Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menús diaris: nous sabors

L'ús en la cuina d'aliments poc quotidians permet assaborir textures diferents amb una variada aportació nutrivo

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 21deGenerde2011

En moltes llars es coneix per endavant el menú de tota la setmana. Bé per costum, per gust o per comoditat, són majoria els qui no fan l’esforç de provar nous aliments i sabors. Però alguns consumidors opten per la postura contrària. Els agrada innovar en la cuina, no tant amb plats sofisticats i complicats d’elaborar, sinó amb aliments poc quotidians o, almenys, diferents. Alguns són típics d’altres cultures, com el margalló, la quinua, el mill o la jueva mungo. Uns altres, com els canonges, els créixens o la rúcula, d’origen mediterrani, no han estat freqüents durant molts anys i, des de fa un temps, han entrat amb força als mercats com a vegetals selectes. La majoria estan disponibles en els comerços populars d’alimentació i els menys es venen en tendes especialitzades de dietètica. La possibilitat d’aconseguir menús més variats, la cerca de la creativitat en la cuina, el gust per sabors i textures diferents i la ingesta de complements nutritius són alguns dels factors que predisposen a provar nous aliments.

Originalitat per a l’amanida de cada dia

Img brotes soja1ancho art

Les amanides admeten multitud d’ingredients poc habituals en la cuina i difícils de trobar en els receptaris tradicionals. No obstant això, el mercat globalitzat actual permet disposar de multitud d’aliments d’altres cultures a un preu raonable. Aquesta opció és la base per improvisar plats apetitosos amb originals ingredients vegetals, que aporten un contrapunt de sabor, textura i colorit al plat.

Img palmito1 art

Els margallons, els brots tendres d’unes varietats concretes de palmeres nanes, per la seva textura cruixent i sabor que recorda a fruita seca, resulten idonis per innovar en la presentació d’amanides .

Com a reforç de vitamines a la dieta, destaquen els germinats de vegetals, les varietats dels quals es trien en funció de l’apetència i el gust dels comensals. Els de alfals són petits, delicats i amb un lleuger gust amarg. Menys comuns són els de bròquil i lombarda, mentre que són més fàcils de trobar els brots de soia. Aquests aliments, malgrat la seva grandària petita, concentren un conjunt interessant de nutrients saludables, com a vitamines (folatos, C, A, I), minerals assimilables (ferro, calci, magnesi) i enzims digestius.

Img berros1 art

Herbes comunes en les rodalies a acequías i aiguamolls, com els canonges i els créixens, es comercialitzen com a vegetals exquisits per afegir a amanides, també amb nous o combinades amb espinacs.

La barreja d’alguns d’aquests vegetals amb fulles d’enciam reporta poques calories i una agradable sensació després del menjar. Per salut, convé consumir hortalisses crues diàriament, ja que és la millor manera de conservar les seves qualitats nutricionals, vitamines i antioxidants.

Descobrir nous sabors
Cereals que venen des de l’altra riba de l’Atlántico, com la quinua, i uns altres que es mengen diàriament en diferents països africans, com el cuscús o el mill, tenen en comú que han estat i són la base energètica de l’alimentació de milions de persones. Encara que alguns cuiners hagin reinventat receptes amb aquests aliments, queda el gust per provar el resultat. Com sap, a quin aliment s’assembla, quin és la seva textura, com queda en el plat i amb quins aliments congenia millor són aspectes que es descobreixen amb cadascuna de les receptes.

Quinua fins a en la sopa
La sopa de quinua amb verdures és la presentació comuna d’aquesta planta nativa dels països andins, on es menja amb freqüència diària o setmanal. La quinua o quinoa és una planta que es confon amb un cereal per la seva forma de gra solt i pel resultat després de la seva cocció. És per això que es tendeix a emprar com a substitut de l’arròs en algunes propostes de receptes, com la de risotto de quinua i espàrrecs o la quinua a la jardinera. Els grans solts i freds serveixen per preparar una saludable amanida amb verduritas marinadas i en sofregit, amb verdures, s’empra de farciment per a la recepta de carabassa farcida. Dues propostes amb gustos vegetarians són les croquetes amb tofu, quinua i salsa de verdures i la quinua estofada amb seitan i blat de moro.

Ordi, blat o mill com a substituts de l’arròs

Igual que la quinua o el cuscús, l’ordi , el blat o el mill són cereals que, cuinats segons els temps de cocció adequats i ben combinats amb altres aliments poden reemplaçar amb gust a l’arròs. La falta de costum, tant en provar-los com en cuinar-los, afavoreix que s’apreciïn diferències notables. La textura del gra és més aspera i el sabor, més pronunciat.

Per iniciar-se en la cuina amb aquests nous cereals, resulta apropiada una recepta típica de la gastronomia d’Almeria: el bullit amb blat i cigrons. Si en lloc de blat s’empra ordi, es pot començar amb una senzilla recepta de menestra de verdures amb ordi salteada o una sopa de llenties i taronja. Més nova és la proposta de carbassons al forn amb pesto d’ordi perlada i nous o l’amanida amb arròs salvatge amb ordi, carbassó i bonic.

En coure’s i deixar-se refredar, el mill s’endureix i forma una espècie de massa per elaborar des d’unes croquetes fins a un budin amb pastanaga o un pastís de mill amb verdures al gratén. Es pot afegir com espesante a una crema de verdures i, recentment fet, queda solt si se saltea el mill amb fruita seca o es barreja amb verdures, com a mongetes verdes, pastanaga i ceba.

CUSCÚS, ALIMENT CONEGUT

El cuscús o sèmola de blat és el derivat d’aquest cereal més conegut i introduït en la cuina actual del nostre país. El seu sabor suau i la facilitat per cuinar-ho afavoreixen que el cuscús se serveixi fred o calent, en amanida, com a primer plat, acompanyament dels segons o ingredient de postres dolces barrejat amb fruita seca, fruites dessecades i espècies, com la canyella i el clau.

Són nombroses les propostes de cuscús amb verdures, segons la temporada, els gustos i les apetències. Alguns suggeriments ho combinen amb verdures i salteado de carbassó, amb pastanaga i carabassa o amb pebrots, olives i cors de carxofes.

Aquesta sèmola és tan suau de sabor, que és possible cuinar-la gairebé amb tot tipus d’aliments, des de barreges dolces, com el cuscús amb panses i pinyons, al cuscús amb gambes i musclos, el cuscús amb cigrons i verdures o el suggeriment de servir-ho fred, en una original amanida amb llenties i vinagreta guarnides.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions