Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Les tres veritats més debatudes sobre l’alimentació

La nutrició és una ciència jove que treballa a bandejar mites i persegueix evidències científiques, però encara no té totes les respostes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 16deJuliolde2014
img_fresa leche hd Imatge: arief hasan

Fa uns anys es va posar en dubte el consum de peix blau, a causa del seu alt contingut gras. Avui se sap amb certesa que és ric en salut, en àcids grassos omega 3 que protegeixen contra les malalties cardiovasculars. No és l’únic exemple de canvi de perspectiva. Quan es qüestionen les veritats en nutrició, també es recorda l’època en què es va proclamar la guerra contra l’oli d’oliva, o el temps en què els ous van haver de fer front a la mala fama que li adjudicava alts índexs de colesterol dolent. En aquests casos, la ciència va resoldre les discussions. En uns altres, encara hi ha polèmica. A continuació es ressenyen tres qüestions sobre alimentació que encara són objecte de controvèrsia: la llet, les fruites i verdures i l’aigua.

Img fresa leche
Imatge: arief hasan

Peix blau, oli d’oliva i ous són tres aliments que, en el seu moment, van suscitar molta polèmica. En aquests casos, els estudis exhaustius de les més prestigioses universitats i centres de recerca de tot el món van coincidir a demostrar que la seva mala fama era això, més un mite que una realitat. La ciència va contradir els efectes negatius que s’adjudicaven a aquests aliments. No obstant això, existeixen uns altres sobre els quals encara es discuteix, i molt. Els següents són tres d’ells.

La llet com a aliment de consum diari

La importància de la llet en la dieta radica en la seva capacitat per ser font de calci, de la qual ningú dubte, encara que s’apunta que la quantitat pugui estar sobreestimada. No obstant això, avui dia existeix una forta discussió entre els qui aposten per treure-la de la dieta adulta íntegrament, i entre els qui defenestran qualsevol dubte sobre la bondat de la llet. Sigui com sigui, el debat està vigent (i és encès), per la qual cosa hi ha raons i conclusions per a tots els gustos. L’argument contrari afirma que l’ésser humà és l’únic mamífer que pren llet en deixar enrere el seu desenvolupament. Però es contraresta amb una afirmació molt simple: també és l’únic que cuina.

Així i tot, el debat és molt més profund, complex i rigorós, per la qual cosa aventurar-se a recolzar una sola postura manca de sentit. L’objectiu és conèixer des de la ciència la relació entre el consum diari de la llet i el seu efecte en la salut, positiu o negatiu. Les dades assenyalen que s’han incrementat els casos d’intolerància a la lactosa, d’al·lèrgies a la caseïna i d’histaminosis alimentària no al·lèrgica a la llet (o, almenys, ha augmentat el diagnòstic dels casos). D’aquí la importància d’arribar fins al final per resoldre les incerteses, abans d’haver de fer front a les citades patologies o a la deficiència de calci en l’organisme.

L’Escola de Salut Pública d’Harvard, en el seu afany de marcar pautes amb base científica, recorda que la llet i els làctics en general no són l’única font de calci. En la seva divulgació ofereix el recurs d’obtenir calci d’altres fonts amb altres aliments. Estan les verdures de fulla verda, com el bròcoli (que també és ric en vitamina K, nutrient essencial per a la salut òssia), la fruita seca (ametlles, avellanes, sèsam i productes derivats com el tahini) i peixos dels quals es menja l’espina (sardines en llauna), entre uns altres. També es poden confeccionar plats vegetarians rics en calci.

Cinc racions de fruita i verdura al dia

Cinc verdures i fruites diàriament, tots els dies, és un objectiu ambiciós que sembla inassolible (si bé és un mínim, no un màxim). Però la literalitat d’aquesta afirmació ajuda a visualitzar un tipus de menú, una confecció d’una dieta, en la qual la presència de fruites i de verdures ha d’imposar-se. El número 5 va servir com a eslògan i com a promoció, però l’Organització Mundial de la Salut (OMS), conscient que la quantitat no es compleix en moltes famílies, ha marcat un mínim de 400 grams de fruites i hortalisses fresques diàries. Aquestes campanyes també valen per cridar l’atenció que el consum de vegetals està molt lluny d’ambdues propostes.

La discussió està en la quantitat i en les fórmules necessàries per promocionar l’hàbit diari, ja que ningú dubta dels beneficis de les fruites i les verdures. Aquí els corrents pugnen per convèncer i ensenyar, i no s’anul·len unes propostes a unes altres, sinó que es potencien entre elles. Les cal ofereixen ajuda per fer-los temps i espai en la dieta, les que atorguen atractiu a aquests aliments bàsics i destaquen el seu colorit, a més de les línies que insisteixen a limitar el consum als productes de temporada. També es destaca la necessitat de mostrar la importància de menjar la fruita i no beure-la (encara que si s’opta per suc, millor que sigui natural) i s’ensenya a innovar amb les verdures.En definitiva, en aquest moment ningú dubta sobre els beneficis d’una dieta rica en fruita i verdura, però s’està qüestionant el nombre que es recomana. Tal com queda reflectit en “Els 12 passos per a una alimentació més sana” de l’OMS, la xifra més popular d’ara endavant serà la de 400 grams de fruites i verdures, d’acord amb el document Salut 21 de la Regió d’Europa. El repte està a comunicar i definir, visualitzar i aprendre a incloure 400 grams de verdures i de fruites fresques al llarg del dia.

Quanta aigua cal beure al dia?

La creença que és necessari beure dos litres d’aigua al dia no té fonament científic. Així de contundent es va mostrar l’expert Spero Tsindos de la Trobe University (Melbourne, Austràlia) i les seves paraules van ser aplaudides per científics de tot el món. També l’Agència Europea de Seguretat Alimentària (AESAN) va indicar que, si ben el consum d’aigua d’un adult havia de rondar els tres litres al dia, la meitat hauria de provenir dels aliments ingerits, especialment de fruites i verdures. No obstant això, encara perduren les veus científiques competents que aposten per la necessitat d’aconseguir la ingesta de, almenys, dos litres beguts d’aigua. Aquí sorgeix de nou la polèmica.

Del que ningú dubte és de la necessitat d’aconseguir una bona hidratació diària, de la vulnerabilitat especial dels nens i dels adults majors. Però s’està deixant en suspens la bondat de l’hàbit, tan estès i tan imitat, de tenir sempre una ampolla a mà per aconseguir un determinat nombre de litres.

Per adaptar-se a les necessitats reals i allunyar-se d’una moda, s’ha començat a ensenyar a calcular l’índex individual d’hidratació, que no és més que prendre consciència de la importància de no córrer el risc de deshidratar-se. En definitiva, l’aigua és imprescindible en la dieta. És el que millor calma la set, i si es tenen dubtes sobre quins beguda triar, és suficient analitzar les característiques dels seus substituts, com els refrescs amb gas, per inclinar-se per la senzillesa de l’H2O. No obstant això, la màxima d’aconseguir dos litres encara no té suficient fonament científic. Caldrà esperar una mica més per saber la quantitat exacta.

Una persona, una dieta, una salut

En la recerca científica es busquen confirmacions irrefutables que responen a preguntes concretes. Les conclusions són aplicables sense condicions. No obstant això, en l’alimentació i en la salut, el comportament de les persones és molt complex. Per això, cal fugir de generalitats o d’aplicacions col·lectives de mesures individuals. Els nutrients són fórmules químiques, no obstant això, les persones no ho són. Cada persona tolera els aliments de diferent manera. Les pautes generals ajuden a marcar un camí, i sense sortir-se d’ell, cadascú necessita descobrir quin és la companyia que millor li convé. Com en la vida, hi ha elements que sumen i uns altres que resten.

Etiquetes:

Dieta

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions