Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Mantenir-se a dieta sense aprimar

Les dietes restrictives no es tradueixen en la pèrdua de greix corporal

Img dieta listado Imatge: James Farmer

Els 2.050 milions d’euros que es van gastar l’any passat els espanyols en productes miracle per a aprimar demostren que l’anhel per perdre pes no es deté davant els advertiments dels experts. En una època que ens empeny darrere de la primesa a qualsevol preu, es constata que moltes persones viuen sotmeses al desig obsessiu d’aprimar i al pànic a engreixar, fins al punt d’arribar a utilitzar mètodes gens apropiats. Però, arriba un moment en el qual, fins i tot menjant menys del que necessita l’organisme per a sobreviure sa, no s’aprima.

Si està realitzant algun tipus de dieta convé que reflexioni sobre quins són els mecanismes biològics que s’amaguen després del control del pes. A pesar que el pes corporal roman estable en la majoria de les persones al llarg de la vida, hi ha una tendència a guanyar greix amb l’edat, encara que sol ser un procés bastant gradual. Ara bé, que el pes es mantingui constant no és tasca fàcil, ha de donar-se un mecanisme regulador que sigui capaç de comptar les calories ingerides, descomptar les calories cremades i controlar les sensacions de fam en la mesura exacta. Tot això ocorre gràcies a una complicada tècnica fisiològica encarregada de mantenir l’equilibri.

El nivell de regulació ponderal

Curiosament, l’organisme humà mostra una clara tendència a mantenir el seu pes dins de certs límits. Els excessos o els defectes alimentaris semblen posar en marxa processos compensatoris summament eficaços. Si s’està una temporada menjant menys, per exemple, fent una dieta hipocalórica durant mesos, el metabolisme disminueix proporcionalment, s’adapta a l’energia ingerida i aconsegueix així l’estabilització del pes.

Per aquest motiu fer dietes de poques calories durant un temps prolongat o intermitentment any rere any dóna lloc al famós “efecte jo-jo” de pèrdua i augment de greix en el cos, que és contraproduent. Segons l’especialista Josep Toro, del Servei de Psiquiatria i Psicologia de l’Hospital Clínic de Barcelona, “la verificació d’aquests fets ha donat lloc a la teoria del nivell de regulació ponderal, segons la qual els excessos i les insuficiències alimentàries desencadenen canvis metabòlics que intenten prevenir les modificacions del pes corporal”.

El pes corporal no depèn simplement de la diferència entre l’energia que s’ingereix i la que es gasta

Se sap que el cervell i, concretament, l’hipotàlem lateral, exerceix un paper clau en la determinació d’aquest nivell regulador. Se suposa que a través de les funcions encarnades en aquesta àrea s’expressen les influències genètiques i evolutives que actuen sobre el pes corporal conformant així un delicat i misteriós equilibri amb múltiples incògnites encara per resoldre.

No som tots iguals

Se sol incórrer en l’error de pensar que el pes corporal de tota persona depèn simplement de la diferència entre l’energia que menja i l’energia que gasta. Però no és una simple qüestió d’entrades i sortides que ens faria iguals a tots els éssers humans. No és tan senzill; les diferències metabòliques entre els individus són molt grans i depenen de l’edat, el sexe, l’altura, el pes, la massa muscular i el greix, entre altres factors.

A més, com no podia ser d’una altra manera, està la genètica, aquesta clau xifrada que encara no ens revela per què un obès pot guanyar el doble de pes que una persona que no ho és quan tots dos han menjat les mateixes quilocalories de més en el mateix període de temps. Heretem la propensió a engreixar, però perquè aquesta propensió es converteixi en panxa prominent ha de donar-se un ambient adequat. De la mateixa manera, la ciència ha acreditat que els obesos en tractament d’aprimament sofreixen un alentiment del seu metabolisme, s’adapten a la restricció fàcilment i, com a resultat, els costa més perdre greix corporal.

Els hàbits alimentaris i l’estil de vida són crucials en tot aquest puzle patològic que conforma la multicausalidad de l’obesitat . Nombrosos estudis han demostrat com poblacions sense propensió genètica a l’obesitat, com a japonesos, indis sud-americans o nord-africans, quan s’exposen a un ambient de sobrealimentació, com el dels EUA, arriben a desenvolupar aquesta síndrome igual que la resta dels seus conciutadans.

És clar que les noves condicions culturals i econòmiques es tradueixen en major consum de carn, lactis, postres, dolços, cervesa, aperitius i un llarg etcètera que convida al consum de menjar energètic i al sedentarisme com a eix de l’oci. El comportament alimentari o la relació amb el menjar influït per factors culturals, socials i psicològics com l’ansietat, l’estrès o la depressió, influeixen enormement i poden produir temudes conseqüències.

EL MÉS DIFÍCIL

ImgImatge: Rachel

Qualsevol internauta troba en dècimes de segon unes 2.630.000 pàgines amb “solucions per a mantenir el pes” després d’una dieta. Donades les circumstàncies socials d’avui dia, en les quals gairebé totes les persones aspiren a tenir el mateix pes relatiu, és normal que el mercat se centri en aquesta aspiració tan lucrativa. Des de de el sentit comú, els col·legis oficials i associacions de dietistes-nutricionistes no deixen d’alertar dels perills de molts d’aquests consells, que produeixen en la majoria dels casos és un empitjorament de la situació.

Prestigiosos membres d’una de les associacions de dietistes-nutricionistes més veteranes, com la dels EUA, adverteixen que si s’està fent una dieta determinada i no s’aprima, convé oblidar-se d’ella i reconduir els hàbits alimentaris. Les dietes restrictives no sols no funcionen, sinó que tendeixen a provocar reaccions posteriors de compulsió amb el menjar i una recuperació dels quilos.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions