Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Mals hàbits en la dieta dels estudiants

Els costums d'els qui cursen el seu primer any fora de casa es tradueixen sovint en un augment de pes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 24 de Setembre de 2009
img_universitarios1

El primer curs com a estudiant anés de casa pot ser caòtic en qüestió d’alimentació. En general, aquesta decisió es pren en iniciar la universitat, per la qual cosa a l’intens programa d’estudis, se sumeixi la necessitat d’organitzar les tasques de la llar. La compra setmanal i la cuina són claus. Si no es realitzen de manera adequada poden traduir-se en un augment de pes.

En independitzar-se, molts joves estudiants descuren l’alimentació. No preveuen el menú amb antelació i adopten mals hàbits difícils de corregir. Per això, convé habituar-se al més aviat possible a una dieta saludable i decidir-la amb temps. Quan els diners no sobra per fer la compra, l’habilitat en la cuina és mínima i amb prou feines queden estones lliures per guisar, és imprescindible una correcta planificació.

Primer any: uns quilos més

Nombrosos estudis han constatat un augment de pes durant el primer any a la universitat. En la majoria, els estudiants completen qüestionaris que revelen dades sobre determinades conductes i activitats associades. Els canvis de pes oscil·len entre els 0,7 i els 3,1 Kg. Les persones que guanyen més pes augmenten entre 3,1i 3,4 Kg. Les dades demostren que el major increment ocorre durant els primers sis mesos de vida independent.

Als mals hàbits alimentaris, s’afegeix una reducció de les hores dedicades a l’exercici

En una recent anàlisi realitzada per la Universitat Estatal d’Oregon (EUA), publicat en la revista oficial de l’Associació Americana de Dietistes (JADA), es confirmen diferències notables entre sexes, un aspecte que ja havia aparegut reflectit en altres informes. En general, els estudiants homes estan menys preocupats pel pes, la qual cosa explica que guanyin més quilos que les dones.

No obstant això, en una revisió publicada en “Nutrition Reviews”, experts del Nutrition, Food and Exercise Sciences de la Florida State University (EUA) assenyalen que en la majoria dels estudis no es mesuren els canvis en la composició corporal -massa magra / massa grassa-. Aquestes dades són rellevants per verificar que l’augment de pes es limita només a l’augment de greix, i adequar els enfocaments dietètics.

Alimentació sana, tot un repte

En les recerques analitzades es comprova l’esforç dels estudiants per adaptar-se a una alimentació més saludable dins de la seva nova etapa. Cada persona ha de revisar el seu comportament alimentari per identificar els factors que li han portat a aquest increment de pes; el canvi de vida és evident i porta amb si l’inici de nous costums que afecten als hàbits alimentaris.

El llistat és incomptable: cafès ensucrats a deshoras (entre classe i classe, havent dinat, en acabar el…dia .), pinchos o brioixeria en les estones de descans, snacks, cervesa o refrescs a última hora del dia, crispetes i llaminadures al cinema o davant la televisió, plats precuinats calòrics per sortir del pas, picoteo en el pis d’altres companys. A aquesta situació, s’afegeix una reducció en el temps que es dedica a l’exercici, enfront de les hores que es passen enfront de l’ordinador o a la biblioteca.

Canviar el “xip”

Una vegada que s’han identificat els costums insans “culpables” dels quilos de més, cal posar en pràctica els canvis oportuns que permetin reduir el consum de calories. Determinats trucs aconsegueixen alleugerir els plats i aprendre a cuinar les receptes amb menys calories. Així s’aconsegueix no abusar dels productes precuinats, sovint amb massa greix, si bé la preparació industrial d’aquest tipus de menjars cuida cada vegada més la qualitat nutricional.

La possibilitat de substituir el sucre per edulcorant i els refrescs per les seves versions light, redueix les calories. El costum de portar un tentempié de casa (fruita, iogurt, coques d’arròs o blat de moro, colines, barritas de cereals o entrepà) evita la ingesta de snacks o brioixeria. Els adobats com els cogombrets i cebolletas en vinagre són una alternativa com a aperitiu si es té costum de “picar” abans de menjar o per a sopar.

FÀCIL, RÀPIDA I ECONÒMICA

CONSUMER EROSKI publica un menú del dia sa i equilibrat. Els estudiants tenen la possibilitat de personalitzar el seu pla, segons els seus gustos i preferències. Un altre recurs útil per els qui mengen fora de casa és l’opció de menús “de táper”.

Les hores d’estudi i les activitats extraescolars omplen la major part de les hores del dia. Aquesta falta de temps, unida a l’escassa habilitat de molts joves per cuinar, es pot solucionar en seleccionar les receptes segons el seu grau de dificultat. Les més de 3.000 receptes publicades estan descrites en cinc categories: per a principiants, fàcils, dificultat mitjana, alta i molt alta. Les receptes inclouen altres dades d’interès com el temps d’elaboració i el preu, amb la possibilitat de cuinar més de 200 receptes per menys de 5 euros.

A més, es poden afegir filtres per recopilar una relació de totes les receptes pensades “per a principiants”, per “menys de 5 euros” i que s’elaborin en uns 15 minuts. Fins al moment, més de 115 receptes compleixen amb aquests criteris, que permeten variar al màxim el menú. Les propostes noves integren un comentari dietètic i orientacions referents a la seva adequació en funció de l’edat, diferents malalties o trastorns de salut, com l’estrès, les intoleràncies o al·lèrgies alimentàries, gastritis, restrenyiment, flatulència, anèmia o obesitat.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions