Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menges tan ben com creïs?

Un senzill qüestionari per esbrinar si la nostra alimentació és tan saludable com creiem

“Nosaltres mengem bé”. “A casa cuinem molt sa”. “Em cuido molt en els menjars”. “Guisem amb molt poca sal”. Qui no ha dit o sentit alguna frase com aquesta? És probable que tots hàgim comentat els nostres hàbits dietètics amb amics o familiars i, més encara, hàgim donat consells per cuidar la línia i la salut. Quan parlem sobre alimentació i fem manifestacions d’aquest estil, ho fem convençuts que nostra dieta és tan sana com caldria esperar, que els nostres hàbits són saludables i que els “capritxos” són excepcions. Però, en realitat és així? En el següent article es planteja un senzill qüestionari per esbrinar si mengem tan ben com creiem.

Imatge: stevanovicigor

Visitants ocasionals o infiltrats en la nostra dieta?

Imatge: Iuliia

L'alimentació no fa miracles, però fa la diferència. Per exemple, no hi ha aliments que guareixin el càncer, però sí els cal ajuden a prevenir aquesta malaltia i moltes altres. Al marge de les dietes miraculoses, els mètodes màgics, els aliments funcionals o els nutrients en pastilles, que confonen (i molt) a la població, gairebé tots sabem que els hàbits dietètics determinen en bona mesura la salut. És una relació de causalitat molt clara, encara que els efectes no s'observen a curt termini, sinó amb el temps. Com en gairebé tots els projectes importants, per millorar la salut amb l'alimentació cal ser constants.

Som constants? Probablement moltes persones diran que sí, que la seva dieta és saludable i que els aliments superflus (els molt calòrics i grassos, però poc nutritius) apareixen en la taula en molt explicades ocasions. "Un dia és un dia" o "Per una vegada que mengem d'això tampoc va a passar res" són les frases que solen 'amanir' els capritxos esporàdics. La qüestió és determinar si són tan circumstancials com creiem o si estan més presents en la nostra dieta del que percebem. En molts casos, no som conscients que el consum d'aliments superflus no és l'excepció, sinó la norma.

Menges bé? Deu preguntes per esbrinar-ho

A continuació es formulen deu preguntes. No provenen d'un qüestionari validat per un comitè científic, però convé contestar-ho amb sinceritat. Les respostes que es donin poden servir d'orientació per ajudar-nos a comprendre si els nostres hàbits s'apropen o no a un patró de dieta saludable.

  • 1. Menges (o beus) molt sucre? Els comitès d'experts aconsellen evitar les begudes ensucrades pel seu paper en la promoció de l'obesitat. No obstant això, molts espanyols les inclouen en el seu moment a dia. També aporten molt sucre la brioixeria (com les galetes), la pastisseria, els gelats o les postres làctiques.
  • 2. Prens integrals? És molt convenient substituir l'arròs blanc per la seva versió integral, la farina blanca per la integral (això inclou al pa o a la pasta) i ingerir més sovint cereals integrals com la quinoa o els que hi hagi en el muesli (sense azucarar). Un dels últims estudis que ha avaluat els beneficis dels integrals, el publicat el 15 de setembre en la revista International Journal of Clinical and Experimental Medicine, conclou que "un elevat consum d'integrals exerceix un efecte protector en l'accident cerebrovascular".
  • 3. Ingereixes menys de 20 grams diaris de carns processades? A Espanya es prenen uns 35 grams diaris de carns processades (pernil, xoriço, rodanxes de gall dindi, etc.), quan no s'haurien de superar els 20 grams, tal com es va abordar en l'article 'Podem o no podem menjar carns vermelles i processades?', publicat després de les recomanacions més actuals de l'Organització Mundial de la Salut (OMS).
  • 4. Prens menys de 500 grams de carns vermelles a la setmana? El Fondo Mundial per a la Recerca del Càncer recomana que cada individu no mengi més de 500 grams setmanals de carns vermelles, donat el seu probable paper en el càncer colorrectal. La mateixa entitat considera que la mitjana poblacional de consum d'aquestes carns no hauria de depassar els 300 grams setmanals, com es va indicar en el text abans citat. A manera d'exemple, un entrecot pesa uns 200 grams, mentre un filet o un rellom de vedella pesen uns 95 grams.
  • 5. Menges cinc racions de fruites i hortalisses cada dia? La majoria de la població pensa que el concepte "cinc racions de fruites i hortalisses al dia" fa referència a un límit màxim, quan és el contrari. En l'article 'Quant és una ració de fruites i hortalisses?' s'amplia aquesta qüestió i s'insisteix que no es pot equiparar un suc, encara que sigui casolà, a una peça de fruita fresca.
  • 6. Prioritzes la presència de llegums i fruita seca en la teva alimentació?
    En els consensos científics de nutrició cada vegada és més freqüent llegir la recomanació de substituir el típic segon plat amb carns o peixos per receptes a força de llegums. És lògic, atès que les recerques que relacionen la ingesta de llegums amb la prevenció de malalties cròniques són bastant concloents. Quant a la fruita seca, existeix una por injustificada al seu consum, pel seu contingut calòric, quan en realitat prendre'ls de forma habitual solament aporta beneficis.
  • 7. Ets conscient que "com menys alcohol, millor"? A Espanya es prenen més calories a partir de begudes alcohòliques que de llegums, alguna cosa que preocupa molt a les autoritats sanitàries. Els estudis poblacionals ben dissenyats mostren amb claredat que no es pot atribuir beneficis a la ingesta d'alcohol i que, a més, ha de preocupar la seva implicació en una llarga llista de malalties, com el càncer de còlon o de mama.
  • 8. Desconfies de les "dietes miracle"? Sigui per perdre pes, per guanyar salut o per millorar una malaltia, cap dieta "amb cognom" exercirà beneficis a curt termini i sense esforç, que és el que prometen les dietes de moda. Convé fugir d'elles per molts motius: entre ells, que poden generar trastorns psicològics, augmenten el risc d'obesitat (per l'anomenat "efecte yoyó") i ens tornen més vulnerables a sucumbir a enganys, atès que promouen la desconfiança en tractaments de provada eficàcia.
  • 9. Vigiles la grandària de la ració? Com més gran és la grandària de la ració dels aliments que ens serveixen o que ens servim, major quantitat s'ingereix. És el que conclouen les revisions científiques rigoroses, i és alguna cosa que cal tenir molt en compte en un entorn com el nostre, amb una gran abundància d'aliments a tota hora, molts dels quals són de baixa qualitat nutricional i es presenten en format XXL.
  • 10. Cuines tu o compres precuinats? El consum habitual de precuinats, a més d'exposar-nos a una elevada ingesta de sal (que augmentarà el nostre risc cardiovascular), impedeix aprendre a cuinar, alguna cosa fonamental si es vol aconseguir gaudir una dieta que a més de saludable sigui agradable al paladar.

No som conscients de la "realitat nutricional"

Imatge: vankad

Les preguntes -i, sobretot, les respostes- donen molt què pensar, sobretot perquè mostren que hi ha una distància considerable entre el que sabem, la qual cosa fem i el que creiem fer. Dintintos estudis poblacionals revelen una vegada i una altra que estem lluny de seguir una dieta sana.

A manera d'exemple, una enquesta recent duta a terme per EROSKI CONSUMER va mostrar que mentre el 90% dels pares o cuidadors considera que els nens s'alimenten de manera adequada, aquests petits segueixen un patró de dieta que en absolut pot qualificar-se com a saludable. En l'article 'L'alimentació infantil a Espanya ha de millorar' es van ampliar els resultats d'aquest sondeig i es va exposar que en la dieta infantil hi ha massa sucre, poques fruites i hortalisses, massa aliments superflus i pocs cereals integrals. Això és molt preocupant, atès que unes poques calories de més estan relacionades amb les actuals taxes d'obesitat infantil.

Aquests resultats es poden extrapolar a la dieta dels adults: la majoria som coneixedors de la importància d'una dieta sana i fins i tot creiem seguir una "dieta mediterrània", però la realitat és molt diferent, segons es va ampliar en l'article 'La mala alimentació supera el nostre consum d'aliments sans'. Com a exemple, es prenen entre 80 i 90 quilos anuals d'aliments ultraprocesados cada any. Aquesta dada, recollit en l'Informe Global de la Nutrició 2015, es va incloure en un article el títol del qual ja dona una pista de la realitat del nostre patró d'alimentació: 'Una de cada tres persones segueix una dieta insana'. Així, quan afirmem "menjar bé", cal fer-se la pregunta d'amb qui ens estem comparant?

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones

Informació de copyright i avís legal

Visita el nostre canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte