Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Marta Garaulet, doctora en Farmàcia

La falta d'un patró regular en els horaris de menjars afavoreix l'obesitat i el risc cardiovascular

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 31deMarçde2010

Imatge: CONSUMER EROSKI

Professora titular de Fisiologia i Bases Fisiològiques de la Nutrició a la Universitat de Múrcia, Marta Garaulet (doctora en Farmàcia) va viatjar a Boston per investigar la nutrigenómica en el tractament de l’obesitat. És autora de llibres pràctics com “Perd pes sense perdre el cap”, “Nens a menjar” o “535 receptes per aprimar menjant”. Optimista racional, les seves conviccions provenen de profunds estudis analítics que avancen la proximitat de solucions racionals per combatre l’obesitat, la gran enemiga de la salut del segle XXI al món occidental. Atén a EROSKI CONSUMER al final de la seva ponència a l’II Congrés de la Federació Espanyola de Societats de Nutrició, Alimentació i Dietètica (FESNAD), celebrat a principis de març a Barcelona. La seva exposició ha encuriosit i l’interès d’un públic heterogeni compost per metges, nutricionistes, sanitaris i investigadors que tenen un nexe i un objectiu comuns: la nutrició i convertir l’alimentació en una eina aliada de la salut.

La seva ponència a l’II Congrés de la FESNAD se centra en “Nutriómicas en obesitat”. Com s’apropa al ciutadà un terme tan nou i, en aparença, tan complex?

Es refereix a la interacció de la nutrició i diferents ciències relacionades amb la genètica. L’interessant és que mitjançant els nostres hàbits de vida o la nostra alimentació som capaces d’interactuar amb els nostres gens i provocar que aquests s’expressin o no. Si impulsem l’expressió dels gens protectors per a la salut i que s’apaguin o no arribin a expressar-se els gens que són nocius, haurem aconseguit una fita. A més, la nutrigenética aspira a conèixer la variant gènica que dicti el disseny d’una dieta a mesura que ajudi a aconseguir els objectius de pèrdua i manteniment de pes.

Va ser a Estats Units on va investigar en l’àmbit de la nutrigenómica, juntament amb el professor José María Ordovás, durant la seva estada a la Universitat de Tufts. Què li ha marcat més de la seva recerca i acostament a la nutrigenómica?

Hi ha dos moments fonamentals. El primer són els estudis del doctor Antonio García Ríos, amb l’equip de Francisco Pérez Jiménez, de la Universitat de Còrdova, i del propi José María Ordovás, que indicaven que variants gèniques, en principi protectores enfront del risc cardiovascular, amb l’hàbit tabáquico es converteixen en nocives. Això demostra l’efecte tan negatiu que té el tabac sobre la nostra salut. Alguna cosa semblant succeeix amb l’obesitat i la seva interacció amb els gens. Si l’individu és obès, polimorfismes que en principi eren protectors enfront de risc de malalties metabòliques com a càncers o l’infart de miocardi, s’adormen amb l’excés de pes i perden les seves capacitats protectores. El missatge és positiu: hem rebutjat que som conseqüència dels nostres gens. Avui, gràcies a les nutriómicas, modulem els nostres gens amb les nostres decisions, en la vida i en l’alimentació.

Han comprovat una resposta diferent a la dieta segons els polimorfismes o les variants genètiques de cada individu, entre ells el gen “clock”. Com ho van aconseguir?

“Modulem els nostres gens amb les decisions que prenem en els nostres hàbits de vida i d’alimentació”El nostre objectiu va ser examinar diferents polimorfismes del gen rellotge “clock” i la seva possible associació amb l’obesitat dels individus, la ingesta d’energia i grassa i diferents factors de qualitat de somni en l’ésser humà. Els nostres resultats van mostrar que, dels cinc polimorfismes estudiats, tres es van associar amb l’obesitat i la ingesta. Els individus portadors de la variant gènica menjaven més, dormien menys i ingerien més grassa. Estaven més obesos i, en particular, tenien una major obesitat abdominal, caracteritzada per ser la de major risc metabòlic.

Ho determinava el gen?

En la revista científica “American Journal of Clinical Nutrition” s’ha publicat que aquestes associacions només es desenvolupen si l’individu menja malament. És a dir, els individus amb un alt contingut de greixos saturats (brioixeria industrial, embotits, etc.) en la seva dieta i baixa ingesta d’oli d’oliva van ser els qui van engreixar en desenvolupar polimorfisme, o van tenir obesitat abdominal o alteracions de la glucosa. No obstant això, les persones que menjaven amb un contingut en oli d’oliva (àcid oleic) superior a la mitjana, malgrat la variant gènica, no estaven més obesos, ni tenien major risc de resistència al metabolisme de la glucosa.

La conclusió és interessant. Es podria dir que amb una bona alimentació som capaces de revertir els efectes deletéreos (que poden causar la mort per enverinament) de certs polimorfismes gènics.

Una vegada acabat aquest estudi, se’ns va plantejar el dubte de si els resultats es podrien replicar en una mostra espanyola mediterrània, per la qual cosa analitzem l’ADN de 500 pacients del Mètode Garaulet -derivat de la dieta mediterrània-. Quan analitzem els mateixos polimorfismes del gen “clock”, abans estudiats en la població nord-americana, comprovem que, de nou, els pacients portadors de l’al·lel menor del gen “clock” tenien un major grau d’obesitat i, en particular, d’obesitat abdominal. També constatem, encara més interessant, que aquests pacients amb el polimorfisme (30% de la població estudiada) perdien pes amb major dificultat durant les 30 setmanes de tractament dietètic.

Es pot dir que tenim un rellotge biològic que marca l’efecte dels aliments?

Els humans tenim en el nostre cervell una regió denominada “nucli supraquiasmático”. Es localitza damunt del quiasma òptic i és capaç de posar en hora el nostre organisme, és el nostre rellotge central. En ell s’expressen una sèrie de gens que donen lloc a proteïnes que engeguen el rellotge central. Aquests gens, anomenats gens rellotge, formen dímers i, així, es divideixen en dos grups: uns que activen aquest rellotge central, com el “bmal1” i el “clock”, i uns altres que ho desactiven o deceleran, com són la parella “per” i “cry”. L’expressió i traducció d’aquests gens en proteïnes té un ritme circadiano, és a dir, de 24 hores. Hi ha uns 12 gens rellotge que estan en constant funcionament en el cervell humà.

Com han arribat a obtenir aquests resultats?

“Menjar a certes hores, podria afavorir una major acumulació de greix”La ciència ha provat el funcionament de diferents rellotges perifèrics en diferents teixits. Recents descobriments confirmen que el cor, el fetge i el pàncrees tenen rellotges perifèrics que funcionen de manera autònoma, encara que el rellotge central és capaç de modular-los. El nostre equip de recerca ha estat pioner a demostrar que el teixit adipós humà també disposa d’un rellotge circadiano intern, la qual cosa té gran rellevància en la relació entre obesitat i cronobiología. Els nostres resultats obtinguts en cultius de teixit adipós humà han demostrat que el greix humà exprés gens rellotge, que a més fluctuen al llarg de 24 hores i que semblen ser capaces de regular i posar en hora a altres gens importants del metabolisme adipós.

Quines portes obren aquestes recerques?

Tot apunta a la idea que en el funcionament del teixit adipós hi ha hores. Això podria indicar que l’excés de greix en l’organisme humà, és a dir, el sobrepès i l’obesitat, no només s’associen amb què mengem, sinó també amb quan ho fem. Podria succeir que menjar a certes hores afavorís una major acumulació de greix.

Això podria explicar com està contraindicado per a un individu menjar determinats aliments si vol tractar el seu trastorn. El consum de pa, un aliment molt consumit al nostre país, tindria un major rendiment energètic en unes persones que en unes altres?

Sabem que un nutrient tan assenyalat com la glucosa, que es troba bàsicament en aliments del grup del pa, s’absorbeix i metaboliza millor al matí que a la nit, la qual cosa pot tenir conseqüències metabòliques importants en l’individu. Un altre ritme circadiano molt conegut és el dels corticoides. Aquestes hormones, que ajuden a activar-nos, també augmenten l’apetit i les seves concentracions són majors al matí para ajudem a enfrontem a l’activitat matutina. A la nit, en canvi, els corticoides disminueixen per permetre’ns dormir amb tranquil·litat. Quan hi ha alguna alteració en aquests ritmes, com en situacions d’estrès o en treballs a torns, la fisiologia de l’individu es modifica, s’altera el seu somni, la seva ingesta i s’ha descrit que en aquestes circumstàncies l’individu sol engreixar.

S’entén que hi ha un moment òptim per menjar?

“El sobrepès i l’obesitat no només s’associen amb què mengem, sinó també amb quan ho fem”Encara estem lluny d’acceptar aquesta afirmació. No obstant això, sabem que retardar el menjar cap a la nit no és adequat i que, no obstant això, és més aconsellable prendre un elevat contingut calòric en el desdejuni, al matí. Les nostres hormones i enzims tenen horaris fisiològics marcats pel nostre rellotge intern. Si mengem a deshora, no tindrem sincronitzades les nostres hormones i enzims fisiològics amb la nostra ingesta, això pot portar a una situació de “lipotoxicidad”, és a dir, que l’excés d’energia que prenguem tingui més efectes negatius sobre el nostre organisme perquè s’acumula en zones indesitjables, com a fetge o pàncrees, o que es dificulti la seva oxidació.

Llavors, la diferència entre el guany i la pèrdua de pes està determinada en part de moment del dia en què es menja, més enllà del valor energètic del propi menjar.

Encara que el valor energètic és el més important, el moment d’ingesta pot condicionar que els aliments s’acumulin més o menys o tinguin una major o menor lipotoxicidad, encara que encara falta molta recerca en aquest sentit. Sabem que l’alimentació és, juntament amb la llum, el sincronitzador extern més important dels ritmes circadianos del nostre organisme. Els humans mengem, en general, a les mateixes hores. Recents estudis han demostrat que la falta d’un patró regular en els horaris de menjars afavoreix l’obesitat i el risc cardiovascular. Si piquem contínuament o alterem els ritmes de menjars, la informació que rep l’organisme és confusa i els ritmes circadianos interns s’alteren i causen canvis importants en el nostre metabolisme, en la nostra ingesta i en el pes. Sabem que és important què es menja, però també seguir una certa regularitat en els menjars.

Diversos estudis sobre la tolerància a la glucosa i l’activitat de la insulina en l’organisme humà demostren una major sensibilitat de les cèl·lules a la insulina i una major activitat d’aquesta hormona durant el dia. Davant aquests resultats, en condicions normals l’organisme metabolizará millor durant el dia els nutrients energètics, com els carbohidrats que precisen insulina? D’aquí la importància d’un desdejuni complet i un esmorzar o menjar consistent?

La insulina té horaris i això ho saben molt bé els pacients amb diabetis. Al matí, sobre les deu, el nostre teixit adipós és capaç de produir altes quantitats d’una proteïna anomenada “adiponectina”, considerada un àngel de la guarda, ja que ens protegeix enfront de la resistència a la insulina. Quan la quantitat d’adiponectina és elevada, la insulina funciona millor i, en part, és per això que durant el matí tenim una millor tolerància als carbohidrats que a la nit.

Alguns polimorfismes es relacionen menys amb qüestions biològiques o de metabolisme dels nutrients i s’associen a aspectes psicològics o d’autocontrol quan se segueix una dieta (abandó de la dieta, falta de voluntat, més estrès…).

El gen rellotge protagonista de la regulació negativa del rellotge central en mamífers és el “period” o “per2”, que frena el funcionament d’aquest rellotge perquè no s’acceleri durant el dia. Diversos estudis han demostrat que la presència de certs polimorfismes d’aquest gen s’associa amb diverses alteracions psicològiques, entre les quals destaquen la depressió estacional i el trastorn bipolar. Això ens va fer plantejar-nos si en la mostra de pacients Garaulet, amb sobrepès o obesitat, hi hauria alteracions emocionals o psicològiques relacionades amb l’obesitat i si aquestes s’associarien al seu torn amb polimorfismes en el gen “period”. Els nostres resultats van confirmar que els individus portadors de l’al·lel menor eren més proclius a abandonar la dieta abans d’arribar a la seva meta i en major mesura, picaven entre hores, tenien estrès per la dieta o menjaven quan estaven avorrits, la qual cosa semblava indicar que tenien certes característiques emocionals associades amb el “per2”.

En un futur proper, es podrà parlar d’una forma d’alimentar-se adaptada a les condicions genètiques individuals?

Encara que les dietes són una alternativa única en el tractament de l’obesitat, encara fa falta un llarg recorregut en recerca per a millora la seva efectivitat. El somni és aconseguir una nutrició personalitzada, “un vestit a mesura” per a cada pacient. Per a això és interessant la utilització de diferents eines que ens ajudin a conèixer a aquest pacient. Entre elles, l’ús de qüestionaris que ens permetin identificar les barreres i obstacles de cada pacient en la seva pèrdua de pes. També és important conèixer si l’individu és un menjador emocional, fins i tot estudiar la cronobiología de l’individu, els seus ritmes de somni i menjar. En un futur, potser serà interessant conèixer els genotips de certs gens diana.

Els de l’obesitat?

Per al meu grup de recerca són especialment interessants els gens associats amb la cronobiología. Aquests nous descobriments poden derivar en una millora de la nutrició personalitzada mitjançant la combinació del genotipado i la caracterització cronobiológica.

TÈCNIQUES CONDUCTUALS D'EDUCACIÓ ALIMENTÀRIA

Marta Garaulet ha dedicat gran part de la seva activitat professional a desenvolupar una teràpia per tractar l’obesitat que conjumina tècniques conductuals d’educació alimentària i dieta. Segons l’autora, durant la seva estada en 1989 a Boston va aprendre l’ús de la teràpia conductual, una metodologia que intenta “canviar hàbits en el pacient i, sobretot, mantenir-los al llarg del temps”. Més que ajudar a les persones a decidir “què” canviar, consisteix a aconseguir que identifiquin “com” canviar i ensenyar-los a “controlar els estímuls externs” que els fan menjar. Això li va portar a fusionar les idees de teràpia conductual amb la dieta mediterrània i així va sorgir el denominat “Mètode Garaulet”.

En el seu llibre “Perd pes sense perdre el cap” explica, de forma amena i senzilla, la base científica d’aquest mètode de pèrdua de pes i educació nutricional basat en la dieta mediterrània, “que ha demostrat ser efectiu, no només en el tractament de l’obesitat sinó també en el de les malalties associades, com a diabetis i síndrome metabòlica”. Aquest pla “combina la teràpia conductual, l’educació nutricional, l’activitat física i la dieta mediterrània, tot en forma de teràpia de grup”. A més, en basar-se en la dieta mediterrània, l’experta assegura que l’alimentació és “més rica i palatable que les clàssiques dietes hipocalóricas”. “Es pot menjar amb cullera, permet capritxos i calories opcionals per a caps de setmana i dies especials, i contempla el consum de llegums, que augmenta la ingesta de fibra i la sensació de sacietat”.


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions