Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menjar en el col·le: hi ha vida més enllà del bocata d’embotit

L'entrepà de l'esbarjo es pot millorar. Aquestes són algunes idees pràctiques perquè els nens portin aliments saludables, rics i gens avorrits al col·legi

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 23 de Setembre de 2019
Imatge: TatyanaGl

Els temps estan canviant: el nombre de nens que acudeixen al col·legi amb motxilles portadores de brioixeria o de sucs per a l’esbarjo ha descendit gràcies a la informació sobre hàbits saludables que es proporciona a la població, malgrat l’omnipresent publicitat dirigida als menors. El sobrepès i l’obesitat infantil també han deixat de mostrar la tendència alcista que tenien en els últims 20 anys. Aquest estancament succeeix a nivell global, encara que no d’igual manera: en les capes socials desfavorides ha seguit pujant, com va demostrar l’últim estudi Aladino 2015. I, a més, els valors segueixen estant en nivells inacceptables: Espanya ocupa un lloc destacat a Europa en termes d’obesitat infantil, com es pot observar en aquest recent estudi. Una manera pràctica de plantar-li cara a aquest problema és millorar els tentempiés que porten els nostres nens al col·legi. A continuació, expliquem com fer-ho.

El bocata de pa blanc amb embotit o fiambre segueix omnipresent com a "tòtem" proteínico, teòricament immillorable, i en un graó nutricional molt superior al congret amb xocolata o el suc. Però si de debò volem millorar l'alimentació dels nens, hem de considerar al táper i al bocata de pa integral amb vegetals com uns bons aliats perquè els nostres fills tinguin a mà aliments més sans.

És aconsellable, no obstant això, pactar prèviament amb els nostres fills quin serà el contingut que anirà en el táper. No convé sorprendre'ls amb alguna cosa massa nou o amb alguna cosa que sabem que no acaba d'agradar-los del tot, perquè pot acabar en les escombraries del col·legi. Per això, una bona idea és decidir la nit anterior què posarem en el táper i demanar-li als nens que ens ajudin a elaborar un pla setmanal. Així no hi haurà sorpreses i evitarem les presses matinals.

La fruita, imprescindible

La fruita és la gran oblidada del tentempié matinal, alguna cosa que és fàcil de constatar en diversos estudis i enquestes; per això, la nostra primera opció ha de centrar-se a col·locar una peça sencera, com una nectarina, un plàtan, una poma, una pera, dues mandarines o dues prunes. Aquestes fruites no requereixen de táper ni de preparació alguna.

Per als nens més petits, és més pràctic -i net- tallar la fruita escollida en trossets per posar-los en un táper. Així, a més, podrem escollir entre una àmplia varietat: taronja, pera, meló, poma, síndria, kiwi, maduixes i gerds, préssec, raïms (pelades, en meitats i sense llavors, per evitar esglais), pinya, mànec, nabius, etc. Resulta molt convenient afegir una forquilla petita sense puntes afilades per facilitar la higiene i evitar que les mans dels nens quedin brutes.

Cal tenir en compte que la fruita tallada requereix una manipulació acurada i, també, evitar que estigui massa temps a temperatura ambienti. Per això, convé treure-la fregeixi de la nevera, tallar-la just abans de posar-la en el táper i col·locar aquest recipient en una petita nevera o borsa isotèrmica per posar-la en la motxilla. Els Centres de Prevenció i Control de Malalties (CDC) d'Estats Units ens donen més consells per evitar que el bacteri listeria contamini molts aliments, com ha succeït aquest estiu, provocant una crisi alimentària.

Sense sortir-nos de la fruita, una altra opció, còmoda i amb menor pes en la motxilla, és posar-los fruita dessecada com a prunes, panses, figues, orejones, etc. Cal tenir en compte que la fruita deshidratada o dessecada ha perdut gairebé tota l'aigua, però conserva les seves propietats nutritives i solen ser molt bé acceptades pels nens doncs tenen un sabor més dolç, per la qual cosa tampoc és aconsellable abusar d'elles.

Opcions saludables de tots els colors

A més de la fruita, hem de ser imaginatius i pensar en altres aliments saludables que també poden anar en el táper: tomàquets tipus cherrys (com els raïms, tallats si el nen és petit), pastanagues, pebrots petits i cruixents de colors cridaners, cogombre en rodanxes, coliflor, pèsols, xampinyons, ou dur tallat en rodanxes o fruita seca (però no en menors de cinc anys pel perill d'asfíxia o pas a vies aèries).

Si preparem un bocata, a més de fer-ho amb pa integral, aquestes poden ser algunes opcions saludables i vistoses:

  • Untar cremes saludables. Per exemple? Hummus , guacamole, paté de remolatxa (amb un atractiu colorit que no deixarà indiferent als nens), paté d'albergínia (bava ganoush), paté d'escalivada (fet amb ceba, pebrot i albergínia cuinats), paté de pebrot i nous (muhammara), paté de tomàquets secs o paté d'olives (el tapenade típic dels francesos).
  • Cremes o pasta de fruita seca, amb o sense llavors, però sempre sense sucre: de cacauet, d'ametlles, d'avellanes, de nous, de festucs, d'anacards… És aconsellable fer-les a casa amb un robot potent de cuina i en bastant quantitat, doncs es conserven bé. En Internet poden trobar-se tot tipus de receptes per triomfar amb aquest tipus de preparacions.
  • Posar pebrot vermell en tires, enciam, diverses rodanxes de tomàquet i nabius, nous o ametlles.
  • Aliments d'origen animal: sardines, salmó o verat en trossets, truita, formatge poc guarit i baix en sal, un filet fi de pit de pollastre de pollastre o gall dindi, etc. Quan emprem aquests aliments, convé untar el pa amb tomàquet i afegir unes fulles d'enciam o canonges perquè en totes les ingestes del dia hi hagi elements vegetals.
  • I si un dia volem fer alguna cosa especial, sempre es poden incorporar a la motxilla unes galetes o madalenas casolanes de civada amb plàtan, recepta que ens explica molt bé aquí la dietista-nutricionista Rebeca Pastor.

Etiquetas:

entrepà

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte