Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Llegums i flatulència, com evitar l’excés de gasos?

Seguir uns senzills consells pot ajudar a evitar els incòmodes gasos que amb freqüència apareixen en la digestió d'un plat de llegum

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 06deOctubrede2005

La flatulència es pot alleujar o fins i tot prevenir si es millora la digestió
dels aliments flatulentos. Per a això s’aconsella condimentar els plats de llegums, cols i porros, entre uns altres, de forma adequada
i aplicar la tècnica culinària més apropiada.

Què és la flatulència?

La flatulència també es coneix amb el nom de meteorismo. Es caracteritza
per un excés de gasos que s’acumula en l’intestí i que a més de
provocar una distensió abdominal (inflor de l’abdomen), causa
espasmos intestinals.
El gas acumulat en l’intestí procedeix de dues vies diferents; en part,
de l’aire que s’ingereix en empassar els aliments, però aquest gas també pot
ser el producte de la fermentació que duen a terme els bacteris de
la flora intestinal.

El cas dels llegums

És ben sabut que després de degustar un bon plat de garbazos, llenties o mongetes
molta gent nota inflor abdominal, una conseqüència incòmoda que fa
que en més d’una ocasió els nutritius llegums siguin rebutjades.

La causa d’aquest excés de gasos la té un dels seus components: els oligosacàrids no digeribles, en concret
la rafinosa i l’estaquiosa. Aquests oligosacàrids no digeribles són resistents
a l’àcid gàstric i a l’acció dels enzims digestius,
i per tant entren intactes en l’intestí gruixut i són fermentats per les
bacteris que resideixen en ell. Com a conseqüència d’aquesta fermentació
es forma gas, fet que explica els problemes de meteorismo i flatulència que
apareixen després de la ingesta de llegums.

Com es pot reduir la producció de gasos?

Per evitar o reduir la flatulència després de consumir llegums poden aplicar-se
diferents tècniques molt senzilles:

– Trencar el bulliment mentre s’estan coent les
llegums, retirant la cassola del foc durant uns minuts o ben afegint
aigua freda a l’aigua bullint. D’aquesta manera es redueixen al màxim
els oligosacàrids productors de gas. A això és el que nostres àvies cridaven “espantar a les llenties”, es veu que tenien ja molt sentit comú.

Prendre els llegums en puré
o passades pel xinès per llevar-los la pell. Si es barregen amb verdures o
amb patates resulten més suaus i si se’ls afegeixen durant la
cocció condiments carminativos com comino, anís, romaní, farigola
o fonoll, entre uns altres, es facilita la seva digestió i es redueix el cúmul
de gasos.


– Tterminar el menjar amb una infusió digestiva,
d’alguna de les plantes abans esmentades, o de les conegudes camamilla i
menta poliol.

Mastegar bé els aliments i
menjar i beure a poc a poc, per així evitar empassar una quantitat excessiva
d’aire mentre es menja.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions