Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Mastegar xiclet, aprima?

Mastegar xiclet no aprima, encara que pot calmar l'apetit i suprimir l'antull per altres aliments de semblant sabor i més energètics

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 14deMaigde2013
Img chicle globo listp Imatge: katybate

Existeix la creença popular que sí: mastegar xiclet ajuda a controlar el pes. Alguns experiments han tractat de comprovar si mastegar xiclet abans de menjar redueix la motivació per menjar, disminueix la gana i la ingesta d’energia. Atribuir funcions “saludables” a les llaminadures (xiclets inclosos) que van més enllà del lúdic, no és novetat. De fet, s’experimenta amb xiclets de diferents gustos, de llarga durada o de diferent intensitat de sabor amb potencials funcions com “blanquejar les dents“, “combatre el mal alè”, i fins i tot amb un pretès efecte adelgazante. Què hi ha de cert? La masticació produeix sensació de sacietat? Tenir un xiclet en la boca evita que mengem altres aliments? Tenen algun paper en el control del pes els edulcorants que s’usen en els xiclets? El següent article respon a aquestes preguntes.

Img chicle globo
Imatge: katybate

Menjar xiclet no aprima, però pot calmar l’apetit

Img chicles art
Imatge: bruno neves

L’estímul sensorial que es genera en degustar o mastegar alguna cosa amb un sabor molt concret o intens i amb poques calories o cap pot calmar l’apetit i suprimir l’antull per altres aliments de semblant sabor, però més energètics. Això es contempla com una estratègia útil per els qui estan motivats per perdre pes i segueixen dietes restringides en calories, o els qui desitgen mantenir-se en el seu pes i no engreixar. En aquests casos, mastegar xiclet entre hores pot ser la solució. O no.

Els resultats dels experiments de l’Institut de Ciències Psicològiques de la Universitat de Leeds, a Regne Unit, sobre els efectes del xiclet en la regulació de l’apetit són positius. Els autors van observar una reducció petita però indicadora en la ingesta d’aperitius (consum 10% menor) entre els qui van menjar xiclet entre hores en comparació d’els qui no ho van fer. En aquest assaig, mastegar xiclet durant almenys 45 minuts va suprimir de forma significativa la gana, l’apetit i l’antull d’entrepans, associat a una major sensació de plenitud.

El sabor del xiclet pot incidir en el que es menja després

Mastegar xiclet hores o minuts abans dels menjars calma l’apetit i, per tant, pot ser una ajuda per no picar entre hores o per no menjar per avorriment, per inquietud o per ansietat.
No obstant això, en l’estudi dut a terme des del Departament d’Exercici i Ciències de la Nutrició de la Universitat americana de Buffalo, aporten matisos a aquests resultats. Els autors d’aquesta recerca van comprovar que el sabor del xiclet influeix en el que es mengi després. Així, van evidenciar que menjar xiclets de menta no tenia efecte sobre la ingesta total d’energia ni sobre el consum de snacks en comparació del consum de xiclets de sabor a fruites, o comparat amb no prendre goma de mastegar.

Un altre experiment, realitzat pel Departament de Psicologia de la Universitat de Glasgow Caledonian, a Regne Unit, aporta un nou matís: observa que la goma de mastegar suprimeix l’apetit i el desig especialment pels aperitius dolços, però no pels aperitius salats ni tampoc pels entrepans salats. Aquestes dades contrasten, en certa mesura, amb els de el Departament d’Aliments i Nutrició de la Universitat nord-americana de Purdue, que no recolzen un efecte reductor sobre l’apetit, ni sobre la ingesta a curt termini en mastegar xiclets edulcorats, ni dues hores després del menjar ni en mastegar-los quan es té gana.

El xiclet pot reduir l’ansietat i les ganes de ‘picar alguna cosa’, però no aprima

La majoria de les recerques coincideixen que menjar xiclet pot reduir l’ansietat i la probabilitat de picar i, en conseqüència, que es pot contemplar com un element dins de les estratègies de control de pes. No obstant això, no es pot traslladar el missatge erroni i gens fonamentat que menjar xiclet aprima perquè no és cert. També seria erroni traslladar el missatge de la capacitat “saciante” d’alguns components del xiclet. Aquest efecte de reducció de l’apetit es postula més en relació a l’estímul d’assaborir alguna cosa en la boca amb un gust agradable que, a més, s’acompanya del fet evident d’empassar més aire en tenir la boca oberta durant la masticació.

El sabor del xiclet influeix en el que es menja

Mastegar xiclets amb sabor a menta pot dissuadir del consum de fruites, com a exemple d’aliments saludables. A la frescor pròpia del sabor se suma l’efecte reductor del gust d’aquests xiclets, que podria explicar la menor apetència per les fruites. En el seu nombre d’abril de 2013, la revista científica Eating Behaviors es fa ressò d’aquest resultat, el més sorprenent dels experiments realitzats per la citada Universitat americana de Buffalo.

El fet de menjar menys fruites de les recomanades pot afectar de forma negativa a la qualitat de la dieta. A més, els participants que van prendre xiclet durant una setmana van consumir menys menjades, si ben això no es va traduir en menor aportació energètica atès que ingerien més energia per menjar amb un pitjor perfil nutricional.

Abús de xiclets i efecte laxant

Al mercat actual, la línia de producció és la de “xiclets sense sucre”. En conseqüència, per aconseguir el sabor dolç esperat s’afegeixen additius edulcorants sense calories com els “polioles” o “sucres-alcohol”. Els més emprats són sorbitol i el xarop de sorbitol (I-420), el manitol (I-421), l’isomaltol (I-953), el xilitol (I-976), el maltitol i el xarop de maltitol (I-965).

Encara que no tinguin sucre ni calories, convé limitar la ingesta diària de xiclets que continguin aquest tipus d’edulcorants, i recordar que el seu consum està desaconsellat en nens. Els productes que porten afegits polioles poden provocar un efecte laxant, ja que aquests edulcorants s’absorbeixen de forma lenta i incompleta en l’intestí. El seu efecte laxant es manifesta més ràpid i és més intens en els nens a causa del seu menor pes corporal.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions