Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menjar ràpid: nous perjudicis per a la salut

Fer menjars ràpids tres o més vegades per setmana pot causar asma, rinoconjuntivitis i èczema en nens i adolescents

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 05deFebrerde2013
img_hamburguesa fritas listp

El menjar ràpid pot causar asma, rinoconjuntivitis (ulls irritats i plorosos) i èczema. L’alimentació influeix en gran mesura en el desenvolupament d’aquestes condicions, que van en augment entre els nens i adolescents dels països occidentals. El consum de menjar ràpid amb una freqüència de diverses vegades per setmana se sospita com un hàbit perniciós mentre que augmenta el risc de sofrir aquestes dolències. Al mateix temps, un baix consum de fruita fresca se suma a aquest efecte negatiu, doncs limita l’aportació dietètica de nutrients protectors com certes vitamines i antioxidants. A continuació s’explica la relació entre el menjar ràpid i aquests problemes de salut i es proposen idees casolanes per transformar el menjar ràpid en menjar sa.

Img hamburguesa fritas
Imatge: Joshua Rappeneker

Menjar ràpid i problemes de salut: sospitosa relació causa-efecte

Alguns aliments poden augmentar o disminuir el risc de desenvolupar asma, rinoconjuntivitis i èczema, segons afirmen els investigadors de l’Estudi Internacional d’Asma i Al·lèrgies en la Infància (ISAAC), que dirigeix el Departament de Pediatria de la Universitat d’Auckland, a Nova Zelanda.

En aquest estudi, en la seva fase 3, s’ha explorat l’impacte de la ingesta d’aliments per mitjà de l’anàlisi de la freqüència de consum i la prevalença dels símptomes. Per a això s’ha comptat amb la participació de més de 500.000 nens (6-7 anys) i adolescents (13-14 anys) de 50 països diferents -entre ells, Espanya- i s’ha coordinat el seguiment des de diferents centres de recerca i de salut pública.

Tant per a nens com para adolescents, es va constatar que el consum de fruites tres o més vegades per setmana tenia un efecte protector en l’asma greu. En contrapartida, es va establir un vincle entre el consum de menjar ràpid tres o més vegades per setmana i l’augment del risc d’asma greu (39% més de risc entre adolescents, i un 27% risc superior entre els nens de 6-7 anys) d’èczema i de rinoconjuntivitis severa. En opinió dels investigadors, si la relació entre el menjar ràpid i la prevalença de símptomes d’asma, rinoconjuntivitis i èczema és causal, els resultats tindran una gran rellevància per a la salut pública, donat el creixent consum de menjar ràpid entre nens i adolescents.

Com transformar el menjar ràpid en menjar sa

La composició de certs plats de menjar ràpid (rica en greixos, greixos saturats, grasses trans, sodi i sucres) deprimeix el sistema immune, la qual cosa fa més propens a l’organisme a desenvolupar trastorns i infeccions. A això se suma que el consum de menjar ràpid desplaça la ingesta d’aliments protectors com les fruites, que els seus nutrients (vitamina C, vitamina A, antioxidants) han demostrat prevenir aquests trastorns i augmentar les defenses.

L’assumpte canvia quan s’identifiquen aquells plats de menjar ràpid més gustosos per als nens i s’adecuan amb receptes casolanes fins a convertir-los en una recepta sana més del menú setmanal. La selecció d’aliments naturals, integrals i en la mesura del possible de cultiu ecològic, trasllada a la taula uns plats suculents, amb sabors autèntics i lliures de colorants, conservants, potenciadores del sabor o d’altres additius que conformen molts plats de menjar ràpid.

  • Les salses i els condiments.

    • El ketchup és un dels condiments que més agraden als nens. L’elaboració casolana d’aquesta salsa permet modular el gust dolç en jugar amb la quantitat de sucre afegida, i la converteix en un condiment antioxidant donada l’elevada quantitat de tomàquet utilitzada per a la seva confecció.
    • Una maionesa més lleugera i sana és la que s’elabora amb llet descremada en lloc d’amb ou. Encara així, els condiments típics del menjar ràpid s’han de reservar per amanir els plats en explicades ocasions, doncs l’educació del gust pel natural és molt saludable, i els primers passos s’han de donar en la llar.
  • Hamburgueses de peix. Les hamburgueses són un aliment ben rebut pel públic infantil: són gustosas, sucoses, es masteguen fàcil i es poden menjar en entrepà i amb la mà. El canvi positiu és sorprendre als petits amb hamburgueses casolanes de peix. En aquest cas, qualsevol peix de temporada (verdel, tonyina, bonic, bacallà, salmó, anxoves, lluç…) s’esmicola i es barreja amb ajitos, ceba picada, fruita seca, ou, molla de pa, julivert… al gust de cadascun.
  • Sándwiches ‘delicatessen‘. Molts fiambres i formatges en porcions o d’untar -tan comunes en aquests preparats- representen més una suma d’additius que d’ingredients naturals. La proposta més sana és la d’escollir productes de més qualitat per al farciment dels sándwiches. Entre ells se suggereixen: rodanxes fines d’un bon pernil, salmó fumat, formatge suau, ous de guatlla… I, com a acompanyament, bolets i xampinyons, uns pebrots, unes rodanxes de tomàquet de l’horta, etc. Les sobres de menjar del migdia o del dia anterior també serveixen de suculent farcit; des de les anxoves arrebossades, el pit de pollastre de pollastre tallada en rodanxes fines (com si fos fiambre) o un tros de truita. Un bon pa de motlle de cereals o de llavors també dona més cos i el resultat és un plat més gustoso i amb un perfil nutricional òptim.
  • Pizzes, més enllà del pernil i el formatge. Amb una bona massa de pizza, fàcil de cuinar a casa, els nens són els que més van a gaudir amb el seu farciment. Si es fan unes ‘minipizzas‘, de petita grandària, es dona oportunitat de provar més varietats. Convé ser previsor per a l’ocasió i presentar en platitos i bols una gran diversitat d’aliments per al farcit. D’aquesta manera, els petits no es limitaran a escollir els que més coneixen, el pernil i els formatges. Així, els pot resultar curiós preparar una pizza marinera, una de bolets variats i pernil, una més vegetariana, amb ajetes i gambes o amb bonic i formatge fresc. Perquè la pizza sigui sana i light, l’ingredient a limitar serà el formatge pel seu alt contingut en greix i sal. És important explicar-li als nens que amb un puñadito és suficient perquè en fondre’s es barregi i es “escorri” entre tots els ingredients.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions