Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Les faules més esteses sobre alimentació infantil

Algunes creences sobre alimentació infantil procedeixen de les notícies falses o la publicitat, mentre que unes altres són més antigues i porten temps arrelades. Les analitzem

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 24deNovembrede2021
bulos frecuentes alimentación infantil Imatge: Getty Images

La desinformació i les falses notícies sobre alimentació afecten la salut dels adults i, també, dels nens. Algunes idees són noves i es nodreixen del devessall publicitari dirigit al públic infantil o l’oferta permanent de productes enriquits que semblen saludables sense ser-ho. Altres creences són més antigues i estan molt arrelades en l’imaginari popular. A continuació, recollim cinc d’elles i les desmentim amb ajuda de diversos experts en alimentació.

Xarops per a obrir l’apetit en nens

En el seu llibre ‘Se’m fa bola’, el dietista-nutricionista Julio Basulto defensa que, com qualsevol ésser humà sa, els nens tenen un mecanisme autoregulador de l’apetit. Si no mengen més és perquè no ho necessiten. Bona prova d’això és que quan estan pegant un estirón, mengen més. Per això, els xarops que prometen obrir l’apetit dels més petits són completament innecessaris.

Aliments enriquits amb vitamina D per a millorar les defenses i millorar els ossos

És un dels reclams més recurrents de la indústria en productes com a llets o iogurts. Des del Grup d’Educació Sanitària i Promoció de la Salut del PAPPS (Programa d’Activitats Preventives i Promoció de la Salut de la Societat Espanyola de Medicina de Família i Comunitària) insisteixen que no hi ha estudis rigorosos que ho avalin i sí molts que confirmen que aquests productes són innecessaris.

Per a aconseguir els nivells de vitamina D recomanats al dia, s’aconsella seguir una dieta saludable amb aliments rics en aquesta vitamina, per exemple, els peixos blaus i grassos com el salmó, el verat o la tonyina, i una exposició al sol assenyada.

Els sucs substitueixen a una peça de fruita

No, un suc no és igual que menjar fruita. Quan un nen o una nena pren una peça sencera adquireix la fibra i tots els seus nutrients. Amb el suc, els menors ingereixen el sucre lliure en forma de fructosa. Un tipus de sucre que, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), cal limitar.

La fruita a la tarda altera als nens

La nutricionista Beatriz Robles, la farmacèutica Gemma de la Canella i el dietista Pablo Ojeda desmunten en el seu ‘Guia sobre faules en alimentació’ un mite que es remunta als anys setanta: el sucre altera als nens. Aquesta faula va donar com a conseqüència que des d’algunes fonts es pensés que les fruites a mitjan tarda trastoquen el comportament dels menors i els fan més hiperactius. Segons aquests experts, “entre els efectes perjudicials del consum de fructosa com a sucre afegit no es troba l’alteració del comportament infantil”.

Els iogurts dissenyats per a bebès són saludables

Des de fa alguns anys les prestatgeries dels supermercats s’han omplert de productes dirigits als més petits de la casa: el meu primer iogurt, la meva primera galeta… Aquests productes es revesteixen de missatges per a semblar saludables, però en realitat amaguen molta quantitat de sucre. A més, són innecessaris. Els lactants d’entre 6 i 12 mesos no necessiten prendre iogurts perquè la llet materna compta amb millors nutrients i amb menys proteïnes. Els menors d’aquestes edats que prenen llet de fórmula tampoc els necessiten: amb la llet de continuació (tipus 2) ja prenen massa proteïnes. A aquestes edats és més recomanable la llet artificial que un iogurt d’aquest tipus, que, a més, porta sucre i nata.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions