Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menjar bé amb un treball a torns

Els canvis d'horaris, juntament amb uns hàbits alimentaris millorables, afecten de manera negativa a la salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 27 de Octubre de 2008
img_inmigrante trabajo

Dur a terme un treball a torns afecta de manera directa al tipus de vida que ha de portar la persona treballadora. Els seus horaris difereixen respecte a gran part de la població activa, per la qual cosa es veu afectada tant la seva vida social com els seus horaris de somni i de menjar. La dificultat per alimentar-se d’una forma sana i ordenada amb aquest tipus d’horaris és un dels majors problemes amb els quals es troben els treballadors a torns i té rellevants conseqüències sobre la seva salut.


En l’actualitat, un important nombre d’indústries, establiments de servei (gasolineres, per exemple), així com hospitals i alguns negocis d’hostaleria mantenen un ritme de treball que obliga al seu personal a dur a terme un horari per torns: de matí, tarda i nit. Quan són rotatoris i canvien cada setmana, al treballador li és molt difícil acoblar-se a cadascun d’ells.

Problemes associats
Abús de plats precuinats, menjar ràpid i picoteo entre hores són algunes dels costums més freqüents

Els canvis d’horari tan accentuats de forma setmanal provoquen l’aparició de problemes que afecten a la salut del treballador. El freqüent abús dels plats precuinats fàcils de cuinar però nutricionalment desproporcionats, del menjar ràpid i del picoteo entre hores comporten problemes d’excés de pes, hipertensió arterial i dislipemias.
Aquests mals hàbits en l’alimentació, acompanyats dels canvis continus en els horaris de somni, provoquen canvis d’humor, irritabilitat, cansament i d’altres alteracions fisiològiques, com desarreglos intestinals, úlcera péptica i males digestions. Molts d’aquests problemes poden tenir solució intentant alimentar-se de la forma més ordenada possible.

Treballar de matins

Una persona que treballa en el torn de matí (normalment de sis del matí a dos del migdia) desdejuna aproximadament a dos quarts de sis, si no és abans, per la qual cosa s’aconsella un desdejuni fort a força de cereals o derivats (pa, galetes, biscotes), làctics i fruita sencera o en suc, ja que cal tenir en compte que fins a l’hora de l’esmorzar no es va a ingerir cap aliment. No obstant això, la falta d’apetit en aquest moment del matí es pot compensar si a les poques hores es pren un esmorzar més consistent. El problema no està en no desdejunar si després es menja un esmorzar que trenqui amb les llargues hores de dejuni. L’esmorzar generalment té lloc a meitat de torn, és a dir, cap a les deu, i solen ser habituals els entrepans d’embotit o truita, un refresc i cafè.

Per evitar l’excés de greix i facilitar la digestió és recomanable substituir l’embotit per pernil serrà, pernil york o pit de pollastre de gall dindi. Escollir els refrescs light garantirà menys aportació de sucres extres i repercutirà en menys possibilitats de guanyar pes, si es té tendència. Incloure almenys una fruita al llarg del matí també és una elecció saludable.

En finalitzar el torn, el menjar s’efectua sobre les dues o les tres, suposant que el treballador no hagi de preparar-la al moment. L’apropiat és elaborar el menjar el dia anterior per evitar així l’abús dels plats precuinats grasientos i energètics i del menjar ràpid. Normalment se sol ometre el berenar. Com a conseqüència, es tendeix a fer un sopar fort, la qual cosa cal intentar evitar, ja que aquest torn exigeix ficar-se al llit primerenc i un sopar d’aquestes característiques podria dificultar el somni i impedir un correcte descans.

El més convenient seria evitar els greixos i sopar amanida, verdures, peix, pollastre, gall dindi o ou (en truita, a la planxa o escalfado) i una peça de fruita. Prendre en aquest moment begudes amb cafeïna o amb gas pot dificultar la digestió i afectar al somni.

A la tarda
En el torn de tarda els problemes apareixen al matí i a la nit. Al matí, cap la possibilitat que la persona no matini i desdejuni passades les onze. Tenint en compte que entra a treballar a les dues, el menjar es produirà cap a la una, o fins i tot abans, per la qual cosa es tendeix a ometre l’esmorzar. Això no presenta cap problema si el desdejuni és lleuger, compost per exemple per pa, galetes o cereals i llet.

L’horari del menjar s’avança més del normal i el berenar no es realitza fins a les sis aproximadament, per la qual cosa el menjar ha de ser rica en hidrats de carboni complexos, que aporten l’energia que el treballador necessita fins a l’hora del berenar. Podria estar composta de verdura amb patata, pasta, arròs o llegums i un segon plat de carn o peix per acabar amb una peça de fruita o un iogurt com a postres. El berenar podria ser similar a l’esmorzar que s’efectua en el torn de matí. Finalment, el sopar es retarda més del normal, per la qual cosa, igual que en el torn de matí, és aconsellable que aquesta no sigui abundant per així facilitar la digestió i descansar correctament.

Durant la nit

El torn de nit és, en general, el que major trastorn comporta en els horaris i en la forma de vida del treballador. La jornada de treball comença a les 22:00 hores, la qual cosa implica que a dos quarts de nou o les nou tindrà lloc un sopar, que acostuma a ser consistent, és a dir, composta per pasta, verdura amb patates o arròs i un segon plat de carn o peix més unes postres. Cal tenir en compte que el descans d’aquest torn no té lloc fins a les dues de la matinada. A aquesta hora es tendeix a prendre un tentempié bastant fort ja que, en general, quan se surt del treball no es desdejuna, si no que el treballador es fica al llit i no ingereix cap aliment fins a l’hora del menjar.

Això comporta més de 12 hores de dejuni, alguna cosa que altera a l’organisme de forma important. Per evitar-ho és recomanable que en el descans de la mitjanit es prengui alguna cosa similar al que se sol menjar en el descans de la resta dels torns, i així, en arribar a casa abans de ficar-se al llit seria saludable prendre un descafeïnat amb llet o iogurt o un got de llet temperada. Menjar alguna cosa fa que desaparegui la sensació de gana però no impedeix agafar el son.

UN ESFORÇ NECESSARI

Portar una vida el més sana i ordenada possible amb aquest tipus d’horaris de treball és qüestió d’adquirir uns hàbits alimentaris sans. Al principi, modificar els costums i els hàbits tant d’horaris com d’alimentació d’una persona pot exigir alguns esforços. No obstant això, la millora en la qualitat de vida del treballador és notable; es descansa millor i es menja de forma equilibrada, la qual cosa redunda en un major rendiment laboral i en un benefici per a la seva salut.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions