Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menús complets i equilibrats llests per portar

Un nou format facilita l'accés al patró dietètic sa i equilibrat quan no es disposa de temps per cuinar o s'ha de menjar fora de casa

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 14deFebrerde2012
img_menu llevar

L’oferta de menjars preparats de diferent naturalesa, envasades en racions individuals (paelles, estofats, amanides, macedònia de fruites…), reflecteixen un nou model de consum alimentari generat pels canvis socials en els estils de vida i d’alimentació. L’última aposta del mercat va més enllà i es presenta al consumidor en format de menú complet conformat per primer plat, segon i postres, un nou concepte de “menjar ràpid” llista per portar, que trenca amb el mite que tot menjar ràpid és escombraries. L’objectiu d’aquestes noves propostes és que menjar sa es converteixi en un acte senzill, diari i hedonista, a més de saludable, donat el component de plaure que comporta assaborir un plat o un menú basat en receptes tradicionals.

Img menu
Imatge: Javi Vte Reixes

Com mengem els espanyols?

Els resultats recentment publicats de la primera Enquesta Nacional d’Ingesta Dietètica a Espanya (AESAN) adonen de l’estat nutricional de la població espanyola. A més, l’estudi ha evidenciat que amb freqüència mengem fora de la llar (solament el 6,5% dels enquestats no ha realitzat cap menjar fora de casa en l’últim any, mentre que la resta ho han fet entre 6 i 8 vegades/mes) i ha llançat una dada que s’intuïa, però que no deixa de ser sorprenent: no predomina la dieta mediterrània. Com a hàbits de consum, es destaca que menys de la meitat dels enquestats consumeix diàriament verdures i fruites, però no ho fa en la quantitat diària recomanada (400-450 grams/dia); també és deficient la ingesta de farináceos (pa, patates, pasta, arròs i altres cereals), la qual cosa plasma un ingrés mitjà de 2.500 Kcal/persona/dia, amb una major quantitat de proteïnes i grasses i un dèficit en hidrats de carboni.

Davant aquest panorama, les empreses d’alimentació centrades en l’elaboració de menjars preparats tenen un gran repte: oferir menjars sans, equilibrades i variades, que facilitin al consumidor aconseguir un equilibri en la dieta o millorar-la, en particular, entre els qui manquen de temps per fer la compra o cuinar. Les millores tecnològiques en l’elaboració, envasat i conservació dels menjars preparats permeten prescindir de conservants i altres additius. És major la participació del dietista-nutricionista en termes d’assessorament nutricional del producte, la qual cosa permet que molts plats s’apropin avui a la tradició gastronòmica que espera el consumidor i aconsegueixin una respectable qualitat nutricional.

Novetat: un menú complet llest per menjar

A Espanya, l’empresa pionera, Sanae Alimentació, ha compost el “Menú sanae“, 19 tipus de menús com una alternativa per als menjars i sopars d’una setmana completa, preparats per consumir amb solament obrir l’envàs o escalfar. L’oferta de plats manca d’additius de qualsevol tipus, utilitza oli d’oliva verge extra en les seves preparacions i està recolzada per una fórmula dietètica estudiada per un equip de nutricionistes, avalada per la Fundació Espanyola del Cor i ajustada a les recomanacions vigents en l’actualitat respecte als següents aspectes:

  1. Repartiment energètic en els menjars principals: 35% del valor energètic total (VET) per als menjars i 30% VET per als sopars, presa com a referència una dieta isocalórica de 2.000 Kcal.

  2. Distribució equilibrada de macronutrientes en cada menú (inclòs l’aportació del pa que s’aconsella incloure en cada menú): 50-55% de les calories provinents dels hidrats de carboni, 30-35% dels greixos i 15% de les proteïnes.

  3. Fibra: 10-12 grams diaris per cada menjar i per cada sopar, la qual cosa facilita aconseguir els 25-30 grams diaris recomanats.

  4. Sodi: màxim 2.000-2.400 mil·ligrams diaris.

En tots els menús estan presents les racions aconsellades per la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC, 2004) per als següents grups d’aliments: verdures fresques i cuites, a parts iguals en la diversa oferta; un aliment font de carbohidrats complexos; dues racions setmanals de llegum; tres vegades per setmana pasta i arròs, que s’alternen amb la presència de patata; una ració de proteïna animal o la combinació de diferents proteïnes vegetals (llegums i cereals); dues o tres racions setmanals de peix; dues racions de carn i tres racions d’ou, en la seva justa quantitat. S’entén com una iniciativa més que ajudarà al consumidor a menjar millor.

UNA MICA D'HISTÒRIA

La idea original del menjar preparat llista per al consum és el “TV dinner” americà, que va néixer en els anys cinquanta del segle passat amb la intenció d’ajudar des del punt de vista gastronòmic a un consumidor amb limitacions en la cuina o amb falta de temps per cuinar. Fa poc ha llançat una nova versió, “Healthy Choice”, amb plats menys calòrics, encara que millorables des de l’òptica de l’equilibri nutricional.

La signatura anglesa Marks & Spencer comercialitza també menjades preparades amb un denominador comú: sense colorants, conservants o saborizantes. Un signe de distinció és la informació addicional en els envasos sobre el nombre de racions, en referència a les cinc racions de fruites i hortalisses que ingereix el consumidor si consumeix aquest plat.

Un exemple és el “Meal for one”, un plat preparat (chilli with meat & rise), però al que li falta unes postres, a més d’una ració de verdura o de cereal. Per al públic infantil, s’ha ideat la versió Simply Kids, una línia de plat preparat (sausages and beans, Cottage Peu, etc.) per a nens en terrines (snack pot) o safates. L’aposta més recent és el Simply Fuller Longer, una línia creada per ajudar a perdre pes amb un pla alimentari de control de calories amb respatller científic. Aquesta oferta presumeix de ser baixa en greixos saturats i cada plat respon a una de les cinc racions recomanades de fruites i hortalisses.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions