Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Llaminadures: temptació dolça però poc saludable

El consum de llaminadures no proporciona al nostre organisme nutrients necessaris, per la qual cosa el seu consum habitual és desaconsellable. Aporten calories, sucres i additius en excés

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 23deNovembrede2009
Img caramelos Imatge: Terren

Darrere d’una bossa de gominoles o d’un grapat de llaminadures gairebé sempre hi ha un nen somrient que gaudeix mastegant sucre acolorit i de diversos sabors, però no tot acaba aquí. A vegades, els consumidors, fins i tot compulsius, d’aquesta mena de productes són adults. En aquests dolços amb noms o formes tan apetitosos com pernils, plàtans, ous i mores hi ha sucres, xarop de glucosa, aigua, gelatina, aromes, colorants i altres ingredients amb els quals s’elaboren les gominoles acolorides. Si en lloc d’estar coberts de sucre brillen a la manera de regalèssies i maduixes és perquè en la seva elaboració s’han utilitzat olis i ceres. Però cap d’aquests ingredients són necessaris o profitosos per a la dieta, ja que hi ha aliments que aporten aquests nutrients en proporcions més equilibrades que les de les chuches. De manera que cada vegada que es premia als nens amb un grapat de llaminadures s’incorpora al seu organisme una dosi de sucres i additius que no té conseqüències negatives directes per a la seva salut però que, pel que fa al sucre, per la seva vinculació amb l’obesitat i la càries, han de consumir-se només a vegades i amb moderació. Quant als additius, no tenen per què causar problemes ja que abans de ser autoritzats han estat testats, però sempre que es pugui és millor evitar-los. Consumir llaminadures amb freqüència o en grans quantitats és un hàbit poc saludable perquè propícia males digestions i inflor abdominal, i s’associa també a les infeccions de fongs, bacteris i paràsits que, al seu torn, generen una major ansietat per ingerir sucres. L’abús de dolços predisposa, a més, a l’obesitat, a la diabetis, a la càries i als problemes cardiovasculars.

Una bossa de chuches, la meitat de les calories del dia

/imgs/2009/11/caramels.art.jpgDesprés de comprovar quins són els ingredients amb els quals s’elaboren les llaminadures -glucosa, dextrosa, xarop de caramel, colorants, acidulantes potenciadotes del sabor i gelificantes, olis i ceres – el comentari dietètic és rotund: les llaminadures manquen d’interès nutricional, són del tot prescindibles en la dieta. I el seu consum continuat no és convenient perquè aporten moltes calories (de 320 a 360 calories cada cent grams), sucres (entre 70 i 80 de cada 100 g són mer sucre) i un rosari d’additius. Una generosa bossa de llaminadures, d’aquestes de diumenge i festes de guardar, aporta als nens la meitat del sucre que necessiten per a tot el dia. Els fabricants de llaminadures no estan obligats a indicar en l’etiqueta el total de sucres del seu producte, per la qual cosa en molts casos aquesta informació no està a l’abast del consumidor.

Els nens d’entre 4 i 10 anys necessiten una dieta d’unes 1.800 calories, i l’adequat és que l’aportació de sucre representi entre el 10% i el 18% del valor energètic total d’aquesta dieta. Això suposa un màxim de 340 calories per dia provinents de sucres, que corresponen a 85 g (1 gram de sucre aporta 4 calories; si el gram és de greix, són 9 calories). Aquesta quantitat màxima de sucres inclou el sucre utilitzat com a edulcorant però també el que conté aliments i productes com a fruites, sucs, galetes, cereals, refrescos, brioixos. El sucre és imprescindible per al funcionament del nostre organisme, però una alimentació normal és suficient per a proveir-nos del sucre necessari.

El problema, fins i tot en els qui no mengen llaminadures, sol ser l’excés de sucre i no al contrari. Quan es digereix el sucre, l’organisme aconsegueix l’equilibri químic i atreu certs nutrients, com els minerals magnesi i fòsfor i les vitamines del grup B. Però un excés de sucres origina deficiències orgàniques d’aquests nutrients, deteriora l’energia vital i causa apatia, fatiga i feblesa muscular. Inhibeix, a més, la capacitat dels glòbuls blancs (leucòcits), que són part de les defenses de l’organisme, per a fer front als bacteris. I massa sucre afavoreix, així mateix, els catarros i infeccions i l’aparició de la càries: les llaminadures enganxoses queden adherides a les dents i els bacteris de la boca transformen els seus sucres en àcids que deterioren l’esmalt dental; és per això que s’insisteix en la necessitat de raspallar-se les dents havent dinat llaminadures.

Colorants i al·lèrgies

En les gominoles i altres productes acolorits com els ‘flaixos’ (pols de gel), els additius colorants tenyeixen els sucres. En els aperitius salats com gusanitos i similars acoloreixen la farina, el greix i la sal. I la majoria d’aquests colorants són artificials. Entre ells figuren els azoics, que poden donar lloc a reaccions adverses en individus predisposats. Alguns són capaços de desencadenar atacs d’asma en nens amb aquest problema i reaccions al·lèrgiques cutànies en persones hipersensibles. S’inclouen en aquest grup la tartracina (E102), groc de quinoleína (E104), groc ataronjat S i groc ocàs FCF (E110), azorrubina o carminosina (E122), vermell cochinilla A (E124), vermell allura AC (E129) i blava patent V (E131). No obstant això, el nivell de colorants de les llaminadures no és tan excessiu, encara que pels seus cridaners tons sembli el contrari. Un nen de 15 quilos de pes que consumeixi cent g de llaminadures aconseguiria com a molt només el 10% de la seva dosi diària admissible. Per tant, el dels additius (excepte el cas dels consumidors hipersensibles abans citat) no és un problema nutricional important de les llaminadures, que sí el del sucre.

Llaminadures sense sucre

/imgs/2009/11/chuches.art.jpgLa millora de la qualitat nutricional de les llaminadures és un gran repte per a la indústria d’aquests productes, que és conscient que els consumidors estan cada vegada més conscienciats que la dieta saludable i equlibrada és un dels fonaments de la salut. Caramels i xiclets sense sucre van ser l’inici (avui es parla fins i tot de llaminadures amb propietats funcionals -pensem en chuches enriquides en omega 3 o calci- però això encara està per veure’s) han marcat les distàncies, en aconseguir que el nen o adult gaudeixi d’un dolç sense preocupar-se per l’excés de calories que li suposa aquest consum. Els “edulcorants de volum” o “polioles” proporcionen un intens sabor sense incorporar a penes calories. En aquest grup s’inclouen el sorbitol, manitol, isomalt, maltitol, lactitol i xilitol. L’Associació Espanyola de Dietistes Nutricionistes (AEDN) ha desvinculat aquests caramels i xiclets sense sucre de la seva tradicional relació amb l’obesitat i la càries. Però tenen un punt flac : edulcorants com a sorbitol i xylitol, en grans quantitats, poden provocar dolors abdominals i diarrees, a causa del seu efecte laxant.

Atenció, avis

[Extraído de Escola de Prevenció de l’Obesitat Infantil] Els avis han de posar també de la seva part en la nutrició dels més petits, i per molt que vulguin veure feliços als seus néts en els moments que comparteixen amb ells, no han de dir “sí” a tot. Han d’evitar, per exemple, que es converteixin en dolents i capritxosos menjadors. Pares i avis han de saber que brioixos, galetes, llaminadures i refrescos ensucrats no han de consumir-los els nens (i tampoc els majors) amb freqüència. Cal predicar amb l’exemple i és molt interessant arribar a un acord amb els nens perquè reservin aquest consum per a ocasions especials. És important que ho comprenguin i assumeixin; si no, molts d’ells acabaran menjant aquests productes d’amagat o en llocs i moments en què els seus pares i avis no els vegin. Recordem que:

  • Les chuches tenen massa sucre, a més de molts additius, entre altres aromes, colorants, saborizantes. I són una bomba de calories.
  • No poden complementar plats ni, menys encara (i aquí entren també brioixos, galetes i similars) substituir un plat o un menjar.
  • Consumits amb freqüència o en grans quantitats, causen problemes: lleven apetit als nens, i promouen la càries i l’excés de pes.
  • Cal ensenyar-los als nens que reservin les chuches per a dies i moments especials. Encara que no ho sembli, gaudiran més d’ells que si els mengen cada dia. I els associaran amb el dia de descans o festa i amb el premi, és a dir, amb coses positives i, important, ocasionals.

Paginació dins d’aquest contingut

  •  No hi ha cap pàgina anterior
  • Ets a la pàgina: [Pág. 1 de 1]

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions