Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Març: La cebolleta

Crua o cuinada, la cebolleta aporta molt sabor, poques calories i moltes alternatives per cuinar-la

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 05deMarçde2007

És el mateix cebolleta que ceba fresca? Algunes persones les confonen. No obstant això, són varietats diferents. La cebolleta, també coneguda com cebolleta francesa, és una hortalissa que després de l’hivern torna a plantar-se i es consumeix tendra abans que floreixi. El seu aspecte s’assembla molt al porro, sent aquesta la forma d’identificar-la. Pertany al gènere Aliium, i en ell s’inclouen altres hortalisses com la ceba, el cebollino o el porro. Totes elles tenen en comú que són riques en olis essencials molt volàtils i picantes que contenen gran quantitat de sofre. No obstant això, la cebolleta posseeix un sabor més suau que el d’altres hortalisses de la seva mateixa família.

La cebolleta té un ric passat. De fet, la seva utilització data de temps prehistòrics. Alguns autors afirmen que va ser Sibèria el seu lloc d’origen. A Xina, aquesta hortalissa es conrea des de fa més de 2000 anys.

A la fi de l’Edat Mitjana es va introduir a Europa, encara que el seu ús es va veure desplaçat pel de la ceba. Avui dia la cebolleta és molt apreciada a Espanya i, més que com a ingredient principal, s’empra fonamentalment com a condiment en els menjars.

Molt sabor i poques calories

La cebolleta és un aliment amb una escassa aportació calòrica, perquè el seu contingut en aigua és aproximadament del 90%. En canvi, el seu contingut en proteïnes i hidrats de carboni és mínim. Afegir aquesta hortalissa a les preparacions, doncs, permet potenciar el seu sabor sense amb prou feines augmentar les calories.

La seva alta aportació en fibra, vitamines i minerals converteixen a la cebolleta en un excel·lent regulador de l’organismeEn la composició de les cebolletas s’ha de tenir en compte la seva aportació de fibra, vitamines i minerals, que la converteixen en un excel·lent aliment regulador de l’organisme. Són una bona font de potassi i presenten quantitats significatives de magnesi i fòsfor. Quant al seu contingut vitamínico, les cebolletas són riques en vitamines del grup B, com la B9 o àcid fólico, la B3 i la B6. No obstant això, les propietats saludables d’aquesta hortalissa s’han de, més que a la seva composició nutritiva, a la seva abundància d’antioxidants, entre ells els flavonoides i els compostos rics en sofre. Aquests últims són substàncies precursores de compostos volàtils, que són els que aporten a la cebolleta aquesta olor i sabor tan característics.

La cebolleta en la cuina

Les cebolletas es venen en manojos i, a l’hora de triar-les, és important que desprenguin una bona aroma. Aquesta hortalissa està especialment indicada per a elaboracions en cru, ja que el seu sabor és més suau que el de la ceba. Així, és més adequada per a qualsevol tipus d’amanida, com per exemple una amanida de pastanaga amb cebolleta i pebrots.

La part verda de la cebolleta es pot utilitzar molt picada per aromatizar o fins i tot decorar vinagretes, maioneses, amanides, salses, sopes i mariscs. Si es pica molt bé, fins i tot pot substituir al cebollino en moltes decoracions.

La cebolleta es pot emprar també, en lloc de la ceba tradicional, per a aquelles preparacions que requereixin algun tipus de cocció. Es presta, de fet, a infinitat de preparacions. Aquestes són algunes d’elles:

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions