Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Marta Anguera, dietista de l’Escola Universitària d’Infermeria, Fisioteràpia i Nutrició de la Universitat Ramon Llull de Barcelona.

«El dèficit generalitzat d'àcid fólico és més important durant l'embaràs»

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 28deDesembrede2007

Marta Anguera és autora de ‘Dietes per embarassades’, llibre en el qual aquesta dietista i nutricionista exposa amb fórmules simples què convé menjar i què ha d’evitar-se en cada període de la gestació. Els diferents capítols proporcionen una planificació dels menús més equilibrats i les dietes amb les quals combatre algunes molèsties típiques d’aquest estat com l’acidesa d’estómac, els marejos, el restrenyiment, la diabetis o l’anèmia ferropénica. Anguera assegura que el menjar en l’embaràs no ha de perdre la seva naturalesa plaent, per la qual cosa proposa també saboroses receptes adaptades a la cultura mediterrània. La guia “Com alimentar-nos segons la nostra edat” de CONSUMER EROSKI ofereix, per la seva banda, un complet apartat sobre l’alimentació durant l’embaràs.

Com va sorgir la idea d’escriure un llibre sobre alimentació durant l’embaràs?

Va ser un encàrrec editorial que va arribar fins a la nostra escola i que vaig escometre amb molta il·lusió. Soc mare de dues filles, i la meva pròpia experiència és que no abunda la bibliografia clara, concisa, actualitzada o adaptada al nostre mitjà sobre com cal menjar durant els nou mesos que dura l’embaràs, l’etapa de la lactància i la recuperació del posparto.

Què desmarca aquesta obra de manuals anteriors?

S’ha escrit poc sobre aquest tema sota la perspectiva de la pròpia embarassada. La meva intenció ha estat la de relatar totes aquelles informacions que m’hauria agradat tenir a mà al moment de l’embaràs relatives a la forma de menjar, la cocció dels aliments, els requeriments nutricionals, les llistes de la compra o les precaucions de seguretat. Vivim en un món en el qual existeix, en general, molt poca cultura sobre la forma d’alimentar-se bé, i menys sobre què menjar durant l’embaràs.

Què canvia en quedar embarassada?

La dona embarassada té necessitats nutricionals especials, la qual cosa no significa que hagin d’introduir-se canvis dràstics en la seva dieta. Cal evitar règims massa calòrics o dietes desequilibrantes. Així mateix, és molt important controlar el pes de forma rutinària. Les proteïnes tenen un paper fonamental, mentre que es requereix una major aportació de calci per a la formació de l’esquelet. L’aportació de ferro també és molt important, fins al punt que en molts casos és necessària una suplementación oral. Finalment, la vitamina D, que també intervé en la mineralització òssia, apareix en molt escassa proporció en els aliments de consum habitual, per la qual cosa sol suplementarse.

Què sol fallar?

En la nostra alimentació es dona un dèficit generalitzat d’àcid fólico, present en la carn, espàrrecs i espinacs. Aquest dèficit cobra major importància en l’embaràs, sobretot durant el primer trimestre. Un altre error comú és el d’intentar corregir el pes en les últimes setmanes, quan l’important és enfocar-ho bé des del principi. Hi ha embarassades que intenten corregir un descontrol de pes en la fase avançada amb restriccions dietètiques, sense ser conscients que aquest és el moment en el qual el cos necessita més nutrients.

Els antulls són bons?

No sempre obeeixen a un requeriment fisiològic. El fet que l’embarassada experimenti una sobtada apetència per les ametlles pot justificar-se per un requeriment de magnesi o d’aminoàcids essencials. En el cas dels maduixots amb nata, es tracta més d’un requeriment afectiu que nutricional.

Els excessos nadalencs, passen factura a les embarassades?

Passen factura a tothom i també a les embarassades. Es calcula que, després de les festes, tots engreixem una mitjana d’un o dos quilos. Les embarassades no han d’automarginarse durant les celebracions, encara que han d’extremar la seva responsabilitat. No val pensar que, en estar més grosses, tot val. L’excés de quilos implica més problemes conforme avança l’estat de gestació.

A l’hora de comprar o cuinar, quines precaucions han de contemplar-se?

La higiene dels aliments ha de ser sagrada. Cal rentar i pelar ben tots els productes, coure una mica més les carns que de costum o vigilar la caducitat dels elements envasats. Si es compra peix fresc amb la intenció de consumir-ho cru, és millor sotmetre-ho a congelació abans de menjar-ho. El peix blau ha estat desaconsellat per alguns autors, però els nutrients que aporta, com a iode i àcids grassos omega-3, són molt importants. Aconsello menjar els peixos blaus més petits, en les baules més baixes de la cadena alimentària, i evitar els peixos majors com la tonyina, els teixits de la qual poden albergar major densitat de tòxics.

Alcohol? Cafè? Formatges elaborats amb llet crua?

L’alcohol està totalment desaconsellat. El cafè no convé, però és cert que les dones acostumades a prendre molt cafè experimenten jaquecas molt molestes si detenen de cop el seu consum. En aquest cas, caldria pautar un consum moderat. Amb els formatges no hi ha problema.

Ha de prendre’s més aigua que de costum?

En l’embaràs hi ha més retenció de líquids. No obstant això, soc partidària de consumir més verdures o fruites riques en aquest element que augmentar la ingesta d’aigua.

Les vegetarianes, poden seguir sent-ho durant l’embaràs?

Les ovolacteovegetarianas no veuran compromesa la seva nutrició excepte en l’aportació de iode o àcids grassos que, d’altra banda, poden administrar-se en forma de suplements. En les vegetarianes més estrictes és important que el metge o dietista pauti el tipus d’alimentació a seguir durant l’embaràs. No es tracta simplement de prohibir o autoritzar, sinó de vigilar amb fonament. Si no hi ha intolerància o inapetencia, els formatges poden resultar d’extrema utilitat en l’alimentació d’aquestes dones.

En la presentació del seu llibre, vostè ha fet una èmfasi especial en la necessitat de regionalizar els hàbits alimentaris.

La majoria dels manuals sobre dietes d’embarassades parteixen d’EUA o de centres de cultura anglosaxona i, en els seus llistats d’aliments, es troben a faltar productes molt nostres i que són de vital importància per a l’embaràs com l’oli d’oliva, el peix blau, els llegums o la fruita seca.

Diabetis

Img diabetes portada
La diabetis és una de les complicacions que més sovint condiciona el pronòstic de la mare embarassada i del fetus. Es calcula que un 0,3% de les dones en edat fèrtil pateix diabetis, que el 0,2-0,3% dels embarassos té lloc en dones prèviament diagnosticades de diabetis i que un 2-12% de les gestants no diabètiques patirà la malaltia durant el seu embaràs. Els obstetras alerten, a més, que la diabetis en l’embaràs sol afavorir altres complicacions com a infeccions, preeclampsia o insuficiència placentària.

Les dones en edat fèrtil afligides de diabetis tipus 2 solen presentar, d’altra banda, una síndrome metabòlica amb el qual aquesta malaltia s’acompanya de sobrepès i d’un risc relativament elevat de lesions arterials o tromboembolismo. La responsabilitat de metges i gestants en aquest assumpte és crucial, ja que un embaràs sense un adequat control de la diabetis se salda amb una mortalitat perinatal superior al 10% i un risc de malformacions congènites que triplica al d’embarassos en dones no diabètiques.

La solució passa per aconseguir un control glucémico amb controls freqüents, setmanals o quinzenals (amb glucèmia basal per sota de 100 mg/dl, glucèmia postpandrial per sota de 140 mg/dl i HbA1c entre 5-6%). També és important un control estricte del pes, menjar de forma lleugera però freqüent i normalitzar la pressió sanguínia.


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions