Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Mengem suficients llegums?

Els llegums, juntament amb la fruita seca, són els aliments d'origen vegetal més rics en proteïnes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 20deMarçde2017
Img comemos suficientes legumbres listg Imatge: denio109

Pèsols, llenties, faves, cigrons i mongetes blanques o mongetes són els llegums més consumits a Espanya. Aquests aliments, tan saludables i interessants pel seu perfil nutricional, formen part de la nostra dieta habitual des d’antany. No obstant això, en els últims anys els hàbits alimentaris estan canviant i s’estan perdent algunes dels costums associats a la dieta mediterrània. Està disminuint el consum de llegums? Són necessàries els llegums en una dieta equilibrada? En el següent article s’aborden aquestes qüestions.

 

Img comemos suficientes legumbres
Imatge: denio109

Composició nutricional dels llegums

Els llegums constitueixen un grup d’aliments excepcional en la seva composició nutricional, el grup d’aliments d’origen vegetal més ric en proteïnes, juntament amb la fruita seca. Els diferents llegums posseeixen uns 20-23 g de proteïnes per cada 100 g d’aliment (llegums secs). A més, són aliments rics en hidrats de carboni (40-50 g per cada 100 g de llegum sec) i amb un contingut molt baix en greixos. La seva riquesa en proteïnes és la raó per la qual s’empren com a font proteïca en dietes veganas o ovolactovegetarianas. En la seva composició nutricional destaca també el seu contingut en fibra dietètica, ja que aporten 10-20 g de fibra per cada 100 g d’aliment (llegum sec, en cru).

La seva gran riquesa nutricional va motivar que l’Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura (FAO) declarés al 2016 com l’Any Internacional dels Llegums. L’objectiu de la campanya era crear connexions per millorar l’ús de les proteïnes dels llegums al llarg de la cadena alimentària, millorar la producció global de llegums, utilitzar millor les rotacions de cultiu i abordar els diferents reptes actuals en referència al comerç de llegums.

El consum de llegums ha estat associat a millores dins del tractament i prevenció de l’obesitat, diabetis i malalties coronàries posat que, entre altres coses, són capaces d’ajudar a modular els nivells de colesterol en sang i els nivells de tensió arterial. També s’han relacionat amb una disminució del risc de càncer colorrectal.

A més, els llegums són plantes que contribueixen a una millora de la fertilitat del sòl, de manera que posseeixen un impacte positiu en el medi ambient ja que fomenten l’agricultura sostenible i la protecció de la terra.

Quina quantitat de llegums cal consumir?

Els especialistes recomanen consumir, almenys, entre dues i quatre racions de llegums a la setmana (60-80 g/ració en cru). No obstant això, dins del marc de dieta equilibrada, fins i tot es podria augmentar aquesta quantitat i reduir així la ingesta de proteïnes d’origen animal, que avui dia depassa l’aconsellada. Complim amb la recomanació?

Les dades de l’enquesta ENNA-3 (Estudi Nacional de Nutrició i Alimentació; 1991) mostren un clar descens en el consum de llegums. La ingesta, que en 1964 era de 41 grams diaris de mitjana, va quedar reduïda a la meitat: en 1981 era de 24 grams al dia i, en 1991, de 20,2 grams al dia. Després d’aquesta disminució del 50%, el consum benvolgut mitjà era d’una vegada a la setmana. Aquests canvis es van associar a altres observats, i que empitjoraven la qualitat de la dieta, com una menor ingesta de verdures i hortalisses, un major consum de carns vermelles i aliments processats o un augment en les postres làctiques.

Xifres de les Enquestes de Consum Alimentari més recents (anys 2000-2006) reflecteixen una reducció encara major en els últims anys. Entre 1991 i 2006, la ingesta de llegums va passar de 20,2 a 11,9 grams diaris.

I dades de l’estudi ENPE (2014-2015) mostren que el consum actual de llegums és de 2,2 racions setmanals de mitjana i que són els nens en edat escolar i els majors de 65 anys els qui més les prenen. Segons aquest informe, les llenties són els llegums que més es mengen. No es van trobar diferències significatives en la proporció de consumidors habituals de llegums entre homes i dones; si bé la freqüència d’ingesta va ser lleugerament major en ells (2,4 racions per setmana) que en elles (2,1 racions per setmana).

La reducció del consum de llegums a Espanya és un fet constatat. Aquesta situació, associada als altres canvis que s’estan produint en la nostra dieta, és la responsable, en part, de la major incidència i prevalença d’algunes malalties cròniques en la societat (obesitat, hipertensió o diabetis). Això fa cada vegada més prioritari implementar estratègies que ajudin a mantenir els hàbits alimentaris tradicionals de la dieta mediterrània.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions