Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Maig: La pitahaya vermella o fruita del drac

Una fruita rica en vitamina C, molt cridanera i decorativa per la seva pell vermella i bràctees verdes i grogues

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 14deMaigde2007

Img
La pitahaya vermella, Hylocereus ocamponis, és una fruita exòtica de la família de les cactáceas, en la qual s’inclouen més de 600 espècies conegudes, com els cactos, rics en mucílags (fibra soluble) i àcids orgànics. Al mercat internacional es comercialitza amb el nom de fruita del drac o dragon fruit, i arriba al nostre país durant els mesos de juny a agost.

La fruita del drac va ser descoberta per primera vegada en forma silvestre pels conqueridors espanyols a Mèxic, Colòmbia, Centreamèrica i les Antilles, els qui li van donar el nom de pitaya, que significa fruita escamosa. Avui dia es conrea en països com Mèxic, Nicaragua i Vietnam. En aquest últim país, la principal zona de producció de pitahaya vermella és la costa oriental, des de Nha Trang en el nord fins a la ciutat d’Ho Chi Minh en el sud. Les exportacions d’aquesta fruita a Vietnam s’orienten principalment als mercats d’Hong Kong, Singapur i Taiwan, encara que també es destina una part als mercats europeus.

Aquest aliment es caracteritza per la seva pela, vermella, gruixuda i que presenta unes bràctees verdes que, en madurar, es tornen grogues, donant-li un aspecte molt decoratiu. La polpa és molt aromàtica, està repleta de diminutes llavors negres i posseeix un sabor alguna cosa insípid, lleugerament ensucrat. El seu calibre és petit, ja que té uns 12 centímetres de llarg i de 75 a 80 mil·límetres de diàmetre. El pes dels fruits varia de 150 a 250 grams.

Les seves propietats nutritives

Es tracta d’un fruita amb un contingut de calories molt baix, concretament 36 per cada 100 grams, a causa de la seva escassa aportació de carbohidrats (9,2%), i a la gairebé absència de greixos i proteïnes. La seva aportació de fibra és d’uns 0,3 g per cada 100, no gaire alt, i el seu contingut de vitamina C és la meitat que el d’una taronja, uns 25 mil·ligrams per cada 100 g de fruita.

És un fruit ideal per aportar vitamina C a l’organisme sense haver d’ingerir cítrics, pebrots o altres vegetals que la contenen gairebé en exclusiva

Per la seva escassa aportació energètica i riquesa en vitamina C, aquesta fruita és adequada per els qui tenen un major risc de sofrir manques d’aquesta vitamina, per exemple les persones que no toleren els cítrics, el pebrot o altres vegetals, que són la font gairebé exclusiva de vitamina C en la nostra alimentació.

Aquesta vitamina, com a antioxidant, contribueix a reduir el risc de múltiples malalties, entre elles les cardiovasculars, les degeneratives i fins i tot el càncer. A més, a causa que la vitamina C augmenta l’absorció del ferro dels aliments, s’aconsella en cas d’anèmia ferropénica, acompanyant als aliments rics en ferro o als complements en la dieta d’aquest mineral, ja que això accelera la recuperació.

Com triar-la i preparar-la

La fruita està madura quan la bràctees es tornen grogues. S’ha de conservar en lloc fresc, sec, allunyada dels focus de calor i sense entrar en contacte directe amb la llum del sol. Només convé introduir-la en la nevera si volem prendre-la fresca, i poc abans del seu consum.

Se sol consumir com a fruita fresca, però també pot utilitzar-se en còctels i refrescs. Les pitahayas madures es pelen sense dificultat. Es talla pel costat de la flor i es tira de la pell cap avall. Pelada d’aquesta manera pot tallar-se en llesques i, en menjar-la, s’ha d’evitar mastegar les llavors. Finalment, el seu atractiu color la fa particularment apropiada com a adorn de múltiples postres i còctels exòtics.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions