Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Les substàncies i els aliments que millor li sentin a la microbiota

Alguns aliments vegetals contenen fibres i polifenoles que constitueixen el menjar perfecte per als bacteris de la microbiota intestinal

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 26deOctubrede2021
nueves almendras avellanas microbiota Imatge: jackmac34

A la nostra microbiota li encanten els prebiòtics. Aquests compostos que tenen alguns aliments vegetals equilibren i milloren la quantitat, la varietat i l’activitat dels bacteris que la conformen. És a dir, els sentin bé, i en conseqüència, també a nosaltres aquestes substàncies ens sentin bé. A continuació et diem quins són i repassem els aliments que les contenen i que, per tant, han d’estar presents en la nostra dieta.

Fibres altament fermentables

En els últims anys s’han multiplicat les recerques entorn de les fibres solubles i els seus efectes beneficiosos sobre la salut. No som capaços de digerir-les ni d’assimilar-les, per la qual cosa arriben a l’intestí gros intactes i allí són fermentades pels bacteris. Són, per tant, prebiòtics.

  • Pectines (pomes, pastanaga). És la fibra més fermentable i afavoreix la diversitat bacteriana. Perquè alimentin nostra microbiota, aquests aliments han d’estar cuinats, no crus.
  • Midó resistent (patates, moniatos, arròs i pasta). En aquest cas, els aliments han de ser cuinats primer i refredats després. L’objectiu és que el midó modifiqui la seva estructura i sigui capaç de resistir el procés digestiu. Així es podrà fermentar i produir els àcids grassos de cadena curta.
  • Mucílags (llavors de lli i de xia). Si prenem aquestes llavors tal qual, passaran pel nostre intestí i les excretarem sense més. Per a obtenir la seva fibra hem de remullar-les en aigua i deixar que espesseixi el líquid.
  • Fructooligosacáridos (espàrrec, ceba o porro). Són un tipus de fibra alimentària soluble que destaca per la seva capacitat per a modificar la composició de la microflora del còlon.
  • Inulina (xicoira, all, carxofa o plàtan). També són un tipus de fibra soluble que serveix d’aliment per a la microbiota intestinal.
  • Galactooligosacáridos (llet materna). Estimula el creixement dels bacteris bons en l’intestí del bebè, per això s’afegeix també en algunes llets de fórmula.

Polifenoles

Es troben en aliments d’origen vegetal i destaquen per la seva alta capacitat antioxidant. També afavoreixen el desenvolupament dels bacteris beneficiosos.  Encara que el vi i l’oli també els contenen, només arriben a l’intestí gros els que van acompanyats de fibra, per la qual cosa en aquests productes perden els seus beneficis.

  • Fruits vermells.
  • Fruita seca, sobretot ametlles, nous i avellanes.
  • Cacau amb més del 85% de puresa.
  • Espècies, principalment anís estavellat, menta seca, gingebre, cúrcuma i canyella.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions