Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Les sardines

El peix estiuenc per excel·lència és una font natural d'àcids grassos omega 3 que ajuda en la prevenció de malalties del cor i dels gots sanguinis
Per maitezudaire 7 de juliol de 2005

Les sardines són peixos pelágicos, és a dir, que viatgen per les diferents capes d’aigua. Aquests peixos són comuns en els mars que banyen la península ibèrica, ja que neden per les aigües càlides i salades. S’agrupen en grans bancs en la superfície marina, i es poden albirar perquè formen una espècie de taca en el mar produïda pels seus moviments coordinats.

Les virtuts nutritives de la sardina

La sardina s’inclou dins dels peixos blaus o grassos, ja que posseeix gairebé 10 g de greix per cada 100 g de porció comestible. A més destaca per la qualitat del seu greix, concentrada en àcids grassos omega-3, així com pel seu elevat contingut en proteïnes, entorn del 17%, i per la varietat de vitamines i minerals. Entre les vitamines es troben algunes del grup B (B1, B3 i B12), les quals permeten l’aprofitament de els nutrients energètics (hidrats de carboni, grasses i proteïnes). A més intervé en nombrosos processos de gran importància funcional com la formació de glòbuls vermells, la síntesi de material genètic, la producció d’hormones sexuals, etc. La sardina conté també quantitats significatives de vitamines liposolubles (solubles en greix) com la vitamina A, D i I. Quant als minerals, la sardina conté fòsfor, calci (més abundant en les sardines en conserva que es mengen amb espina), magnesi, potassi, ferro, zinc i iode.

Les sardines cuiden el teu cor

Els àcids grassos poliinsaturados i en concret els omega 3, abundants en les sardines, són els responsables de moltes de les propietats saludables que presenta aquest peix, ja que estan relacionats amb la prevenció i el tractament de les malalties cardiovasculars com l’infart de miocardi i les accidentis cerebrovasculares. La causa principal d’aquests trastorns és l’aterosclerosis, malaltia en la que els greixos (principalment colesterol), es van dipositant en les parets de les artèries fent que el seu diàmetre disminueixi i que perdin elasticitat, de manera que la sang que circula per elles és cada vegada menor, podent arribar a provocar obstrucció de les artèries i infart o trombosi. El consum de sardines per a la prevenció cardiovascular deriva de la seva riquesa en omega-3, substàncies capaces d’augmentar l’HDL o “bon colesterol” i reduir el LDL-c o “mal colesterol”, així com el colesterol total i els triglicèrids sanguinis, i de fer la sang més fluida.

Sardines contra els dolors articulessis

A partir dels àcids grassos omega 3 es produeixen en el cos unes molècules anomenades prostraglandinas que són compostos químics que impedeixen la producció de substàncies inflamatorias, moltes de les cuales són les responsables de la inflamació i el dolor en cas d’artritis reumatoide. Per això, una dieta rica en àcids grassos omega 3 -les sardines els contenen en abundància- podria mitigar la inflamació i el dolor que acompanyen a les malalties inflamatorias.

La quantitat recomanable d’àcids omega 3 que es necessita perquè l’organisme experimenti els beneficis citats és de 2 i 3 g setmanals, i això s’aconsegueix consumint peix blau (ració de 150 grams), com les sardines, de 2 a 3 vegades per setmana.