Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

L’injustificat odi cap a la fruita i el seu sucre

El sucre present de manera natural en les fruites senceres no suposa un problema per a la salut

En l’actualitat, es viu un moment de gran conscienciació sobre el sucre i els seus efectes en la salut. Sens dubte, això ha estat un gran avanç per a la nutrició perquè, durant molt temps, el missatge s’havia centrat sobre el perjudicials que eren els “greixos”, tot això de manera injustificada. Ara es presta més atenció al sucre, la seva presència en els aliments i la seva repercussió en l’estat de salut de les persones. No obstant això, dins d’aquesta onada de qüestionament del sucre, molts productes han rebut una crítica injustificada. És el cas de les fruites, com s’exposa a continuació.

Imatge: stetsik

El sucre (lliure) com a factor de risc de malalties

Des de fa dècades se sap que el sucre té efectes sobre la salut. De fet, despunta com un dels factors dietètics que predisposa a l'aparició de certes malalties com a càries, sobrepès, obesitat i les seves conseqüències metabòliques associades.

Quan es parla de "els efectes del sucre", sempre es refereix al sucre lliure, mai al que està present en els aliments de forma original. Dins de l'impacte que té per a la salut pública, és molt destacable el que generen les begudes ensucrades.

Sucre lliure, afegit i intrínsec, quin és la diferència?

Encara es confonen els termes sucre lliure, sucre afegit i sucre intrínsec, de manera que a continuació es defineixen per aclarir en què es diferencien aquests tipus de sucre.

  • Sucre intrínsec. És el sucre present naturalment en els aliments que encara conserven la seva matriu, com el qual es trobi dins d'una taronja o d'una mongeta verda. El seu consum no presenta problemes per a la salut, ja que la ingesta de fruites i verdures és per complet saludable. El sucre intrínsec no es considera sucre lliure.
  • Sucre afegit. Aquest sucre s'addiciona de manera extra a un aliment que no ho tenia abans. Per exemple, els productes processats com a brioixeria, galetes, dolços, postres, menjars preparats o refrescs. Tot sucre afegit es considera lliure.
  • Sucre lliure. És el terme que ocasiona més malentesos. Es troba en dissolució dins de l'aliment i pot tenir dues procedències:

    • Sucre lliure afegit.
    • Sucre lliure original de l'aliment. Estava present en l'aliment a l'origen (taronja), però que s'ha alliberat. Això ocorre, per exemple, quan s'esprem o licua la fruita. Aquest cas és el que dona lloc a tantes confusions, atès que un suc té sucre lliure, però no sucre afegit. De fet, no està permès afegir sucre als sucs.

En cap cas es pot ficar en el mateix sac als sucs i a les fruites i verdures. El fet que les fruites i les verdures tinguin sucres naturalment presents en la seva composició no les converteix en un grup alimentari a limitar. Tot el contrari, el seu consum és un factor de prevenció de malalties i, a dia d'avui, constitueix un dels grups principals a promoure. És una prioritat i una estratègia global fomentar la ingesta de fruites i verdures. Això queda reflectit amb claredat en el document de l'Organització Mundial de la Salut (OMS), on s'explica que les recomanacions de reduir sucre lliure no al·ludeixen a fruites i verdures.

No confondre fruita amb suc

En parlar de fruita i verdura, ens referim a fruites i verdures fresques i senceres; no entren els subproductes que un dia van ser fruita i verdura, igual que el sucre prové de la remolatxa, i no per això és equiparable a consumir remolatxa fresca.

Quines coses no són fruita o verdura?

  • Melmelades
  • Compotes
  • Gelats
  • Batuts
  • Liquats
  • Concentrats
  • Purés
  • Sucs

El posicionament de l'OMS és clar: la seva recomanació de limitar els sucres lliures també fa esment als sucs de fruita. I sí, és igual si el suc és casolà.

Per descomptat, que un aliment sigui o no saludable depèn de moltes altres coses. No cal fixar-se solament en el contingut de sucre. Però no es pot cometre la injustícia de començar a limitar la ingesta de fruites i verdures quan són aliments prioritaris en l'alimentació.

Les persones que desaconsellen menjar fruites i verdures ho fan des d'una mirada reduccionista que solament contempla que "tenen sucre en la seva composició". Però no s'han parat a llegir els estudis científics que avalen i recomanen que cada ració de fruites i verdures prevé malalties no transmissibles i, fins i tot, podria salvar vides.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte