que la relació amb el risc de patir un problema cardiovascular és directa si el consum de verdures es limita a una o a cap al dia. Aquest risc es desenvolupa també en els adolescents i està associat tant a una dieta desequilibrada, com a la falta d’exercici.

EXERCICI, INGREDIENT NECESSARI PERÒ ESCÀS

Img baloncesto2 art

Un recent estudi de la Societat Espanyola de Cardiologia evidencia una vegada més que els adolescents presten poca atenció i interès per l’exercici físic. La manera de vida actual els allunya d’aquestes activitats i potencia les actituds sedentàries. Així s’incrementa el risc advertit per l’OMS, que calcula que les persones sedentàries tenen el doble de possibilitats de patir una cardiopatia isquémica, “o de morir per aquesta malaltia”, enfront de les persones que són actives.

Cal incidir en la importància de practicar exercici físic cada dia, entre mitja hora i una hora

A aquesta rutina, s’afegeix el fet que els greixos saturats i els greixos trans -presents en nombrosos productes de brioixeria industrial habituals en la dieta juvenil- afecten de manera negativa a la salut cardiovascular, la qual cosa augmenta el risc de trastorns coronaris des d’edats primerenques.

És necessari adquirir com a hàbit la pràctica d’exercici d’intensitat moderada entre mitja hora i una hora diària. Si s’aconsegueix canviar la rutina, els adolescents poden convertir-se en elements fonamentals en la promoció de la salut i impulsar la pràctica d’activitat física des de la infància fins a la vellesa. Així es millorarà l’estat de la població en general.