Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menjar a la platja

Sol, sorra i mar, una combinació excel·lent per gaudir del menjar sense sortir de la platja

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 02 de Agost de 2006

Cada estiu són moltes les persones que trien la platja com a destinació per les seves
vacances o simplement per fer l’escapada del dia. Els
aliments que es porten a la platja cal seleccionar-los molt bé perquè
no sorgeixin problemes que puguin espatllar el dia.

La calor porta amb si, en general, una disminució de l’apetit. A això se sol unir la preferència
per prendre aliments refrescants, com a fruites, verdures i hortalisses, per combatre
les altes temperatures i sentir-se hidratat. Per això, a l’hora de preparar el menjar per portar a la platja cal buscar
la solució més adequada: plats complets fàcils de transoportar,
abundants vegetals i molts líquids. No cal oblidar que durant
un dia de platja pot ser que es realitzi més exercici de l’habitual; llargs passejos, partits de pala, pedaleig amb bici de mar. Per compensar aquest desgast físic és necessari reposar
forces amb els aliments més adequats, sense necessitat de recórrer a els gelats i els dolços.

Menjar a la platja

Quan es programa un dia sencer de platja, cal tenir en compte que
a més del menjar del migdia cal portar aliments para
el mig matí i el berenar. Les fruites de l’estiu resulten molt
apetecibles, i saludables, per prendre entre hores, fins i tot com a postres del menjar. Són molt
fàcils de manejar i refresquen gràcies a que contenen molta aigua.


Una altra opció per menjar entre hores són els làctics,
que es poden portar en forma de batut casolà, iogurt o formatge, encara que para això cal disposar de nevera que els mantingui frescos. Si no es té, es poden escollir els iogurts que no necessiten fred.

Juntament amb les fruites, les amanides i les hortalisses crues són una opció a tenir en compte. Es trat d’aliments rics
en vitamines, minerals, fibra i antioxidants, que a més contenen una quantitat
elevada d’aigua. Es poden combinar amb pasta, arròs, cuscús, llegums o patates. La barreja resulta un plat molt nutritiu i contundent. L’amaniment
de l’amanida es pot portar en un tarro separat amb una barreja d’oli,
vinagre i sal o bé en sobres individuals que es venen al mercat.

Els qui prefereixin deixar a casa els coberts, poden optar per entrepans o aparedat vegetals. Si a
ells s’afegeix tonyina, pernil,
formatge o pollastre ben fet, s’obté un plat únic i molt complet
des del punt de vista nutritiu; encara que amb els aliments d’origen animal cal ser prudent si no es mantenen freds fins al seu consum, ja que que tenen més risc de contaminar-se i provocar una gastroenteritis. Abans de res s’han de
evitar aliments amb molt risc de contaminació com les truites
o els peixos, i prescindir de salses.

Tenint en compte que la sorra s’escampa fàcilment, és important portar
el menjar perfectament embolicat. Es poden utilitzar carmanyoles per les
amanides o paper d’alumini si el que es porten són entrepans.
A més de l’embolcall s’han de ficar dins d’una borsa per evitar
que la sorra penetri i col·locar-ho dins de la nevera, i si pot ser a l’ombra.

Líquids a cada moment

La calor predisposa a la deshidratació que pot desencadenar uns símptomes
tan habituals com a baixades de tensió, marejos i desmais. Quan una
persona està contínuament refrescant-se en l’aigua del mar, el seu
cos no sent calor però l’interior del seu organisme es va deshidratant
a poc a poc sense adonar-se. Això es pot evitar bevent líquids
de forma contínua encara que no se senti sigueu. La beguda més apropiada és
l’aigua, no obstant això, en molts casos resulta més apetecible i fàcil
prendre altres begudes com a sucs o batuts de fruites i hortalisses. Per tant,
per passar el dia sencer a la platja, convé portar-se provisions en
una nevera perquè les begudes es mantinguin fresques. Les begudes gelades no
són adequades ja que el contrast de temperatura pot alterar l’organisme.
És suficient conque les begudes estiguin fresques o tíbies per calmar
la set.

No oblidar-se la nevera

Tots els aliments i begudes s’han de mantenir refrigerats, ja que les altes
temperatures que s’aconsegueixen a la platja són la millor condició para
que es desenvolupin els microorganismes patògens, responsables de la
majoria de toxiinfecciones alimentàries que succeeixen a l’estiu. Portar
a la platja una càmera que mantingui freds els aliments i begudes
és una mica més que recomanat. Avui dia existeixen unes neveres de
plàstic que resulten molt còmodes i que mantenen
la temperatura sempre que s’acompanyin d’abundant gel.

Havent dinat convé reposar el menjar per facilitar la digestió.
Els experts adverteixen d’evitar el bany a la platja durant les 2 hores següents
al menjar perquè no es produeixi un tall de digestió.

A la nit, és el moment ideal per compensar el menjar amb el sopar. En
ella s’ha d’incloure aliments que no hagin estat presents en el menjar
com els peixos o els ous.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions