Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menjar all cada dia protegeix el cor

Prendre all diàriament redueix el colesterol total i els triglicèrids, encara que no ha de substituir al tractament mèdic, sinó ser un complement a la dieta

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 21deFebrerde2012
img_ajos

All, ceba i llimona i deixa’t d’injecció”. Desenes de refranys castellans fan al·lusió a l’all i a la ceba, aliments universals en la cuina tradicional i que la saviesa popular ha usat com a remei per a moltes dolències. La ciència corrobora el que la intuïció i el coneixement empíric han constatat durant segles: l’all és bo per a la salut coronària, però en cap cas ha de substituir al tractament mèdic. Un recent metanálisis conclou que el consum habitual d’all millora el perfil lipídic del colesterol total i dels triglicèrids, la qual cosa redunda en una protecció addicional per a la salut del cor i les artèries.

Img ajos1
Imatge: Daniel Rodríguez Calvo

La prevenció de les malalties cardiovasculars a través de la modificació dels seus principals factors de risc (com el control de la tensió arterial i dels nivells de colesterol en sèrum) és una estratègia vitalícia. El consum regular d’all ha demostrat ser efectiu en el tractament complementari de les dislipemias, però el seu impacte en els nivells de colesterol (diagnòstic d’hipercolesterolemia amb colesterol total superior a 200 mg/dl) ha estat inconsistent en alguns assajos i, per tant, discutible.

Més all, menys colesterol i triglicèrids

L’all en pols i l’extracte d’all són eficaços per reduir el colesterol total

L’últim i més recent metanálisis realitzat per l’Institut de Toxicologia de la Universitat xinesa de Shandong conclou, després de revisar 26 estudis aleatorizados, doble cec i controlats amb placebo, que el consum habitual d’all té un efecte modest en la reducció dels nivells de colesterol total i de triglicèrids, però no en altres paràmetres lipídics com les lipoproteïnes de baixa densitat (LDL colesterol) i les lipoproteïnes d’alta densitat (HDL colesterol). Segons aquest estudi, els efectes de l’all van ser més marcats en els subjectes amb intervenció a llarg termini, superior a quatre setmanes de tractament.

Els responsables de la recerca van observar diferències segons les diferents presentacions. L’all en pols i l’extracte d’all van ser més eficaços en la reducció dels nivells séricos de colesterol total, mentre que l’oli d’all va tenir més impacte en la disminució dels nivells séricos de triglicèrids.

Aquestes conclusions no són tan contundents en altres revisions sistemàtiques anteriors, com la realitzada en 2009 per la Facultat de Medicina de la Universitat de Malaya, a Kuala Lumpur (Malàisia), i anys abans, en 1994, pel Departament de Salut Pública i Atenció Primària de la Universitat d’Oxford i, en 1993, pel Departament de Medicina del New York Medical College. En aquests casos, coincideixen que la teràpia amb all no redueix de manera substancial els nivells de colesterol sérico, si bé es registra una millorança en el perfil lipídic. Alguns autors suggereixen que amb la ingesta d’una dent d’all per dia, o una quantitat equivalent en preparat, s’aconsegueix una disminució d’entre un 10% i un 12%, de taxes totals de colesterol, en comparació del placebo.

Per tant, encara que prendre all diàriament té una resposta positiva en el perfil lipídic, en cap cas ha de substituir al tractament receptat pel metge per controlar les dislipemias i s’usarà, sempre sota aprovació facultativa, com a complement dietètic, de suport.

Els aliments imprescindibles

All, oli d’oliva, oli de lli, peix blau, llegums i nous són imprescindibles en una dieta terapèutica per les dislipemias

A la llum de les evidències científiques, les dislipemias milloren si se segueix una dieta terapèutica. S’entén com tal la dieta que, en els criteris d’equilibri nutricional, inclou aliments el consum habitual dels quals ha demostrat benefici per al sistema coronari i prescindeix d’uns altres que entorpeixen la millorança. Els següents aliments s’entenen imprescindibles en una dieta cardiosaludable:

  • All: una dent d’all al dia és beneficiós (excepte en casos de gastritis o altres dolències estomacals) i sembla proporcionar una millora afegida per al control del colesterol i els triglicèrids.

  • Oli d’oliva verge extra: ric en àcids grassos monoinsaturados, vitamina I i fitosteroles, tots ells compostos cardioprotectores.

  • Oli de lli: una cullera sopera diària com a complement d’omega 3.

  • Nous, una ració (4-6 unitats): contenen omega 3 i fitosteroles, tots dos compostos estan reconeguts pel seu paper en la reducció del colesterol.

  • Peix blau: 3-4 vegades per setmana, en racions de 140 grams. Proporciona àcids grassos omega 3.

  • Llegums variats, inclosos els pèsols.

  • Verdures verdes (bleda, xicoira, enciam, espinacs…), brots o germinats i verdures de tija (porro, api, card).

NO HI HA SOPA BONA SENSE ALL

“No hi ha campana sense batall, ni sopa bona sense all”, “Tan sa és el treball com és la sopa d’all”. El refranyer continua amb uns quants aquests referents a les qualitats de salut de l’all, així com al seu moment idoni de sembra, plantació o recollida. En la cuina, l’all és omnipresent, com relata el periodista i escriptor Julio Camba, qui en el seu llibre ‘La casa de Lúculo’ dedica un capítol sencer a les bondats i possibilitats culinàries de l’all i de la ceba.

La sopa d’all té presència indiscutible en el receptari tradicional de les llars espanyoles, en totes les seves variants; des de la sustanciosa sopa d’all castellana amb ensopegades de pernil i ou, fins a altres propostes originals, com la sopa d’all amb nous o amb cloïsses.

De sabor durador també és la torrada untada d’all i amanida amb herbes aromàtiques, que bé combina amb una tallada fina d’un bon pernil ibèric o amb tonyina i anxoves. Per a desdejunis, esmorzars o berenars, és original la proposta de pa d’all tipus plumcake, que pot substituir en els menjars al pa del dia.

Etiquetes:

all Dieta enceba

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions