Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Lourdes Carrillo, Grup de Nutrició de la Societat Espanyola de Medicina de Família i Comunitària (semFYC)

«El nostre sistema digestiu també anhela pau per Nadal»

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 14deDesembrede2007

Lourdes Carrillo conjuga la seva activitat assistencial com a metge de família amb un destacat currículum en recerca nutricional i promoció d’una alimentació saludable. La seva recepta per a una alimentació sana resulta simple, encara que no sempre fàcil de dur a terme. Es tracta de realitzar, com a mínim, entre quatre i cinc menjars diàries, mastegar a poc a poc, beure abundant líquid i practicar diàriament activitat física. Afegeix que els bons hàbits alimentaris ajuden a prevenir malalties, i que han d’evitar-se els remeis i dietes no recomanats per professionals sanitaris.

Durant les festes nadalenques, els centres de salut viuen un cert enrenou com a conseqüència d’una ingesta excessiva.

Són molt freqüents les consultes relacionades amb excessos en l’alimentació i les seves conseqüències nefastes sobre la salut. Un quadre gairebé tradicional són els problemes aguts relacionats amb un consum excessiu d’alcohol en els dies clau, el de Nadal i el de finalització d’any. Però també abunden els casos de gastritis i hiperacidez o, fins i tot, lesions causades per traumatismes, accidents o desmais, que estan relacionats amb una intoxicació aguda.

Què fem malament?

En aquestes dates modifiquem els nostres hàbits alimentaris habituals. Ens decantem gairebé exclusivament pels aliments més calòrics i amb major contingut gras, i recorrem a formes culinàries més elaborades i amb elements poc usuals en la cuina diària. A més, consumim aliments en major quantitat que durant la resta de l’any i sense respectar els horaris habituals de menjars o sopars. Només la dieta, caracteritzada per una excessiva densitat nutricional i una càrrega calòrica tremenda, suposa una agressió al nostre sistema digestiu que, com és lògic, veu truncada la pau que necessita per funcionar i passa factura en forma de malestar gàstric, aerofagia, hiperacidez, distensió abdominal, dolor, vòmits i diarrees.

Què ocorre amb aquelles persones que segueixen dietes especials?

Nadal també propicia un cert abandó en les dietes terapèutiques assignades pel metge o dietista. Aquest abandó és especialment greu en aquells amb un compromís metabòlic com pugui ser la diabetis. Aquestes persones poden presentar descompensacions agudes importants, i per la seva mala digestió acaben moltes vegades en els serveis d’urgències. Cal tenir en compte que les intoxicacions afecten en major mesura a aquells individus més fràgils, les persones majors i els nens. L’explicació és que ells tenen una alimentació més regulada al llarg de l’any i són més sensibles al desordre i al caos d’aquestes festes.

Després de la tempestat, no obstant això, ve la calma.

No exactament. Just després de les festes apareixen les seqüeles de les transgressions dutes a terme. Augment de pes, dificultats per aconseguir els objectius terapèutics en el pacient diabètic, augment de la xifra de lípids sanguinis [colesterol, triglicéridos] o complicacions digestives del tipus de gastritis i úlceres són algunes de les manifestacions.

Què li ocorre al nostre organisme quan ens empatxem?

L’empatx es tradueix en una sobrecàrrega per a tot l’organisme, començant pel sistema digestiu, que ha de realitzar un esforç no habitual per complir la seva funció de digerir i absorbir els nutrients. Això es tradueix en un procés més lent i fins i tot en el “fracàs” de la digestió. A més, els nutrients necessaris no arriben al conjunt de l’organisme de forma adequada, per la qual cosa es produeix un cert decaïment, sensació de fatiga i cansament. El to vital disminueix fins que es recuperen de nou les funcions digestives i es garanteix la correcta nutrició dels teixits.

El nou any sol ser punt de partida de bons propòsits. Els metges de família treuen partit a la motivació de molts durant aquests dies per millorar en aspectes de salut?

Si, per descomptat, o almenys ho intentem. És cert que passades les festes tots anhelem una volta adequada i saludable a la normalitat, i fins i tot busquem millorar la nostra situació de salut. El propòsit és bo, que no fàcil. Abandonar-se als plaers de la taula és molt més senzill, així com guanyar quilos sempre és més còmode que perdre’ls. A més de motivació, els metges inculquem als pacients una certa disciplina, constància i l’assessorament que les mesures preses vagin a ser les correctes i les segures. El metge de família se situa en un lloc òptim per afavorir, impulsar i ajudar en aquests propòsits.

Nadal, la recepta del metge

Img
Quins consells poden servir perquè les festes nadalenques, a més de felices, siguin el més sanes possible? Lourdes Carrillo és partidària que ens detinguem a pensar de tant en tant en el que el cos realment demana i vol, que no sempre és el que s’anuncia o s’adopta. «La vida sana i l’alimentació saludable no estan renyides amb la felicitat», conclou.

Es tracta, segons ella, de planificar de forma adequada un equilibri nadalenc. Com? Intentant no alterar els hàbits alimentaris adequats a la nostra edat i condició, mantenint un règim horari assenyat per als principals menjars del dia i evitant el picoteo. A més, recomana moderar les quantitats, sobretot dels aliments més calòrics i/o poc habituals en la nostra alimentació; mantenir un consum adequat de vegetals i peces de fruita (cinc al dia) crues o cuinades de forma senzilla; moderar el consum de dolços típics d’aquestes dates i no recórrer a ells de forma aïllada, sinó al costat d’altres aliments i, finalment, recórrer a les begudes alcohòliques de forma moderada i responsable.


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions