Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Llegums, és necessari evitar-les per a eliminar els gasos?

Els llegums són els aliments que més flatulències provoquen, però hi ha diverses maneres de reduir les molèsties sense deixar de menjar-les

Img alubias rojas listp Imatge: cookbookman17

Els aliments que més gasos produeixen són les mongetes, les faves i les llenties, ja que contenen sucres de difícil digestió. No obstant això, no són els únics responsables de les molèsties digestives. El sucre de les fruites (fructosa) i el sucre de la llet (lactosa) també poden ser problemàtics per a les persones més sensibles. És a dir: les causes dels gasos -que afecten una de cada deu persones- són múltiples. El següent article explica com reduir aquesta molèstia sense renunciar a aquests aliments i planteja diversos motius per a no eliminar els llegums de la dieta.

Img alubias rojas
Imatge: cookbookman17

El 7% de la població pateix excessives molèsties derivades dels rots, mentre que l’11% sofreix gasos intestinals amb molta freqüència, segons el Col·legi Americà de Gastroenterología. Als països del Mediterrani, Àfrica i Àsia, est un mal generalitzat. Ara bé, tant els rots com els gasos són funcions necessàries de l’organisme. De manera habitual, una persona pot expel·lir gasos entre deu i vint vegades al dia sense que això es consideri anormal. No obstant això, sí que pot ser molest o incòmode, sobretot, si el gas s’acumula i ocasiona distensió abdominal.

Com reduir els gasos sense renunciar als llegums

L’Acadèmia Americana de Dietètica apunta que algunes tècniques de preparació dels aliments, com remullar i germinar els llegums, poden millorar la seva digestibilitat, a més de reduir els nivells de fitatos i, d’aquesta manera, millorar l’absorció de ferro (l’àcid fítico és molt abundant en llegums i, en unir-se a minerals com el calci, el ferro o el zinc, impossibilita la seva absorció). L’associació 5 al dia coincideix amb aquesta apreciació i afegeix que la fermentació dels llegums també millora la qualitat de la proteïna, augmenta el contingut d’algunes vitamines del grup B i permet que es generin determinats àcids orgànics que poden ajudar a millorar l’absorció de ferro i zinc.

Altres suggeriments útils, més relacionades amb l’estil de vida que amb la manera de cuinar, són les següents:

  • Mastegar molt bé els aliments.
  • No prendre begudes carbonatades.
  • No mastegar goma de mastegar.
  • Menjar més a poc a poc.
  • Relaxar-se en menjar.
  • Caminar durant 10 o 15 minuts havent dinat.
  • Deixar de fumar.
  • No mastegar xiclets o menjar caramels amb sorbitol.
  • Beure bastant aigua al dia, ja que l’aigua ajuda al pas de la fibra a través de l’aparell digestiu.

També hi ha remeis naturals, com la camamilla romana, que conté substàncies químiques que poden ajudar a reduir els gasos i la flatulència, en relaxar els músculs i produir certa sedació. Així mateix, hi ha alguns medicaments de venda lliure per a tractar els símptomes associats als gasos -entre ells la simeticona, el carbó activat i el beano-, encara que cap d’aquests productes ha demostrat ser eficaç.

Motius per a no eliminar els llegums de la dieta

Els llegums són rics en fibra vegetal, la qual agrega volum a la dieta, fa que la persona senti sacietat amb major rapidesa i pot ajudar a controlar el pes. Encara que el consum de grans quantitats de fibra en un curt període de temps pot causar gasos intestinals, flatulència, distensió i còlics abdominals, aquests tendeixen a desaparèixer quan els bacteris naturals de l’aparell digestiu s’acostumen a l’augment de la fibra en la dieta.

Els llegums fan que la persona senti sacietat amb major rapidesa i poden ajudar a controlar el pes

El perfil alimentari actual a Espanya evidencia una manca en el consum d’aliments vegetals, en particular, de cereals integrals i llegums. Per això es recomana augmentar la seva ingesta, sobretot, a les dones en edat fèrtil, embarassades i posmenopáusicas, als fumadors i bevedors habituals, als ancians amb problemes sanitaris i als nens en èpoques de ràpid creixement i desenvolupament. En general, els hàbits dietètics dels nens i adolescents espanyols són deficients i amb un escàs consum de llegums, com queda reflectit en l’estudi ENKID, que va avaluar a 3.534 persones d’entre 2 i 24 anys.

En els últims anys s’han realitzat diverses recerques sobre els avantatges dietètics dels llegums. Segons aquests treballs, eliminar-les dels menjars tindria més factors en contra que a favor:

  • Els esteroles vegetals que es troben en els llegums redueixen l’absorció del colesterol i disminueixen els nivells de colesterol LDL (“dolent”).
  • La major ingesta de llegums s’ha relacionat amb un risc menor de resistència a la insulina i de diabetis tipus 2, i una millora en el control glucèmic. Atès que els llegums contenen carbohidrats de digestió lenta i un alt contingut de fibra, és d’esperar que millorin el control glucèmic i redueixin la incidència de diabetis.
  • El consum regular de llegums també representa una mesura de protecció enfront del càncer d’estómac i de pròstata.
  • En el cas dels vegetarians, els llegums i la soia són una font essencial de proteïnes i cal recordar que les seves necessitats proteiques són una mica superiors a les Quantitats Diàries Recomanades (CDR) de proteïnes per a persones omnívores.

L'excés de gasos pot representar un problema greu?

La formació excessiva de gasos no és una malaltia, però sí que pot ser el símptoma d’un problema subjacent que no s’ha diagnosticat, com la celiaquía, una insuficiència pancreàtica o la síndrome de dúmping, que es desenvolupa després d’una reducció d’estómac. A vegades, rotar amb excessiva freqüència es relaciona amb el reflux gastroesofágico, mentre que la distensió abdominal i la flatulència, s’associen a restrenyiment. Per això, sempre hem d’informar el nostre metge.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions