Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menjar per Nadal sense engreixar: sí que és possible

Trucs de cuina i consells dietètics per a triar receptes lleugeres, saboroses, originals i senzilles com a part dels menús nadalencs

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 23deDesembrede2008
Img polvorones Imatge: Flora B

Els plats típics d’aquestes dates, fruit de receptes tradicionals recuperades i contundents, sumat a una llista gairebé interminable de plats per a cada menjar festiu, no figura en la concepció d’un menú equilibrat. No obstant això, si el consum d’aliments calòrics és moderat i s’adapta a les particularitats individuals, no té per què ser un problema per a la salut, en uns dies en què s’admet certa permissivitat amb la dieta. A més, saltar-se (sense exagerar) el règim en aquestes dates, lluny de ser perjudicial, pot resultar positiu en l’aspecte emocional. Però no val enganyar-se: cal prendre mesures per a contrarestar els excessos.

Menús nadalencs més lleugers

/imgs/2008/12/polvorones1.jpgSi es menja en un mateix dia un polvoró (30 grams, que equival a 160 calories), dos bombons (30 grams, 140 calories), un dit ample de torró de xocolata (130 calories), tres calamars a la romana (170 calories) i una ració de xai amb prunes seques (unes 700 calories) s’hauran ingerit entre 500 i 700 calories de més respecte a la quantitat recomanada per a un sol dia en l’organisme. No cal alarmar-se si havent dinat es fa un llarg passeig i es compensen els excessos amb altres menjars més lleugers i amb un menú més frugal l’endemà. D’aquesta manera, l’aportació extra de calories dels dies festius no té per què traduir-se en un guany de pes. Gaudir del menjar sense temorsLa clau està a adaptar les receptes tradicionals per a, sense renunciar als grats sabors i records, fer-ho de forma més sana i equilibradaEs poden dissenyar menús nadalencs més lleugers que permetin gaudir del plaer dels sabors més intensos i exquisits, propis de receptes recuperades per a ocasions especials, sense renunciar a mantenir una alimentació equilibrada i sana. A continuació, s’ofereixen diferents trucs de cuina i consells dietètics útils per a triar entre diferents propostes sanes i lleugeres per a menjar ric, ric, i d’una manera saludable.

Entrants. Lleugers i més vegetarians. La fibra vegetal sadolla i calma l’apetit. Una acurada presentació del plat fa la resta. Queden molt vistoses les tapes de xampinyons en salsa d’all i ceba tendra, de verdures saltades amb kiwi i llom empapussat, de tartar de salmó fresc amb formatge cremós o la tosta de foie amb llagostins i panses. Són garantia d’èxit pel seu sabor i lleugeresa els entrants de marisc com l’escamarlà a la planxa amb canonges i tomàquet majado, la de llagostins al pebre recentment mòlt o la de polp a la vinagreta.

Patés, embotits i fregits, encara que saborosos, són calòrics i indigestos. Els patés vegetals són una opció, sempre que no es lligui la massa amb nata: d’albergínies amb sèsam, humus o paté de cigrons, de tofu i nous o de tofu a les fines herbes.

Plats principals. Les amanides i els germinats són l’acompanyament perfecte per a una bona digestió. Per als plats principals de carns, convé decantar-se per les menys grasses, com els ocells (capó, gall dindi, pollastre o estruç) i els relloms de porc o vedella. L’equilibri dietètic passa per respectar les quantitats (125 grams per ració per a carns i 150 grams per ració per a peixos) i cuinar sense massa condiments i salses grasses. El contrapunt de sabor li ho dóna l’encertada mescla d’espècies i herbes aromàtiques, que converteixen la recepta més senzilla en el plat més apetitós. Per a una cuina lleugera, uns canvis mínims bàsics són: triar maioneses i margarines light, substituir la nata per iogurt i optar per les preparacions al forn, en papillote o a la brasa.

Les postres. Triar entre una petita porció de fruita fresca o una infusió. Gelat per a postres després dels dolços nadalencs? Millor deixar el gelat per a un altre dia. Encara que sovint es creu que el gelat per a postres després d’un menjar copiós és digestiu, no hi ha una explicació dietètica, nutricional ni fisiològica que fonamenti aquest tòpic. El greix que s’empra en els gelats (nata, mantega o greixos vegetals) no s’ha sotmès a cocció, la qual cosa en part explica que els gelats resultin menys pesats que altres postres dolces. Però això no significa que ajudin a digerir millor els aliments del menú. Al contrari, si el menjar ha estat copiosa, les calories del gelat se sumen a un menú sobrat d’elles.

Amb els torrons, polvorons i altres dolços nadalencs succeeix una cosa similar: millor si es deixen per a un altre moment diferent de les postres. Presos entre hores, l’estómac treballa menys i la digestió serà millor. Els torrons sense sucre o amb fructosa no han de consumir-se com a opcions més lleugeres o amb menys calories, ja que també contenen grassa (de l’ametlla, en el seu cas). Per a saber quins són els menys energètics, convé llegir l’etiquetatge nutricional i comparar entre diferents marques.

Comptar les caloriesEn la taula figuren les calories que proporcionen els aliments més comuns en els menús nadalencs, així com altres aliments que destaquen per ser energètics, bé pel seu contingut en greix o en sucres.

/imgs/2008/12/tablanavidad1.jpg

Paginació dins d’aquest contingut

  •  No hi ha cap pàgina anterior
  • Ets a la pàgina: [Pág. 1 de 1]

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions