Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menjar de quiosquet

Els plats i tapes dels bars playeros no són necessàriament de pitjor qualitat o menys saludables, però convé triar amb criteri i compondre cada dia menús equilibrats

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 25deAgostde2009
Img chiringuito Imatge: Alex

Protagonistes involuntaris d’una polèmica estiuenca (l’Administració pretén eliminar els més pròxims a la riba, en aplicació de la Llei de Costas), els quiosquets formen part indissoluble del pack playero de bona part dels qui vacacionan en les costes espanyoles. La comoditat de prendre alguna cosa o de menjar amb només moure’s uns passos de la gandula i sense llevar-se el vestit de bany i assaborir les safates de pescadito fregit, les paelles, el gaspatxo i les amanides, els sumptuosos peixos o mariscos a la brasa, el pollastre rostit amb patates fregides, ben acompanyats de sagnia, negre d’estiu, cervesa, vi o refrescos, converteixen en irresistibles les taules i barres d’aquests típics locals estiuencs. Menjar amb la família o amics en el quiosquet i regalar-se després una reparadora migdiada és, per a molts, el paradigma del gaudi estival. Per part seva, els qui prefereixen ignorar aquests locals esgrimeixen poderosos arguments, i és que, encara que n’hi hagi modèlics, rares vegades el goig és perfecte. Esperes interminables, preus desmesurats, cridòria que posa a prova la temprança del més pacient, plats preparats al mogollón i presentats sense cap detall, tracte poc atent dels empleats, escassa comoditat i neteja gens escrupolosa són més habituals del desitjable en alguns d’aquests locals.

Rebaixar el llistó d'exigència?

/imgs/2009/08/quiosquet.art.jpgNo procedeix exigir excel·lència gastronòmica ni un impecable servei en aquests locals playeros que sofreixen autèntics devessalls de clients en determinats trams horaris, però sí que té sentit triar bé l’establiment, assegurar la qualitat i frescor dels aliments i plats que ofereixen i compondre cada dia que mengem en ells -amb un estudi de la carta- menús equilibrats i saludables per a tota la família. Perquè es pot gaudir del quiosquet sense tot just augmentar de pes i sense sofrir digestions pesades, sense abusar de la sal i el sucre i sense ingerir greixos saturats sense solta ni volta. Els experts en alimentació de CONSUMER EROSKI expliquen com fer-ho.

D’altra banda, un quiosquet que ofereix aliments i begudes ha de complir la normativa d’higiene alimentària i realitzar la seva activitat sota els principis de l’Anàlisi de Perills i Punts de Control Crítics (APPCC). Així mateix, ha d’aplicar en l’establiment bones pràctiques d’higiene i programes de neteja i desinfecció, a més de tractaments preventius i programes de control de plagues. Els seus empleats han de tenir formació suficient en qüestions de manipulació d’aliments i seguretat alimentària. L’Administració assegura que controla aquests establiments i que les seves inspeccions afecten sobretot el transport i la conservació d’aliments (no s’ha de trencar la cadena de fred), a la infraestructura del local i a la qualificació del personal. Però mai està de més que els consumidors romanguin atents i exigeixin, a més d’un servei correcte, unes pràctiques adequades.

Consells saludables per a menjar en el quiosquet

Peixos. Decidir-se per guarnicions vegetals en plats la base dels quals són peixos i mariscos de temporada és una bona manera d’acollir-se al programa mundial “Cinc al dia” que proposa consumir cinc porcions d’hortalisses i fruites cada jornada. A més, per la seva proximitat a la mar, el quiosquet pot convertir-se en un bon mitjà per a gaudir d’un peix de qualitat i per a educar als més petits en l’hàbit de menjar aquest aliment. Peix i marisc i els seus derivats són rics en proteïnes de qualitat i en àcids grassos omega 3 i omega 6, i font de minerals com a fòsfor, potassi, calci, magnesi, ferro, iode. A més, contenen vitamines B1, B2, B3, B12, A i D. Per tot això, el consum de peix no ha de ser inferior a tres vegades per setmana.

Alguns establiments ofereixen la possibilitat que el client triï el peix viu, o li ensenyen el que acaben de pescar, per a servir-lo a continuació rostit o la planxa. En aquests casos desapareix el dubte de si es consumeix un peix fresc i de qualitat. Recordem, de totes maneres, que la textura de la carn d’un peix de frescor correcta serà ferma i consistent, i seca i menys sucosa si porta diversos dies en la nevera. Si ho serveixen enter amb el cap i és molt fresc, la forma dels ulls serà convexa o lleugerament aixafada; i la pupil·la, de color negre.

Maioneses i salses. Desconfiï dels plats adornats en excés amb salses, alliolis i maioneses: la seva fi pot ser disfressar l’escassa frescor de certs aliments. D’altra banda, els quiosquets han de garantir que la maionesa és comercial o que, si s’ha fet en el propi establiment, s’ha emprat ou pasteuritzat. Amb l’objectiu d’evitar intoxicacions alimentàries, al nostre país està prohibit, des de 1991, elaborar maionesa amb ou cru en restaurants i similars.

Truita de patata. Igual que ocorre amb la maionesa, per a elaborar truites i regirats s’ha d’usar un ovoproducto pasteuritzat, conegut com huevina. Només podrà elaborar-se la truita amb ous frescos quan el conjunt aconsegueixi temperatures superiors a 75 °C en tots els seus punts, és a dir, quan quedi del tot quallada. Si no és possible, ha de substituir-se per un ovoproducto pasteuritzat. Qualsevol plat que inclogui l’ou com a ingredient o algun derivat, bé sigui la clara o la gemma per separat, ha de mantenir-se a temperatures no superiors a 8 °C, i no guardar-se més de 24 hores després de la seva elaboració. Això significa que no és segur menjar la truita del dia anterior, tret que compleixi aquests requisits.

Olives o patates fregides? Tots dos són molt salats i aporten una bona dosi d’energia en forma de greixos vegetals. Una desena d’olives verdes amb os (60 grams) aporten unes 66 calories, la meitat que la mateixa quantitat d’olives negres i gairebé 3 vegades menys que una bossa petita de patates fregides xips (30 grams), que suposen 165 calories. Això ha de tenir-se en compte. Són productes que han de consumir-se en petites quantitats, res d’abusos. Les patates fregides light, redueixen de manera significativa (del 15% al 30%) la seva aportació calòrica, però continuen sent molt energètiques. L’avantatge de les olives és que el greix que aporten és saludable, per ser rica en àcids grassos monoinsaturados, mentre que no sempre es coneix el tipus d’oli amb què es fregeixen les patates. D’altra banda, la gran quantitat de sal d’olives i patates fregides les converteixen en res convenients per als qui pateixen hipertensió o problemes cardíacs.

Peix cru o poc cuinat. Consumir-ho suposa un risc per a la salut per la possible presència d’Anisakis simplex, paràsit que pot causar trastorns digestius o reaccions al·lèrgiques en l’ésser humà. Des de desembre de 2006 els restaurants i similars han de garantir que els productes de la pesca que s’ofereixen crus o gairebé crus hagin romàs congelats durant almenys 24 hores. El mètode tradicional pel qual s’elaboren els aladrocs, basat en la permanència del peix en una solució de vinagre i sal durant diverses (entre 4 i 24) hores, és insuficient per a eliminar les larves de l’Anisakis. Amb les semiconservas d’anxoves no hi ha problema, ja que el temps i la concentració de sal en què es conserva el peix inactiva les possibles larves. El risc d’Anisakis desapareix també en els plats de peix rostits, bullits o fregits, i fins i tot a la planxa, sempre que el peix estigui ben fet i la seva carn hagi canviat de color.

Paginació dins d’aquest contingut


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions