Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menjar en vacances sense oblidar-se dels hàbits saludables

La relaxació dels horaris influeix en els hàbits alimentaris, encara que s'ha de seguir una dieta saludable

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 18deAgostde2009
Img plato ensalada Imatge: Javier Aroche

Els horaris de somni i de menjars quan no es treballa són, en la majoria dels casos, diferents als de la resta de l’any. Aquest canvi de costums durant les vacances incideix de forma directa en l’alimentació. No solament les hores dels menjars es retarden sovint, sinó que moltes d’elles es realitzen fora de la llar. Malgrat això, convé recordar la importància de mantenir una dieta saludable.

Durant les vacances, els horaris no són tan estrictes com els mantinguts la resta de l’any. Sovint es canvia d’ambient, d’activitats i de ritme, de manera que és fàcil caure en la temptació d’abandonar els hàbits d’alimentació sans que s’han seguit mesos enrere. No obstant això, convé aplicar unes pautes perquè la relaxació no passi factura al final del període de descans.

Els primers plats

En vacances no és habitual matinar, per la qual cosa les hores que transcorren des del desdejuni fins al menjar són menys que en un dia laborable i convé que aquest no sigui molt copiós. N’hi ha prou amb prendre un cafè amb llet, una fruita o un suc i pa torrat, cereals o algun tipus de galeta. Quant al menjar, resulten molt apetecibles plats lleugers i refrescants a força de sopes fredes o cremes d’hortalisses, entre elles, el vichyssoise.

Una altra possibilitat és menjar una amanida variada, a la qual s’afegeix qualsevol tipus d’hortalissa, així com diferents fruites o fruita seca. Fins i tot es pot prendre com a plat únic si s’inclouen aliments com a pasta o arròs i tonyina, ou o pollastre. Un altre plat únic molt típic a l’estiu són les paelles, que poden estar preparades a força de carn, peix, marisc i verdures. A més de ser molt saboroses i nutritives, constitueixen una manera que els més petits comencin a prendre aliments com el peix o la verdura “camuflats” en l’arròs.

Segons plats i postres

Forn, planxa o brasa són tres opcions sanes de cuinar els segons plats

Els segons plats es poden cuinar a la planxa, al forn o a la brasa. Les salses dels guisats i estofats fan al plat més dens i calòric, per la qual cosa resulten més apropiats per als mesos de fred. Una guarnició de pebrots, verdures salteadas, xampinyons o diferents purés constitueix un acompanyament adequat per a aquests aliments i enriqueix el plat des del punt de vista nutricional i organoléptico.

Les fruites habituals a l’estiu són unes bones postres i tentempié. A més del seu alt contingut en aigua, aporten minerals, vitamines i diferents substàncies amb acció antioxidant, així com quantitats interessants de fibra. Una bona manera d’aprofitar les seves propietats nutritives consisteix a prendre-les en macedònia. La barreja de color, aroma i sabor fa que siguin unes postres molt apetecible, ja que es poden combinar diferents fruites: maduixes, síndria, meló, kiwi, plàtan o cireres.

Berenar i sopar

La migdiada és habitual en aquesta època de relax. No obstant això, és convenient que no duri més de 15 minuts i que no es faci just després d’haver menjat. Podrien sentir-se problemes digestius. Després de la migdiada, a mitjan tarda, és aconsellable prendre un tentempié compost per una peça de fruita, un suc, un iogurt o un petit entrepà. Per al sopar, és adequada una amanida amb aliments proteics com taquitos de formatge, tofu o ou.

A l’estiu, les verdures no solament serveixen per elaborar amanides, sinó que són un acompanyament perfecte per a sopars elaborats amb plats d’ou o seitán. Cuinades a la planxa, salteadas o crues constitueixen una guarnició molt saborosa i nutritiva que, a més, aporta un toc de color al plat i ho fa molt més apetecible.

AMB MODERACIÓ

Img helado artesanal4
Encara que la calor a l’estiu pot arribar a ser asfixiant, sobretot en determinades zones geogràfiques on el termòmetre aconsegueix temperatures molt elevades, convé no abusar de determinats productes com els gelats i les begudes alcohòliques.

Els primers poden ser unes postres nutritives compatibles amb una dieta equilibrada, encara que són molt calòrics i tenen molt sucre, per la qual cosa no han de considerar-se un aperitiu per prendre a qualsevol hora del dia. Una de les millors formes per mantenir una bona hidratació és beure aigua en quantitats importants, fins i tot encara que no se senti sigueu.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions