Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Les millors amanides per protegir-se del sol

Els ingredients rics en antioxidants augmenten la defensa cutània contra la radiació UV i contribueixen a cura de la bona aparença de la pell

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 17deJunyde2013
Img ensalada Imatge: Ivan Prole

Què moderi portar a la platja? La seguretat alimentària és una de les principals raons per triar uns aliments i no uns altres quan anem a menjar fos alguna cosa que hem preparat a casa. No és baladí, ja que les altes temperatures estiuenques són un factor de risc que s’ha de controlar per prevenir la salmonelosis o altres toxiinfecciones alimentàries. No obstant això, existeixen altres criteris per escollir ‘aliments playeros’, i un d’ells és la cura de la pell contra els rajos UV del sol. Diversitat d’assajos clínics han examinat les qualitats protectores que tenen certs aliments i nutrients. Sobre la base d’ells, al llarg d’aquestes línies es descriuen quins són les amanides més idònies per la seva major concentració en carotenoides fotoprotectores.

Img ensalada
Imatge: Ivan Prole

Amanides: més color, major protecció solar

En els teixits exposats al sol i a l’aire -com la pell dels braços, les cames i la cara sobretot-, la llum del sol indueix processos d’oxidació i envelliment. Per això cal aportar, amb l’alimentació, compostos antioxidants com a reforç als sistemes de protecció endogens, és a dir, els propis de l’organisme. Els carotenoides, pigments colorants dispersos en multitud de vegetals -principalment en fruites i hortalisses-, presenten activitat antioxidant específica a nivell cel·lular.

El b-caroteno i el licopeno, els respectius colorants de pastanagues i tomàquets, es troben entre els compostos més destacats d’aquest grup i són els predominants en la sang i en els teixits humans. Tots dos compostos modulen propietats de la pell quan s’ingereixen com a part dels aliments o com a complements dietètics. Hi ha evidència que protegeixen la pell contra les cremades solars (eritema solar) mitjançant l’augment de la defensa contra el dany de la llum UV, encara que la seva eficàcia fotoprotectora no és comparable amb l’ús d’un protector solar.

Img ensalada sol
Imatge: CONSUMER EROSKI

No obstant això, els vegetals comprenen una barreja complexa de components, de manera que en conjunt exerceixen un efecte sinèrgic a la reconeguda activitat antioxidant i fotoprotectora observada en els carotenoides. Com a exemple; les molècules com el fitoeno i fitoflueno són precursors dels carotenoides majors (beta-caroteno o licopeno) i es produeixen en diverses fruites i hortalisses. El seu espectre d’absorció cobreix el rang UVB i UVA, de manera respectiva, la qual cosa podria contribuir als efectes fotoprotectores d’aliments rics en carotenoides.

Al costat d’elles estan la luteïna i xeaxantina, abundants en el rovell d’ou i en el blat de moro, que han mostrat el seu rol protector en malalties oculars per la seva capacitat d’absorbir l’espectre de llum nociva per a l’ull. També es discuteix el potencial fotoprotector de la vitamina I, molt abundant en el germen de blat o altres cereals i fruita seca (pipes de girasol, avellanes i ametlles), aliments fàcils d’afegir a les amanides. Els olis vegetals (de girasol, de blat de moro, d’oliva verge extra) també són font concentrada d’aquesta vitamina.

Amanides per a la platja: idees saboroses i pràctiques

Totes aquestes amanides haurien d’acompanyar-se d’un aliment energètic perquè la recepta serveixi de plat únic. La pasta (macarrons, espaguetis, espirals…), l’arròs integral, el cuscús o diversos llegums són el complement idoni.

Dieta fotoprotectora: un mes abans de l'estiu

S’aconsella començar amb una dieta rica en antioxidants almenys un mes abans de l’exposició al sol

La renovació fisiològica de la pell requereix el seu temps, per la qual cosa es precisen diverses setmanes per aconseguir els efectes protectors derivats de la ingesta de carotenoides. Per aquesta raó, s’aconsella planificar menús rics en antioxidants almenys un mes abans de l’exposició més perllongada al sol, un mes abans de l’estiu. Un estudi signat per investigadors de l’Heinrich-Heine-Universität en Düsseldorf (Alemanya) adverteix que la fotoprotección a través dels components de la dieta tals com a b-caroteno o licopeno és molt més baixa que la que s’aconsegueix mitjançant l’ús de filtres solars d’ús tòpic. No obstant això, asseguren que l’aportació dietètica òptima de micronutrientes antioxidants augmenta la defensa cutània contra la radiació UV, compatible amb la protecció a llarg termini. A més, contribueix al manteniment de la salut de la pell i de la seva aparença, més hidratada, tersa i brillant.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions