Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menjar bé en temps de crisi, és possible?

El problema de dissenyar el menú sota l'ombra d'un pressupost limitat és que no sempre s'aconsegueix mantenir l'equilibri nutricional, encara que hi ha solucions per a això

Img pechuga pasta Imatge: japes18

La crisi econòmica repercuteix també en les decisions alimentàries. L’augment dels impostos, com l’IVA o l’IRPF, l’elevada taxa d’atur (superior al 24%, segons les últimes dades de l’INE ) i l’encariment de diversos productes i serveis han provocat una notable pèrdua de poder adquisitiu en gran part de la població. Atabalades per la realitat i els nombres, moltes famílies han engegat les seves pròpies retallades per arribar a fi de mes. Fins i tot en el menjar. Més farines i menys peix, més patates i menys fruita… El problema de dissenyar el menú sota l’ombra d’un pressupost limitat és que no sempre s’aconsegueix mantenir l’equilibri nutricional i, en l’afany per ajustar-se el cinturó, el resultat pot ser el contrari. L’objectiu d’aquest reportatge és aprendre a menjar barat i bé. Per a això, proposa tres idees per mantenir una alimentació equilibrada malgrat la crisi i consells per reduir costos (i temptacions).

Img pechuga pasta listg
Imatge: japes18

Objectiu: menjar barat i bé

Les males eleccions es tradueixen en una cistella de la compra més fàcil i barata, que condueix a desajustaments nutricionals que condicionen la salut

La cistella de la compra s’ajusta a les limitacions econòmiques familiars esdevingudes d’aquests temps de crisis. Les retallades al pressupost familiar afecten, sens dubte, a la partida destinada a l’alimentació. I al moment de comprar no sempre s’escullen els productes més encertats segons els criteris d’alimentació sana. Aquesta elecció inadequada implica conseqüències per a la salut i per al físic: es desajusten els nivells de colesterol, triglicèrids i àcid úric, alhora que es guanya pes. Per això, és important identificar les males tendències (i les insanes temptacions) que condueixen a una cistella de la compra més fàcil i barata, però també carregada de desajustaments nutricionals que poden condicionar un empitjorament en la salut de la població:

  • Massa “farines” en forma de brioixeria i rebosteria industrial barata, però de baixa qualitat nutricional.
  • Abús de precuinats (croquetes, salsitxes, pizzes…) replets de farines, greixos saturats, sal i calories, per assegurar un sopar ràpid que ompli, però poc sana.
  • Carnes de més baixa categoria comercial, sovint són les de pitjor qualitat proteïca i major contingut en greix.
  • Absència o escassetat de peix blau, font natural d’àcids grassos omega-3, protectors cardiovasculars.
  • Absència o escassetat del consum diari de fruites i verdures fresques, riques en nutrients reguladors (vitamines, minerals, fibra, antioxidants…).
  • Amb un pressupost limitat no sempre es compren els productes més encertats segons els criteris d’alimentació sana. No obstant això, uns mínims coneixements en alimentació i nutrició permeten adaptar-se a una manera més sana d’alimentació amb el salari mínim o amb un pressupost molt ajustat.

    Tres idees per mantenir una alimentació equilibrada malgrat la crisi

    1. No sempre patates. Les patates i altres tubercles (com la yuca, menys conegut a Espanya) són els aliments més recorreguts i recurrents en època de dificultats econòmiques. Sempre s’han considerat aliments bàsics i així queda plasmat en la Piràmide de l’Alimentació Saludable. No obstant això, la seva aportació energètica com a font d’hidrats de carboni, és a dir, com la font principal d’energia per a l’organisme, és molt més limitada que la que proveeixen els cereals. El consell per menjar millor, encara en temps crítics, és recórrer al arròs, la pasta i els llegums -també aliments bàsics a preus assequibles- com a plat principal i relegar les patates com a acompanyament o com un ingredient més de diferents receptes.

    Menjar patates amb molta freqüència o en gran quantitat no és convenient per els qui sofreixen dolències articulessis. Pel seu contingut en solanina, les patates i altres vegetals de la seva mateixa família (com a tomàquets, albergínies i pebrots) afavoreixen la inflamació cel·lular, la qual cosa explica el malestar articular en persones que sofreixen artritis i són sensibles a aquests compostos químics. Amb la cocció es redueix fins a en un 50% la concentració d’aquestes substàncies, més abundants en les patates velles o a les zones verdoses, encara que pot resultar insuficient per a persones sensibles. D’altra banda, la temptació de menjar-les fregides amb el pensament de sadollar més i calmar l’apetit té una contraprestació: massa calories que en poc temps es converteixen en quilos de més. Una solució pot ser preparar plats mixts en els quals es barregin els cereals o els llegums amb ensopegades de carns, peixos o ous.

    2. Un bon potaje o “menjar de ranxo”. Les carns i els peixos sempre són productes més cars que el quilo d’arròs, de pasta o de llegums secs. Per això, pensar en receptes que conjuguin tots dos tipus d’aliments dona com resultat un plat contundent, molt saborós, nutritiu i equilibrat, que serveix com a plat únic del menjar principal. Com a propostes de plats de llegums com a aliment principal figuren, entre unes altres, el potaje de bledes amb bacallà, barrejat amb cigrons, les mongetes blanques amb pollastre o el potaje de llenties amb calamars.

    Assegurar la ingesta de llegums, com a mínim, dos o tres dies per setmana és una encertada decisió alimentària. La resta de dies es pot alternar amb plats mixts d’arròs o pasta amb proteïna animal. Algunes idees per cuinar l’arròs són: arròs atomatado amb bacallà ajoarriero, arròs cremoso amb pastanaga, carbassó i pollastre, paella d’espinacs i sardina o a l’estil senegalès. En qüestió de plats mixts amb pasta i cereals, es pot alternar el consabido plat d’espaguetis a la bolonyesa amb el de macarrons amb tonyina per introduir el peix. També es pot preparar uns tagliatelle amb salmó fresc, musclos i gambes, un cuscús o fideuá amb pèsols i gall dindi a la cassola.

    Els potajes de llegums i arròs o altres cereals, com el cuscús, també són un bon recurs gastronòmic que compleix un doble objectiu: sadollar i omplir l’estómac i ser un plat equilibrat en l’aspecte nutricional. Les opcions van des del típic potaje de llegums amb arròs, al plat que combina els llegums amb cuscús.

    3. Congelats, una possibilitat acceptable. La congelació dels aliments, tant domèstica com a industrial, si s’ha realitzat de forma correcta i amb rapidesa, no altera ni la qualitat ni el sabor d’aliments com a carns, peixos o hortalisses. La tasca del consumidor és assegurar que no es trenqui la cadena de fred del producte congelat des que ho adquireix fins que ho introdueix en el seu congelador domèstic. El gebre o petits tolls de gel en les borses de congelats o l’apelmazamiento dels aliments dins de les borses fa sospitar que en algun moment el producte s’ha descongelat, almenys en part, per la qual cosa s’escollirà un altre que estigui en bones condicions.

    Consells per reduir costos i temptacions

    Alguns consells elementals ajuden a abaratir els costos d’aquesta partida domèstica i a planificar menús més sans a bon preu:

    • Escollir els aliments de temporada i d’origen local.
    • Ser fidel als productes de marca blanca en els quals s’ha trobat el triple equilibri entre el nutricional, el gustoso i l’econòmic o assequible.
    • No acudir a la compra en dejú o en moments del dia en què es té més gana (si no s’ha berenat, just abans de l’hora de menjar…).
    • Preveure què es necessita: revisar el rebost, el frigorífic i el congelador per no duplicar l’adquisició de productes i no veure’s en la necessitat de tirar aliments perquè estan caducats.
    • Ajustar-se a una llista de la compra elaborada amb antelació i que contempli les necessitats alimentàries i el pla de menús setmanal.
    • Plantar un hort. Si es disposa d’un mínim espai, és una altra manera intel·ligent de disposar d’algunes verdures i hortalisses de temporada, la qual cosa abaratirà la cistella de la compra.

    RSS. Sigue informado

    Et pot interessar:

    Infografies | Fotografies | Investigacions