Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menjar a la platja: els millors tentempiés

Idees nutritives, segures i pràctiques per gaudir d'un pícnic a la platja durant les vacances d'estiu
Per María Manera 3 de juliol de 2012
Img comida playa pincic hd
Imagen: KatyaYa

L’estiu permet gaudir de tentempiés saludables gairebé sense cap esforç, ja que venen de gust menys els plats copiosos i augmenta el consum de fruites i verdures fresques. Si es menjarà a la platja, cal tenir en consideració una sèrie de recomanacions per minimitzar els riscos en manipular i conservar aliments en els dies de calor. Aprendre què aliments nutritius i pràctics menjar a la platja i com preparar-los per garantir la seguretat alimentària són els objectius de les línies que venen a continuació.

Aliments nutritius i pràctics per a la platja

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

Un guisat de llenties amb verdures és una preparació que conté valuosos nutrients, però no és la millor recepta per menjar en la sorra i sota el sol. Els tentempiés playeros, per ser apropiats, han de reunir alguns requisits, a més de destacar per nutritius. Les propostes han de ser factibles i còmodes, i alguna cosa molt important: han de minimitzar la preparació i manipulació dels aliments. Per a això, es poden escollir algunes d’aquestes idees:

  • Amanides fredes que requereixin de plat i forquilla, com a amanida de llenties amb verdures, amanida de pasta o patata o amanida d’arròs amb salmó fumat.
  • Els moderns “dips”, o bastoncitos de pa, són una altra idea que, a més, apassiona als petits. Poden mullar-se en salses espesses com l’humus , paté de llenties i nous o guacamole.
  • El típic entrepà o sándwich, sempre que no es doni preferència als formatges grassos i els embotits, és una bona opció. Una gran alternativa són les rodanxes de tomàquet, de cogombre i, fins i tot, les fulles d’enciam, acompanyades de tonyina, rodanxes de gall dindi, formatge fresc o tires de pollastre a la planxa.
  • Cremes fredes per beure. Algunes opcions refrescants són: crema de carbassó, crema freda d’alvocat, gaspatxo verd d’enciam i espinacs, sopa de tomàquet amb formatge fresc, gaspatxo i crema de porros.
  • Les postres adequades estan constituïts per fruita fresca: un préssec, tres albercocs, una carmanyola amb cireres o amb daus de meló. Si de tant en tant es desitja un gelat estiuenc, es recomana donar prioritat als de gel, ja que no contenen grasses i tenen menys sucre i calories que els gelats cremosos.

Com preparar els aliments playeros per garantir la seguretat alimentària

Img tentemp3
Imatge: CONSUMER EROSKI

Les elevades temperatures de l’estiu faciliten la proliferació de microbis en els aliments que no es mantenen en fred. Si a aquesta situació se li suma el temps transcorregut entre la preparació del tentempié (o pícnic) i el seu consum, el risc de toxiinfección alimentària augmenta. Respectar les normes d’higiene durant la preparació i conservació i mantenir la cadena de fred contribueixen a garantir la seguretat dels aliments.

Durant la preparació i conservació en la llar, cal tenir en consideració una sèrie de recomanacions:

  • Rentar bé els vegetals crus i la fruita a casa.
  • No barrejar els aliments crus i bullits amb molta antelació i a temperatura ambienti, ja que s’afavoreix la contaminació.
  • Si es porta truita de patates, quallar bé l’ou i preparar-la amb suficient antelació per poder refredar-la.
  • Evitar salses amb ou, excepte si són comercials i no s’han obert.
  • Conservar en fred els aliments fins a l’últim moment, especialment si porten ou o làctics.

Per al transport o viatge, convé seguir alguns consells senzills de dur a terme:

  • Conservar els aliments en neveres o en borses isotèrmiques amb plaques refrigerants o bé amb glaçons en borses hermètiques que no perdin aigua.
  • Si el viatge fins a la platja és llarg, situar la nevera o borsa isotèrmica en la part més freda del vehicle.
  • Una vegada a la platja, protegir el menjar a l’ombra.
  • Obrir la nevera o borsa solament quan sigui necessari, per evitar que s’escalfi el menjar.

Al moment de menjar, també es pot minimitzar el risc si es renten les mans abans d’agafar els aliments. Si no hi ha lavabos a la platja, les toallitas humides o els gels higiènics (que no necessiten aclarit) són una opció apropiada.

Prevenir el tall de digestió

Quantes vegades hem esperat amb ansietat al fet que passessin dues hores abans de banyar-nos? Aquesta recomanació dels pares, gairebé universal, té la seva lògica, encara que no està del tot ben explicada.

En realitat, el tall de digestió es denomina “síndrome d’hidrocución” i té poc que veure amb haver menjat o no. La principal causa d’aquest trastorn, que es caracteritza per la pèrdua sobtada de coneixement i algunes vegades fins i tot la mort de la persona en submergir-se en l’aigua, es deu sobretot al canvi brusc de temperatura i al fet de ficar el cap en l’aigua. Aquestes situacions provoquen una disminució de la freqüència cardíaca i la contracció dels gots sanguinis superficials i, quan aquestes reaccions són molt extremes, poden originar una parada del cor.

En els nens, aquests reflexos són molt més accentuats, per la qual cosa els riscos -i també les precaucions- són majors. El moment just de la digestió (que pot durar diverses hores, segons el copiosa que hagi estat el menjar) pot empitjorar encara més les conseqüències o afavorir que es desencadeni la síndrome d’hidrocución.

Les recomanacions més importants, per tant, advoquen per evitar capbussar-se de cop en l’aigua. Sempre és aconsellable introduir-se a poc a poc i mullar primer el cap. Pot ser prudent esperar un temps abans de banyar-se, especialment si el menjar ha estat abundant: dues o tres hores és més que suficient.