Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Maneres de fer llegums diferents als potajes

Els llegums donen molt joc en la cuina. A més de degustar-les en un bon potaje, aprèn a preparar-les en amanides o com a hamburgueses o croquetes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 24deSetembrede2021

Estan entre els aliments que més temps duren en el rebost. A més, és possible menjar llegums a l’estiu, tardor, hivern i primavera. Així que és convenient que en tota casa hi hagi sempre envasos o conserves de mongetes, cigrons i llenties i, també, de pèsols, faves o soia. Per a la seva correcta conservació, tal com recorda el tecnòleg d’aliments Miguel Ángel Lurueña, haurem de col·locar-les en un lloc fresc i sec, allunyades de la llum solar, de substàncies perilloses i d’olors fortes, i mai en contacte directe amb el sòl. I has de saber que pots menjar llegums diàriament, perquè, a més de fer-ho en un bon guisat de cullera, hi ha altres opcions. En aquest article donem bon compte d’això.

Maneres de preparar aperitius amb llegums

  • Paté de cigrons o humus. El paté vegà per excel·lència resulta molt fàcil de fer. Tan sols has d’escórrer els cigrons de la conserva (o del suc de cocció, si s’han fet a casa) i barrejar-los en la batedora amb suc de llimona, oli d’oliva, all i sèsam fins a aconseguir una crema fina i brillant. I si vols, pots afegir 50 grams d’olives verdes sense os en trossets molt diminuts.
  • Tens pèsols i/o bròcoli? Perquè atreveix-te amb un o dos dels hummus amb verdures congelades que et proposem: de pèsols —sí, és un llegum— i de bròcoli amb cigrons.
  • Una tapa diferent. Als amants de les croquetes casolanes, els plantegem un repte: intenta treure un rendiment molt diferent als teus llegums amb aquesta recepta de croqueta de llenties. I si prefereixes amb cigrons, mira com es fa un falàfel, típic d’Orient Mitjà.
  • I un antull? Prova el caputxí de llenties, una proposta innovadora per a un menú especial amb el qual sorprendre en un aniversari, diumenge o festiu.

platos legumbres
Imatge: jcvelis

Cremes amb llegums

A més de bullits, una altra manera de preparar llegums molt habitual és fer purés i cremes amb elles. La crema de mongetes vermelles amb els seus sagraments resultarà molt calòrica i greix.

Per això, d’entre totes les que podries fer amb llegums, destaquem la de pèsols, tant en conserva com congelats. Són un ingredient que lliga molt bé en crema sense perdre les seves qualitats. I, a més, t’ajudaran a fer front al restrenyiment. Segueix la recepta de crema de pèsols, que pots complicar-la amb xampinyons, pernil…

Amanides amb llegums

Una altra manera de gaudir de les proteïnes dels llegums és prendre-les en amanides fredes o temperades. Les amanides es completen amb hortalisses i aporten vitamines, minerals i substàncies amb acció antioxidant. A més, amb una simple vinagreta en l’amaniment, obtindràs un sabor intens. I si no li tires sal, serà encara més beneficiós per a les persones hipertenses o amb problemes de retenció de líquids. Però hi ha més alternatives.

En aquest article, tindràs sis amanides: dos de llenties (amb tonyina i amb poma, api i enciam), sengles de cigrons (amb taronja i amb ou cuit) i altres dos de mongetes (una amb mongetes blanques i fesols tendres amb salmó i l’última amb mongetes negres). I si no et convencen, mira tres receptes d’amanides amb llegums en conserva.

Un llegum menys habitual, però molt interessant per la seva aportació de fibra, és la fava. Tant tendres com seques, i ja siguin congelades o en pot, serveixen per a fer amanides. Tria entre una senzilla amanida de faves i enciam o una més elaborada: amanida de faves i gambes amb pernil i vinagreta de menta.

Sopes fredes amb llegums

També pots cuinar sopes fredes amb llegums. De pèsols amb pernil és un clàssic, però hi ha moltes més, com aquestes: de mongetes, pebrot i tonyina; cigrons i panses; o de llenties, ou i pastanaga.

Hamburgueses i mandonguilles amb llegums

Si no has provat de fer aquesta delícia vegetariana, pots intentar-ho. Tindràs un segon plat molt resultón i, si tens fills, una manera saludable d’integrar aquests aliments bàsics en el seu menú.

Et donem diverses opcions d’hamburgueses o mandonguilles amb llegums: d’arròs i llenties; de falàfel (cigrons); d’arròs i cigrons; de mongetes negres, tofu i soia; de mongetes blanques i llenties; de cigrons i azukis (frijol vermell); i de soia .

Llegums amb cereals: la combinació perfecta

Les propietats dels llegums són múltiples. Segons els experts, constitueixen un dels grups d’aliments més complets des del punt de vista nutricional. No obstant això, perquè les proteïnes que aporten siguin de qualitat, és necessari que comptin amb tots els aminoàcids essencials. I en aquest cas, són deficitàries en metionina. La solució passa per incloure un aliment que l’aporti. Quin? Els cereals. Així que sempre que puguis, barreja’ls. Algunes recomanacions: llenties amb arròs, cigrons amb cuscús o pasta amb pèsols.

Etiquetes:

legumbres-ca

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions