Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menges bé quan salis de casa? Quatre consells per assegurar-te

Trucs i estratègies per gaudir dels desdejunis, menjars i sopars fora de casa sense comprometre l'equilibri de la dieta

img_comes bien sales hd Imatge: ikostudio

Per plaure o per treball, moltes persones fan alguna dels menjars fora de casa, bé sigui el desdejuni, el menjar o el sopar. Menjar fora sol suposar un gaudi, ja que amb freqüència s’aprofita l’ocasió per ingerir algun aliment especial, de consum esporàdic, o algun plat o recepta que resulti més atractiu. Però les eleccions alimentàries que es realitzen són les adequades? Menjar fora de casa hauria de resultar un plaer, però no per això hauria d’excedir-se en quantitats o en cert tipus d’aliments. Quines estratègies es poden implementar per gaudir però no extralimitar-se? A continuació s’enumeren quatre.

Img comes bien sales
Imatge: ikostudio

1. Observa la freqüència

En primer lloc, és important observar cada quant es menja fora de casa. Així doncs, si es parla d’una freqüència de consum setmanal, s’intentarà potenciar al màxim l’equilibri dietètic i no excedir-se en greixos o amb una aportació calòrica desmesurada; mentre que si es tracta de menjars esporàdics (com una celebració familiar), la permissivitat pot ser major. Si s’adverteix que menjar fora influeix de manera negativa en les eleccions alimentàries, és millor plantejar-se realitzar solament menjars esporàdics o prevenir i portar-se el menjar preparat de casa (en un táper), en cas que fora per motius laborals.

2. Aprofita els menjars fora per enriquir la teva alimentació

Tota persona coneix quins són els dèficits qualitatius més importants de la seva dieta o, almenys, ho sospita. Més d’un, si té en compte els objectius nutricionals actuals, podria reconèixer entre els següents alguns d’ells:

  • Dieta pobra en fruita.
  • Dieta pobra en hortalisses i verdures.
  • Dieta pobra en fruita seca i llegums.
  • Dieta pobra en peix.
  • Dieta pobra en peix blau.
  • Dieta amb excessiva proteïna d’origen cárnico (carns i derivats).
  • Dieta amb excessiva brioixeria.
  • Dieta rica en sucres.

Per què no convertir aquestes sortides a menjar, sopar o desdejunar fora de casa en una bona ocasió per enriquir l’alimentació? Es pot aprofitar per escollir plats amb fruita, verdura, llegums, fruita seca i peix de manera gustosa. La idea és seleccionar alguna verdura o hortalissa en el menú del menjar o sopar i alguna fruita per a les postres. Per als desdejunis, és millor evitar la brioixeria industrial i degustar fruites fresques, fruita seca i pa fresc de diversos cereals.

3. Assegura l’equilibri alimentari

En assegurar-se l’equilibri alimentari dels menjars, els sopars i els desdejunis, alhora es controlarà l’aportació calòrica d’aquests menjars i també l’equilibri entre els diferents nutrients que ha de prevaler en elles. Si un s’assegura l’equilibri dietètic, serà difícil excedir-se en calories, tret que es realitzi una ingesta elevada de begudes ensucrades o alcohòliques.

El desdejuni equilibrat serà aquell que aporti un làctic (iogurt, formatge o llet), un farináceo (pa o torrades, si és possible integrals) i una fruita, si bé pot contenir també algun aliment proteic. El consell és combinar aquests aliments segons el tipus d’establiment en el qual es desdejuni (bar, forn-fleca, etc.) i evitar la brioixeria i les galetes preferentment. Exemples de desdejunis saludables serien un cafè amb llet amb entrepà de formatge i macedònia de fruita; o iogurt amb cereals, fruita seca i kiwi. Així s’aconseguiran desdejunis rics en fibra, vitamines i minerals i amb un baix contingut en greixos i sucres.

Per al menjar i el sopar, l’equilibri dietètic vindrà per incloure en cada ocasió una ració de verdures o hortalisses (amanides o verdures cuites o fresques), de farináceos (cereals, llegums o patates), proteics (carn, peix o ous en quantitats moderades) i de fruita. De nou, la recomanació és combinar aquests aliments segons la disponibilitat del local al que s’acudeixi -i les preferències personals-. Un bon al·licient per a això és recordar que no sempre es trobaran amanides més gustosas, llegums més aviat cuinats i fruita més fresca i ben preparada per gaudir que en un restaurant. En optar per aquestes seleccions, s’aconseguiran menjars i sopars rics en fibra i amb un contingut moderat en proteïnes, riques en compostos fitoquímicos i baixes en greixos d’origen animal.

4. La qualitat importa

Un altre dels grans plaers quan se surt a menjar fora de casa és el de poder delectar-se amb aliments de proximitat i de temporada, la qual cosa enaltirà els aspectes organolépticos dels aliments i realçarà les seves qualitats nutricionals. Així doncs, és interessant aprofitar aquestes ocasions per gaudir de la gastronomia pròpia de la regió, dels seus aliments més propers (peix i marisc en la costa, verdures i hortalisses pròpies de la zona, fruita de temporada, etc.) i de les seves preparacions típiques.

Etiquetes:

Dieta restaurant

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions