Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

L’excés de begudes de cua en la infància

Quantitats elevades d'àcid fosfòric, un additiu que s'inclou en els refrescs de cua, tenen un efecte desmineralizante de l'os/os
Per Maite Zudaire 16 de gener de 2006
Img nina cola
Imagen: Tommy Wong

Als nens els agraden els refrescs, però el consum freqüent de les begudes ensucrades i amb multitud d’additius no és saludable. L’associació entre la seva ingesta i l’excés de pes és tan precisa com per desaconsellar als nens el seu consum.Si a més els refrescs són de cua, als ingredients comuns (aigua amb gas i sucres) s’agreguen cafeïna i àcid fosfòric, dos additius inconvenients per a la salut dels més petits, en particular. La cafeïna és una substància excitant i l’àcid fosfòric a l’excés desequilibra el balanç orgànic de calci i pot afavorir la descalcificació òssia, amb el consegüent efecte negatiu en el creixement i desenvolupament infantil.

Refrescs i àcid fosfòric

Algunes begudes refrescants contenen àcid fosfòric com a additiu pel seu paper conservant i acidificante. L’hàbit de prendre diàriament o amb assiduïtat aquest tipus de productes suposa una aportació dietètica extra de fòsfor, la contribució elevada del qual per una dieta mantinguda en el temps pot tenir un efecte desmineralizante d’ossos/ossos i dents.

El fòsfor i el calci han de mantenir-se en equilibri homeoestàtic en l’organisme, de manera que l’abundància o la deficiència d’un afecta la capacitat d’absorció i aprofitament de l’altre. L’excés de fòsfor causa una menor assimilació de calci i, per tant, pot suposar una major pèrdua d’aquest en els ossos/ossos. Aquest efecte resulta contraproduent en la infància, sobretot, ja que en aquesta etapa els ossos/ossos estan en ple procés de creixement, desenvolupament i consolidació.

Els pares han d’informar als seus fills sobre l’hàbit insà d’escollir aquest tipus de begudes amb freqüència. No obstant això, aquest efecte descalcificante també ho poden sofrir les persones adultes habituades a beure diàriament refrescs de cua, encara que siguin light, ja que el contingut d’aquest additiu és el mateix.

Aigua, sucre i una infinitat d’additius

La composició química d’alguns productes revela un valor nutricional nul, gens interessant per a la nutrició de l’organisme. És el cas dels refrescs. Encara que qualsevol aliment consumit de manera ocasional i amb moderació pot formar part d’una dieta saludable i equilibrada, la ingesta d’aquest tipus de productes no és recomanable, ni tan sols com un dolç extra en moments i dies puntuals.

L’aigua, el sucre i els abundants additius són el denominador comú de la seva composició. Tan sols el sucre es revela com a nutrient energètic, per aquest motiu es consideri un producte amb “calories buides”, sense vitamines, sense minerals, tan sols energia.Una llauna de refresc (33 cl) conté unes 140 calories procedents en exclusiva del seu contingut en sucre. Quan un nen pren un refresc, la quantitat que ingereix equival a un got d’aigua amb 3 o 4 sobres de sucre dissolts. Per aquest motiu, la recerca epidemiològica ha detallat una associació evident entre el consum de begudes ensucrades (no només refrescs) i un risc incrementat de patir obesitat infantil en més del 50% dels casos.

Refrescs de cua sense sucre ni cafeïna

Avui dia, nombrosos progenitors opten per refrescs sense sucre o versions descafeïnades per als nens. En tots dos casos, es creu que d’aquesta manera es resol el problema de prendre un excés de calories, per sucres afegits, o un excitant com la cafeïna. No obstant això, aquests refrescs aporten quantitats significatives de fòsfor, per la qual cosa tampoc són productes recomanables ni saludables.

Beguda refrescant sense bombolles

Altres productes freqüents entre els nens, o l’elecció de molts progenitors per als seus fills, són les begudes refrescants sense bombolles, amb el convenciment que són millors que els refrescs i, en molts casos, agraden més que els sucs tradicionals.Però darrere del cridaner missatge que els enalteix com una beguda portadora de varietat de vitamines necessàries per als nens (vitamina A, C i B1, entre altres), s’amaga un líquid condensat en additius que es pot substituir per fruita fresca, un suc natural o un liquat amb fruites de temporada.

Una simple i ràpida lectura a la llista d’ingredients és suficient per comprovar que són líquids colorants i ensucrats, resultat de la barreja d’aigua, sucres i una quantitat banal de suc de fruita a força de concentrat (5%), però un llarg llistat d’additius, acidificantes (àcid cítric), conservants (I452, I202), espesantes (goma de guar), emulsionants (midó modificat), aromes naturals i colorants varis. Aquests additius, prescindibles en una dieta sana, però d’ús obligatori per aconseguir el gust esperat, revelen un minso valor nutricional del producte i fa que no puguin considerar-se més que una llaminadura.

ÀCID FOSFÒRIC COM A ADDITIU

Els fosfats són la font dietètica més abundant del mineral fòsfor. Estan en gairebé tots els aliments, sobretot, en els més rics en proteïnes (llet, carn, peixos, ous) i que més consumeixen els nens. Al seu torn, la indústria alimentària utilitza l’àcid fosfòric (I338) i les seves sals, els fosfats de sodi (I339), potassi (I340) o calci (I341) i els polifosfatos (I450-I452) com a additius conservants, antioxidants i estabilizantes.

És comú la seva presència en derivats cárnicos (fiambres, salsitxes, embotits, patés), ja que en reaccionar amb les proteïnes naturals d’aquests productes es reté l’aigua i augmenta la jugosidad (i el pes) del producte. Per la seva qualitat estabilizante, aquests additius s’agreguen a varietat de derivats làctics (formatges fosos tipus rodanxes i porcions, llet condensada, nata) o surimi (palitos de cranc i similars).

Per tant, cal revisar la dieta infantil i valorar què quantitat i amb quina freqüència consumeixen els nens aquest tipus de productes rics en fòsfor, ja que els refrescs de cua no són els únics que els contenen.