Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menú setmanal: equilibri nutricional per a cada dia

L'objectiu del pla setmanal és oferir la informació més completa per a fer eleccions saludables en la dieta diària

  • Autor: Per

  • Data de publicació: Dijous, 22deGenerde2009
Img puzzlecomida1 listado Imatge: marcela lopez

CONSUMER EROSKI publica un menú del dia sa i equilibrat des de l’any 2001. L’objectiu és facilitar al consumidor la labor de planificar setmanalment l’alimentació sota els criteris de dieta equilibrada. Els menús del dia proposats, juntament amb les receptes, componen un recurs molt útil, donada la falta de temps i la dificultat que suposa en aquests dies organitzar l’alimentació familiar.

La clau: conèixer les necessitats nutritives

/imgs/2007/01/menuequilibrat.jpgEl pla de menús setmanal està dissenyat i ajustat a les recomanacions dietètiques de les persones adultes sanes -des dels 18 anys fins entre els 55 i 60 anys- encara que, adaptant les quantitats, els menjars i plats suggerits, pot servir de referència d’alimentació sana per a tota la família. A més de respectar la freqüència de consum recomanada dels diferents aliments bàsics, al llarg de la setmana s’inclouen referències a receptes saludables, saboroses i la majoria, fàcils de cuinar.

Per al disseny dels menús es consideren les premisses dietètiques consensuades en Nutrició referents al nombre d’ingestes diàries, a la freqüència de consum i a la ració recomanada de cada aliment, tenint en compte que s’estima una dieta d’unes 2.000-2.200 calories diàries. Aquest valor considera, en termes generals, la despesa energètica que precisa una persona adulta sana que porti una vida mitjanament activa.

Els canvis fisiològics de l’edat obliguen a propendir cap a una dieta amb menys grasses, menys sucres i menys caloriesLes calories diàries estan distribuïdes en quatre menjars (desdejuni, menjar, berenar i sopar), un nombre d’ingestes suficient que facilita la regulació hormonal i la digestió, encara que caben les modificacions oportunes segons les circumstàncies o exigències individuals. Les calories de la dieta diària s’aconsegueixen respectant al màxim el repartiment d’aliments segons els criteris de dieta equilibrada, donant prioritat als aliments frescos i nutritius, no particularment energètics, els plats d’elaboració casolana i les coccions senzilles.

Quant a la freqüència de consum recomanada per a cada aliment, per a la seva aplicació pràctica en cada menú del dia (i setmanal), es parteix d’un model de menú sobre el qual es van introduint dia a dia noves receptes o suggeriments d’aliments o plats, segons les recomanacions, tal com s’indica a continuació.

CONSUM DIARICONSUM SETMANALCONSUM OCASIONAL
-Lactis: 2 racions
-Oli d’oliva: 2 racions
-Hortalisses: 2 racions
-Fruites: 3 racions
-Pa, cereals integrals, arròs, pasta i patates: 4-6 racions
-Aigua: 4-8 racions
-Peixos: 3-4 racions
-Carns magres: 3-4 racions
-Ous: 3-4 racions
-Llegums: 2-4 racions
-Fruita seca: 3-7 racions
-Grasses com a mantega, greix, llard…
-Dolços, brioixeria, caramels, pastissos, refrescos, gelats…
-Carns grasses i embotit, paté…

Font: De la “Guia de l’alimentació saludable”. Societat Espanya de la Nutrició Comunitària 2004.

Qualsevol dels plats representats en el menú del dia de cada setmana es pot substituir per un altre que inclogui aliments del mateix grup, amb la finalitat de fer de la varietat la màxima de la dieta, mantenint l’equilibri nutricional. Per exemple, els cigrons de vigília proposats per al divendres en el menú anterior es poden substituir per unes llenties amb verdures. A més de la distribució diària i setmanal dels aliments, cal tenir en compte les racions d’aliments recomanades, és a dir, les quantitats considerades saludables de cada aliment.

Com que el grup de població al qual van dirigits els menús setmanals és extens, caldrà ajustar les quantitats a mesura que vagin passant els anys, donades les diferències energètiques i nutricionals existents entre un adult jove fins als 40 i una persona en plena maduresa.

Els canvis fisiològics propis de l’edat -menys despesa metabòlica amb els anys, canvis en la distribució de greix en el cos, reducció de la massa magra, menys activitat física, entre altres-, obliguen a revisar el tipus d’aliments, i a propendir, amb els anys, cap a una dieta amb menys grasses, menys sucres i menys calories. Per exemple, és un canvi saludable substituir la llet sencera per desnatada, prescindir del sucre com a edulcorant o consumir menys quantitat de carn.

Paginació dins d’aquest contingut

  •  No hi ha cap pàgina anterior
  • Ets a la pàgina: [Pág. 1 de 3]
  • Ves a la pàgina següent: El menú pas a pas »

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions