Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Marisc: quin triar si es té colesterol alt

Un plat de gambes proporciona el doble de colesterol que un de musclos i fins a tres vegades més que un de cloïsses

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 14deDesembrede2011
Img ostras Imatge: CytecK

El colesterol és un dels grans mals que afecten a centenars de milers de persones. L’alimentació és un factor crucial en la majoria dels casos, tant en l’evolució del trastorn o, tot el contrari, en la normalització de la hipercolesterolemia. En Nadal, el marisc és un dels plats estavella dels menús. La composició d’aquests suculents aliments limita el seu consum entre els qui pateixen determinats trastorns, com les dislipemias. Encara que no responen al consum exclusiu d’un producte, la composició dels aliments que conformen el menú és rellevant per a la resolució del problema. En els menús festius, si es té hipercolesterolemia, l’objectiu és escollir els mariscs que aporten menys colesterol per gaudir del menjar sense majors preocupacions.

Img ostras1
Imatge: CytecK

No tots els mariscs responen a la mateixa composició nutritiva, encara que coincideixen en la seva aportació proteïca i la seva escassa proporció de greix. La diferència més notable entre els uns i els altres és el seu contingut en colesterol. Els menys indicats, si es té hipercolesterolemia, són els crustacis (gambes, llagostins, llagostes, crancs i similars) i els cefalòpodes (família del calamar, polp, pota i sèpia), amb un contingut en colesterol que oscil·la entre 150 i 220 mg per cada 100 grams. Aquesta quantitat és entre tres i quatre vegades superior a la dels mariscs de petxina o mol·luscs (cloïssa, musclo, escopinyes, petxina de pelegrí, ostra), que ronden els 50-80 mg/100 g, a excepció del bígaro, que supera a la resta, amb 105 mg de colesterol per 100 g de producte.

Triar bé el marisc

Crustacis i cefalòpodes tenen fins a tres i quatre vegades més colesterol que els mol·luscs

Gaudir d’un menú nadalenc sense sobresalts en la salut és possible amb receptes d’entrants i plats principals que prevalguin els aliments sans per al cor. En cas de triar marisc, s’aconsella optar per propostes de plats deliciosos i més idonis, com els següents:

Cloïsses. En salsa verda, com a entrant o acompanyament d’un card en tempura, o cloïsses salteadas. Molt similars, les escopinyes, són igual de deliciosos en un arròs mariner o en una sorprenent i original amanida de bledes i escopinyes.

Musclos. Arròs mariner amb musclos, explosió de musclos, escabetxats, amb salsa de romesco o en una reconfortant sopa de musclos a la marinera.

Petxines de pelegrí. Un suculent rap rostit amb petxines de pelegrí o una suprema de turbot amb verduritas rostides.

Ostres. Un manjar per a pocs afortunats és descobrir el contrast de textures i sabors de la recepta d’ostres amb vinagreta de magrana.

El caviar és, amb diferència, un dels aliments menys indicat per a persones hipertensas o amb hipercolesterolemia. Encara que és un aliment selecte, i es degusta en petites proporcions, el caviar concentra dos dels nutrients que comprometen la salut coronària: la sal, en quantitats desproporcionades (1.700 mg/100 g), i el colesterol (440 mg/100 g).

Límit en l’absorció de colesterol

El cos humà és savi i té els seus propis mecanismes naturals per compensar els excessos. Entre ells, l’organisme té un límit en l’absorció de colesterol provinent dels aliments, al no admetre més del que està disposat o és capaç de metabolizar. El propi organisme s’autogestiona. El fetge s’encarrega de fabricar colesterol (colesterol endogen) per cobrir en gran mesura parteix de les necessitats cel·lulars (el 60%-80% del total que precisa) i, al mateix temps, limitar l’absorció entorn del 25% del contingut de colesterol de l’aliment, és a dir, el que s’ingereix per la dieta (colesterol exogen).

Això no eximeix de triar amb intel·ligència l’alimentació i procurar un menú el més saludable possible per a tots els comensals. Al mateix temps que es gaudeix d’uns menjars irrepetibles durant les festes nadalenques, s’hauria d’alternar amb gust i amb plaure el consum d’aliments-capritx amb uns altres que, per la seva particular composició, són els més eficaços per reduir el colesterol.

REVISIÓ MÈDICA MÈDICA ABANS DE NADAL

La ingesta desproporcionada de sal, alcohol, sucres i grasses (ingredients combinats en dosis excessives en els menús nadalencs), pot causar descompensacions i comportar problemes majors a persones amb antecedents de malaltia cardíaca, segons informen des de la Societat Espanyola de Cardiologia (SEC) i la Fundació Espanyola del Cor (FEC).

Aquesta crida respon a la publicació realitzada per la nord-americana Universitat de Duke, que va reportar que el 25 de desembre, dia de Nadal, es registren al país nord-americà més defuncions per fallada cardíaca que en tot l’any. Els experts recomanen no deixar passar les revisions mèdiques mèdiques previstes i aconsellen ser previnguts amb el consum d’alcohol i amb els excessos alimentaris, dos elements dietètics que poden donar més d’un esglai a les persones afectades de dolències cardíaques.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions