Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menjar a poc a poc: 8 trucs per a una alimentació conscient

Menjar a poc a poc té beneficis: descobreix què és la taxa d'ingesta, com influeix en la teva salut i què fer per a dedicar més temps a realitzar els teus menjars
Per Salomé García 25 de març de 2021
comer despacio trucos alimentacion consciente
Imagen: Getty Images

Asseure’s a la taula amb serenitat i prendre’s un temps per a menjar aporta indubtables beneficis per al procés digestiu. Els aliments es gaudeixen més i el mecanisme de sacietat funciona millor. No obstant això, deixar-se portar per l’estrès per a acabar com més aviat millor amb el menjar no sols elimina aquest moment de relaxació a meitat de la jornada, sinó que pot complicar la digestió. En aquest article et donem alguns suggeriments per a aprendre a menjar a poc a poc, t’expliquem què és la taxa d’ingesta i com influeix en la teva salut la velocitat amb la qual menges. A més, et comptem per què el temps que dediquem a l’alimentació és tan important en el cas dels nens.

Què és la taxa d’ingesta

Com més ràpid es menja cada mos, més aliments s’ingereixen al llarg del menjar i també, més calories. És l’anomenada taxa d’ingesta i es defineix amb els grams d’aliments ingerits per minut. Les dades més altes corresponen a aliments líquids, mentre que els més baixos es registren en aquells que requereixen més temps de masticació.

Com més fluids o més tous (significa que contenen un major percentatge d’aigua), més quantitat es pot arribar a menjar en un minut. Els aliments alts en fibra, per contra, es consumeixen més lentament i presenten una menor taxa d’ingesta. Aquesta dada és molt rellevant en aventurar quantes calories es poden ingerir amb alguns aliments fàcils de menjar, però amb una càrrega energètica o de sucres molt alta. Per aquesta raó se suggereix no abusar dels sucs de fruites i prioritzar la fruita fresca.

Els següents són alguns exemples, amb dades de el Departament de Nutrició Humana de la Universitat de Wageningen (Països Baixos):

tasa de ingesta gramos alimentos por minutoImatge: Eroski Consumer

8 trucs per a un menjar sense estrès

  • 1. Ni mòbil ni televisió. Distreuen l’atenció. O es menja molt a poc a poc, o s’engoleix a tota velocitat.
  • 2. Usar la mà no dominant. Empunyar els coberts amb ella fa que els gestos costin més i requereixin més temps.
  • 3. Posar els coberts. Deixar-los anar mentre es mastega tala el cicle frenètic de preparar un nou mos mentre es tritura l’anterior.
  • 4. Ajustar les racions. Si és escassa, anima a menjar ràpid per a poder repetir. Si és excessiva, es menja ràpid per a acabar a temps.
  • 5. Textures complicades. Els aliments durs requereixen bocades més petites i mastegar més.
  • 6. Coberts intel·ligents. Avisen mitjançant llums o vibració si s’està menjant massa ràpid. Sí, existeixen.
  • 7. Escuradents xinesos. Usar-los en lloc dels coberts habituals obliga a agafar bocades més petites.
  • 8. No usar els dits. Emportar-se el menjar a la boca amb la mà és un gest ràpid i innat. Qualsevol instrument serà més lent.

Per què als nens el menjar se’ls fa bola?

Per al pediatre Carlos González, no hi ha nens inapetentes, sinó pares amb expectatives massa elevades sobre quant ha de menjar el seu fill. Obligar-lo a menjar de més només aconsegueix eternitzar l’esmorzar i exasperar als progenitors. Per al dietista-nutricionista Julio Basulto, només hi ha dues raons que expliquen que un nen no vulgui menjar: o no té gana, i en aquest cas cal respectar la seva sacietat, o no té apetit i cal esbrinar per què.

En aquest segon supòsit el doctor José Manuel Moreno Villares, especialista en Nutrició Clínica i Pediatria, juntament amb altres col·legues de l’Hospital Universitari 12 d’Octubre, parlen de la disfagia (dificultat per a empassar). Aquests petits rehúyen el menjar, poden retenir un mos mastegat durant molt de temps en la boca sense deglutir o requerir diversos intents abans d’empassar. “Precisen més temps per a menjar. Cal tenir paciència i no tenir pressa a l’hora del menjar”, expliquen en una guia per a pares publicada per l’hospital. Si es tracta d’inapetencia , és millor claudicar i demanar-li que escupi la bitlla en un tovalló. Alguna cosa haurà aprofitat en mastegar.

  • Cal distreure als nens perquè mengin?

Els nens processen el temps i les quantitats de manera diferent als adults. I cal respectar-ho. Des que són capaços d’emportar-se els coberts a la boca, han de menjar solos, encara que sigui un adult qui usi el ganivet per a tallar o pelar les viandes. Un menú de dos plats i postres per a un nen de quatre anys, per petit que sembli a ulls del pare, pot durar uns 40 minuts. Si menja massa ràpid i amb ansietat, convé posar-li un rellotge perquè vagi més a poc a poc. I vigilar que no punxi diversos trossos en un mateix viatge.