Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Limitacions de les dietes amb baix índex glicémico

Nombrosos estudis revelen la seva utilitat a l'hora de perdre pes o millorar el control de la diabetis, però es debat encara el seu ús clínic a llarg termini

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 12deMarçde2009
Img panera Imatge: Annika Vogt

En els últims temps un dels plantejaments dietètics més populars al que se li està prestant més atenció és el que fa referència a l’índex glicémico (o glucémico) dels aliments. Això atén als resultats de diverses recerques que han comprovat com el fet de seguir una dieta en la qual es triïn, d’entre els aliments hidrocarbonados, els de menor índex glicémico, dona millors resultats a l’hora de perdre pes.


Diverses publicacions es fan ressò de taules d’índex glicémico dels aliments. En general, encara que amb algunes variables, es considera que els aliments de baix índex glicémico, com algunes fruites, verdures i cereals integrals, alliberen la glucosa de manera gradual a la sang. Mentre que aliments amb alt índex glicémico, com el pa blanc i la pasta no integral, produeixen una resposta més ràpida en els nivells sanguinis de glucosa i tendeixen a associar-se amb freqüent sensació de gana, la qual cosa condueix a una major ingesta d’aliments.

Dieta i control de carbohidrats

Els hidrats de carboni (carbohidrats o glúcids) constitueixen la principal font d’energia de la dieta humana. Les recomanacions de consum originals d’hidrats de carboni es van estimar en proporció als requeriments energètics totals, en equilibri amb els requeriments de proteïnes i de lípids. Això va donar pas al concepte de dieta equilibrada, que és aquella que aporta varietat de nutrients en les proporcions saludables que corresponen al 50%-55% d’hidrats de carboni del total de calories de la dieta, el 15% proteïnes i 30%-35% greixos.

Respecte als hidrats, es parteix de la idea general que no tots els carbohidrats són iguals; els simples (monosacàrids i disacàrids) i, per tant, els aliments que els contenen (sucre, mel, llet, fruita, sucs, dolços o refrescs) s’associaven a un increment de la glucèmia en general més ràpid i major que amb els hidrats complexos (polisacàrids).

Quan es pren un aliment ric en carbohidrats, els nivells de glucèmia augmenten de manera progressiva segons es digereixen i s’assimilen

Però no és fins a finals del segle passat, en la dècada de 1980, quan es comencen a estudiar els efectes biològics dels carbohidrats sobre la salut humana en la població general, així com en grups amb requeriments especials com la diabetis, dislipemias i obesitat.
Sorgeix llavors un nou concepte, l’índex glicémico, IG, de la mà de l’equip de David Jenkins de la Universitat de Torontó, a Canadà. Es tracta d’una mesura que ha servit per classificar els aliments -rics en carbohidrats- que consumim pel que fa a com afecten a la glucèmia, és a dir, als nivells de glucosa en sang.

Quan prenem qualsevol aliment ric en carbohidrats, els nivells de glucèmia augmenten de manera progressiva segons es digereixen i s’assimilen, i això depèn, tal com s’ha comprovat, de l’IG dels aliments. Aquest índex es mesura comparant l’increment de la glicemia induït per un aliment aïllat, en condicions isoglucídicas (50 g hidrats de carboni), amb l’induït per un aliment de referència, sent els més utilitzats una solució de glucosa pura o el pa blanc (IG = 100), considerats com a estàndard.

La seva determinació es realitza mesurant la glicemia postpandrial (havent dinat) durant un lapse de dos a tres hores. Amb aquests resultats, els aliments es classifiquen en tres categories: IG alt, igual o major de 70; IG intermedi, de 56 a 69; i IG baix, de 0 a 55. A partir d’aquí, diverses publicacions es fan ressò de taules d’IG dels aliments. Per exemple, es consideren aliments amb IG mitjà o baix (menor de 69): sacarosa, fructosa, arròs integral, patates, llegums; i aliments amb IG elevat (major de 69): glucosa, maltosa, pa blanc, puré de patates, arròs blanc, entre uns altres.

Els investigadors també van descobrir que els diferents aliments, independent del seu contingut total en carbohidrats, presentaven una diferent proporció de carbohidrats simples i complexos. Però, de moment, encara que nombrosos estudis han donat suficients resultats positius per suggerir que l’IG de la dieta és un aspecte d’importància rellevant en el tractament i la prevenció de malalties cròniques com l’obesitat, la diabetis i les dislipemias, des de fa 20 anys, el seu ús clínic segueix sent debatut i se segueixen trobant incongruències en les dades.

Hi ha autors que assenyalen problemes metodològics relacionats amb els indicadors per avaluar-ho i troben evidències insuficients per afirmar els beneficis de la seva aplicació sobre la salut a llarg termini.

Les limitacions de l’índex glicémico

En 2006, Antonio Arteaga Llona, que dirigeix el Departament de Diabetis, Nutrició i Metabolisme de la Facultat de Medicina de la Pontifícia Universitat Catòlica de Santiago de Xile, va publicar un article en el qual analitzava de manera rigorosa la informació clínica i epidemiològica recent i rellevant per la qualitat dels estudis, sobre la relació entre IG amb el maneig de la diabetis, obesitat i patologia cardiovascular.

Arribava a la conclusió de la controvèrsia del seu ús paràmetres. Arteaga recull una sèrie de raons que expliquen la controvèrsia d’ús eficient de l’IG en el maneig tant de la diabetis mellitus com de l’obesitat: “La gran variabilitat de la resposta en la mateixa persona i entre individus no pren en compte la quantitat de glúcids de l’aliment, l’associació amb un altre aliment en la dieta mixta canvia els resultats, existeix falta d’estandardització de la tècnica i s’empren diferents estàndards de referència”.

Arteaga Llona també informa que existeixen evidències que l’IG d’un aliment depèn d’una sèrie de factors físics i químics com el grau de processament (mòlta i congelació), l’aplicació culinària (calor, aigua i temps de preparació), el tipus de midons (amilosa i amilopeptinas), el contingut de fibra, el contingut de greixos i l’acidesa (utilització de vinagre i suc de llimona). I no només depèn del tipus d’hidrat de carboni simple o complex que abundi en l’aliment, tal com es creia en un inici.

LA CÀRREGA GLICÉMICA

Img sandia1
En 1997, un grup d’investigadors de la Universitat americana d’Harvard van definir un nou concepte, el de la càrrega glicémica (CG), que quantifica l’impacte sobre la glucèmia d’una porció habitual d’un aliment amb determinat índex glicérico (IG). En considerar la porció d’un aliment, la qual conté una quantitat determinada de carbohidrats, el marcador es considera més complet. Per exemple, la síndria, que en algunes taules apareix com a aliment d’alt IG i, per tant, s’estima que augmenta de manera ràpida la glucèmia, pel que sembla, i segons aquesta nova teoria, no ho fa tant, ja que la seva càrrega glicémica és baixa.

Això és així perquè, encara que la síndria conté sucres simples, la quantitat d’aquests en la porció de síndria normal que un pot menjar és petita, ja que la major part del seu pes és aigua. Per aquest motiu, per porció habitual de consum, la quantitat de sucres de la síndria no provoqui una elevació tal de la glucèmia en sang.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions