Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Maria Josep Sebastià Mengi, professora de nutrició de l’Escola Universitària Blanquerna. Barcelona

«Seguim menjant fins al cap d'afartar-nos»

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 18deGenerde2008

Imatge: CONSUMER EROSKI

Alternant la labor docent universitària amb un treball de camp en atenció primària i la consulta privada com a nutricionista, Maria Josep Sebastià reivindica la importància de les dietes a l’hora de menjar. «Es tracta d’un assumpte pedagògic, educatiu», diu. «Ensenyo als meus alumnes a ensenyar a menjar a la gent, a seleccionar amb encert els seus menjars i a cuidar-se de forma correcta». En el seu vessant més assistencial, Sebastià s’ha especialitzat en l’atenció dietètica a pacients amb càncer, esclerosi múltiple o SIDA.

En el que a menjar concerneix, cuidar-se sona a sacrifici i extralimitar-se, a plaure.

Cuidar-se és estimar-se, acaronar al nostre cos i a la nostra ment. Menjar de forma atabalada, sense criteri i a la babalà ens fa un flac favor alhora que ens engreixa.

Per tant, a portar-se bé.

Menjar sempre ha de suposar un plaer, ja que forma part de la història, però un ha de saber què li convé i què no, i quines proporcions o quines quantitats li aniran millor en funció del seu gènere, edat, talla o règim d’activitat física. Dieta no és el mateix que règim, el qual té, certament, una connotació restrictiva. La dieta, no obstant això, és simplement ‘un pla de vida per mantenir l’harmonia d’un sistema’. Així és com la va definir Hipócrates.

I què duu a terme un diplomat universitari en nutrició que no pugui realitzar un professional de medicina, farmàcia o infermeria?

Saber què menjar convé i quin no, així com ensenyar a menjar bé, són coses per les quals no prou un llibre ni unes instruccions, sinó intervenció humana especialitzada. El sanitari és molt divers en àmbits d’actuació professional, i en ell hi ha un lloc que considero molt important per al dietista, com també ho hi ha per al fisioterapeuta o rehabilitador. En molts països sud-americans, per exemple, els dietistes són llicenciats universitaris amb cinc anys de carrera que assumeixen totalment la competència de pacients amb sobrepès, hipertensos o diabètics, de manera que els seus metges queden exclusivament relegats a la intervenció terapèutica. També és una manera de descarregar l’enorme pressió assistencial dels nostres sistemes.

El seu grup està duent a terme un estudi sobre els avantatges d’incloure a dietistes als centres d’atenció primària de la xarxa pública.

En efecte, molts metges es desanimen pels escassos resultats que obtenen dels seus pacients en matèria d’hàbits dietètics, i pretenem constatar que una pedagogia adequada pot obrar miracles en aquest sentit.

No caldria començar per les escoles?

Ho fem, però costa molt més. Tenim certa pressió per part dels mateixos educadors, que volen ser els primers a promoure hàbits saludables als seus alumnes. No obstant això, la qual cosa ocorre a les cases d’aquests alumnes pesa més fins i tot que el que ocorre a l’escola, en el que a menjars concerneix, i poder ensenyar als pares quin és la millor manera d’enfocar l’alimentació en el si familiar és molt complex encara que, sense cap dubte, necessari.

Doncs ensenyem als pares.

Els menjars i els sopars eren abans un punt de trobada familiar. Els guisats casolans, elaborats a consciència i sobre la base d’un receptari ric i saludable, queden avui relegats als restaurants i el menjar ràpid i barata s’imposa. I els dietistes no guanyem gens amb criticar aquest canvi social. La nostra missió és la d’adaptar-nos a com funcionem avui i vetllar perquè, dins d’un cert ordre, la gent mengi ben.

Mai hem tingut tant menjar a l’abast.

Això és part del problema. El nostre organisme està dissenyat per passar períodes de fam, i els individus amb un codi genètic estalviador d’energia són els que millor han sobreviscut durant desenes i centenes de segles. No obstant això, tenir avui un fenotip estalviador d’energia suposa un obstacle per a la salut. Ja no hi ha llargs hiverns d’escassetat d’aliments, plagues ni pestes, almenys en el nostre àmbit industrialitzat. El lliure comerç i la sofisticació de les comunicacions permeten, per la seva banda, que en la taula disposem avui de tota sort d’aliments. Mengem molt perquè el nostre organisme sempre demana menjar més quan és possible. Així, com diuen els castellans castissos, vam seguir menjant fins al cap d’afartar-nos.

Hi ha qui creu que tot el problema està en la ment, més que en l’estómac.

Raó no li falta. Els canvis socials als quals abans em referia porten amb si un ímpetu salvatge en els horaris que, sense estressar-nos tant com un accident, un desamor, una malaltia o una molt mala notícia, ens estressa contínuament i ens desgasta. Aquest estrès allibera hormones que generen una certa ansietat, la interpretació corporal de la qual més fàcil sol ser la gana. Paral·lelament, menjar malament guarda relació també amb les deterioracions del sistema immune, retenció de líquids i drenatge limfàtic.

La dieta en la Grècia antiga

Img
Imatge: Aneta Blaszczyk

Ja al segle VAIG VEURE abans de Crist, Pitàgores donava a l’alimentació una funció social, i la seva dieta consistia en una forma de viure, un comportament. Aconsellava una alimentació simple a força de pa de mill i d’ordi, mel, fruites i verdures i escassa carn. Abominava, aquests sí, les vísceres i alguns peixos. Pitàgores també advocava per adobar el cos mitjançant exercici físic i acollir un equilibri entre l’ésser humà i l’univers circumdant.

En el seu llibre ‘La dieta saludable’, Hipócrates es va fer ressò dels principis dietètics dibuixats per Pitàgores, però subratllant la importància de la personalització. Cadascú havia d’ordenar la seva dieta d’acord amb l’edat, la complexió, el gènere, l’estació de l’any o el lloc de residència.

Les dietes d’Hipócrates es basaven en dos principis, el de la compensació (a l’hivern convé prendre aliments secs i calents i a l’estiu, crus i rics en aigua) i el de la conformitat (sense canvis bruscs mitjançant la pauta de períodes d’aclimatació d’una setmana de durada aproximada). Va ser també en l’antiga Grècia quan es van començar a qualificar els aliments en virtut de la seva digestibilidad, valor nutritiu i efectes sobre l’organisme. Una bona alimentació, segons la teoria hipocrática, era la millor medicina.


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions