Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Les conserves imprescindibles a l’estiu

Algunes conserves ajuden a mantenir una dieta saludable sense necessitat de passar molt temps en la cuina

A l’estiu, sobretot en vacances, el descans i l’oci li resten temps a la cuina. En general, es prefereixen fer altres coses abans que posar-se amb els fogons com en la resta de l’any. No obstant això, sí es vol estar bé, amb la pell tersa i hidratada, el pèl brillant i sa, i sentir-se amb energia i vitalitat per emprendre tot tipus d’activitats. Per a això, tot compte: l’exercici, la hidratació, el descans i, per descomptat, l’alimentació. Les conserves, i en particular les de peix, són molt útils i pràctiques per mantenir una dieta saludable sense passar molt temps en la cuina. El següent article explica com treure’ls profit.

Imatge: Simaron

Conserves de peix: principals avantatges

Imatge: CONSUMER EROSKI

Quan hi ha poc temps o poques ganes de cuinar, els aliments en conserva es converteixen en grans aliats i interessants alternatives nutricionals. A l'estiu, les conserves de peix triomfen: augmenta el seu consum perquè són pràctiques i, a més, agraden. Prova d'això són les dades que ofereix el Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi ambient (MAGRAMA). Cada any, al nostre país, es consumeixen 4,1 quilos de conserves de peix i de marisc per persona. La tonyina, les sardines, els musclos i el verat són els estels del rebost. I l'explicació, a més dels nostres hàbits dietètics, és que aquest tipus d'aliment representa una excel·lent opció gastronòmica i nutricional per diverses raons:

  • Són molt apetecibles.
  • Combinen molt bé amb els plats frescos.
  • No necessiten preparació i s'incorporen amb facilitat a la dieta.
  • Són òptimes des del punt de vista nutricional.
  • Resulten econòmiques.
  • S'adapten a menjars a la platja o en el camp.

Apetecibles i nutritives, les conserves de peix poden formar part de nombroses preparacions fredes i calentes: des d'aperitius, regirats i truites, fins a pizzes, tostas, sándwiches i entrepans, sense oblidar que complementen molt bé a les pastes, els arrossos i els llegums. A l'estiu, quan fa calor, destaca el seu ús en les amanides i els plats frescos de fàcil preparació, que també ajuden a combatre les altes temperatures i estar millor hidratats.

Com planificar el menú amb conserves de peix

  • Les conserves de peix tenen un alt contingut en proteïnes i en greixos. Per això, per aconseguir un menú equilibrat, és important complementar-les amb aliments baixos en greixos, rics en hidrats de carboni i en fibra, és a dir, pastes, arrossos, llegums o patates.
  • Com la dieta ha de ser variada, l'idoni no és consumir conserves diàriament, sinó dues o tres vegades per setmana, per no abusar.
  • A l'estiu, o en els dies de calor, interessa completar els menús amb plats frescos (amanides) i hidratantes (gaspatxo andalús, suc de tomàquet, vichyssoise freda, etc.).
  • També és convenient incloure els aliments de temporada, ja que tenen múltiples propietats beneficioses per a la salut.

    • Fruites: alvocat, albercoc, cirera, pruna, maduixa, préssec, meló, nectarina, nespra i síndria.
    • Verdures: mongeta verda, patata, cogombre, porro, tomàquet i pastanaga (que, a més, poden prendre's en fred).

Cinc propostes senzilles de menú:

  • 1. Pasta amb musclos. Amanida fresca amb formatge blanc. Pa o biscotes. Fruita natural.
  • 2. Amanida de cigrons, tonyina, ceba i ou cuit. Gaspatxo andalús. Pa o biscotes. Fruita natural.
  • 3. Amanida de cogollos de Tudela, sardines, formatge fresc i olives. Suc de tomàquet. Pa o biscotes. Gelat.
  • 4. Arròs amb tomàquet, ceba i tonyina. Vichissoise freda. Pa o biscotes. Fruita natural.
  • 5. Tomàquets raff amb ventresca i ceba. Pizza de tonyina i salmó. Fruita natural.

Els avantatges nutricionals de les conserves de peix

Des del punt de vista nutricional, les conserves de peix són una excel·lent font de proteïnes, minerals i vitamines.

  • Minerals: sobresurten les aportacions de calci, ferro, fòsfor i magnesi. En el cas de la sardina, el tractament tèrmic triplica el contingut de calci, ja que en incloure l'espina, aquesta s'estova i el seu calci passa de l'espina a la carn. Si en fresc una sardina conté uns 50 mg de calci per cada 100 grams de pes, quan està enllaunada amb l'espina pot contenir de 200 a 250 mg d'aquest mineral.
  • Vitamines: destaquen les vitamines A, D i B. El recipient metàl·lic suposa una protecció de les vitamines enfront dels agents que les destrueixen, com l'oxigen de l'aire i la llum.
  • Greixos: àcids grassos omega 3. El procés tecnològic que dona lloc a la conserva incrementa el contingut en matèria grassa. Però, en bona mesura, la qual cosa s'incrementa és el percentatge d'àcids grassos insaturats.

Estudis realitzats en diferents centres de recerca han permès constatar l'excel·lent digestibilidad de les proteïnes del peix en conserva. Sota l'efecte de la calor de la cocció, les proteïnes i els midons s'hidrolitzen, la qual cosa facilita la seva digestió. Això suposa, a més de major facilitat en la digestió, que l'organisme aprofitarà millor els nutrients continguts en aquests aliments.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte