Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menús fàcils igual de nutritius

Aconseguir el màxim equilibri dietètic en el mínim temps és possible

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 05deFebrerde2009

Des de l’any 2007, CONSUMER EROSKI ofereix una sèrie de menús fàcils. La seva particularitat, tal com indica el nom, és que són fàcils d’elaborar i ràpids de cuinar. Estan dirigits a totes aquelles persones que no disposen de temps per preparar el menjar, que no els agrada la cuina o que, després d’un dia intens de treball, l’única cosa que els ve de gust és cuinar el just en el mínim temps, però sense descurar la seva dieta i la seva salut.


Al llarg de tot un any de menús fàcils, el consumidor té la possibilitat d’alimentar-se saludablement i sense necessitat d’invertir amb prou feines temps en la cuina. La clau és utilitzar ingredients més o menys preparats com els productes de quarta i cinquena gamma que ofereix la indústria alimentària; des de llegum cuites i en conserva, fins a peix precuinat congelat o amanides netes i trossejades llistes per consumir.

A més de l’elecció d’aliments sans “gairebé” llests per menjar, es donarà preferència a l’hora de cuinar a tècniques culinàries ràpides com el bullit en olla de pressió, la cocció al microones, la planxa i el forn, que ajuden enormement a reduir el temps d’elaboració de les receptes.

Equilibri dietètic a ratlla
El ritme de vida actual suposa per a moltes persones una dificultat a l’hora d’organitzar les tasques domèstiques. En concret, es dedica molt poc temps a planificar el menú de la setmana, a organitzar la compra i a cuinar plats més elaborats, reconeguts com més “casolans, sans i nutritius”. Són diverses les causes que han contribuït a tot això, però potser la que ha tingut més pes ha estat el fet que la dona treballi fos de casa. Si era ella l’encarregada de les tasques domèstiques, després de la seva nova situació laboral no disposa de tant temps per preparar plats tan elaborats i casolans com abans.

Amb receptes senzilles i trucs de cuina ràpida és possible fer eleccions saludables en la dieta diària

Aquesta circumstància condueix al fet que s’emprin amb freqüència els plats precuinats, les conserves i els congelats com a recurs per agilitar temps en la cuina. En una situació semblant es poden trobar moltes persones que viuen soles, com a universitaris que resideixen en pis d’estudiants, que comproven que els mesos de “tirar” de precuinats i menjars ràpids tenen reflex en un augment de pes, en digestions pesades o en altres sensacions de malestar.

Amb la premissa de facilitar i agilitar la preparació dels menús, però mantenint l’equilibri dietètic a ratlla, l’objectiu d’aquest pla segueix sent oferir la informació més completa amb receptes senzilles i fàcils i trucs de cuina ràpida per fer eleccions saludables en la dieta diària.

Igual que en el pla de menús setmanal que acompanya al lector cada setmana de l’any, el menú fàcil està planificat per satisfer els requeriments nutricionals de les persones adultes sanes (des dels 18 anys fins a entre els 55 i 60). Així mateix, es pretén que el menú sigui la referència de menjar sa per a tota la família.

En els menús està recollida la freqüència de consum recomanada dels diferents aliments bàsics, i cada menjar i cada recepta suggereixen la ració recomanada per a cada aliment. Els aliments es reparteixen en quatre preses diàries amb la distribució energètica aconsellada en una dieta sana; 25% del valor energètic diari en el desdejuni, 40% en el menjar, 10-15% en el berenar i 25-30% d’energia en el sopar. El tipus d’aliments escollits i les formes de cuinat garanteixen l’aportació de les 2.000-2.200 calories diàries benvolgudes per a la població de referència. Aquest valor considera, en termes generals, la despesa energètica que precisa una persona adulta sana que porti una vida mitjanament activa.

Menjar ràpid però saludable
Per a l’elaboració d’aquests nous menús s’utilitzen receptes molt senzilles i ràpides. S’ofereix la possibilitat de filtrar el tipus de recepta que es desitja elaborar segons el temps de preparació. De fet, el lector pot comprovar que el temps mitjà benvolgut per a l’elaboració de la majoria de les receptes proposades ronda els 15 minuts.

Per als desdejunis i els berenars es tira mà de les galetes, els cereals i els diferents tipus de pans (torrats, de motlle, de cereals), els sucs, la llet o els iogurts, amb la finalitat de que en el minut que li costa escalfar-se a la llet en el microones, els complements del desdejuni ja estiguin llests. La brioixeria i la rebosteria industrial queden relegades a dies especials o a moments concrets. Per millorar la qualitat nutricional d’aquests menjars se suggereix llegir amb detall les etiquetes i la llista d’ingredients dels productes i escollir aquelles galetes que especifiquin el tipus de greix que empren, els cereals menys ensucrats, els pans integrals o els sucs naturals sense azucarar.

En els menjars i en els sopars sovint es recorre a aliments en conserva, amanides de borsa netes i llistes per consumir, brous cuinats i envasaments o productes congelats, entre uns altres. Per exemple, es pot preparar un potaje de cigrons amb espinacs a partir de cigrons en conserva i espinacs congelats.
Les conserves vegetals són un recurs molt útil per no descurar el consum de verdures i llegums en la dieta. Perquè aquest hàbit no es converteixi en un inconvenient per a la salut convé escollir les conserves vegetals simplement cuites i conservades en aigua i sal, en lloc d’aquelles compostes, sobretot si tenen ingredients molt grassos i salats (xoriço, botifarra, cansalada).

Els aliments precuinats es converteixen igualment en un recurs fàcil per a les persones que tenen pressa. La llista d’aquest tipus de productes és cada vegada més àmplia (lasaña, canelones, sopes, puré de patates, amanides, croquetes, crestes, menestras, paelles). En l’actualitat, la indústria alimentària tracta de reflectir en els seus proposades plats més sans, amb una major qualitat dels seus ingredients (sense greixos hidrogenats, amb menys sal o amb més vegetals). Convé, per tant, llegir les etiquetes i escollir aquells productes amb un valor nutricional afegit amb la finalitat de que el menjar, a més de ràpida, sigui sana.

Els ultracongelados de diferent naturalesa (verdures, peixos, llegums) són una opció encertada per aconseguir variar la dieta al màxim. La ultracongelación és el mètode de conservació per fred que provoca menys alteracions en el valor nutricional i en les característiques organolépticas (sabor, aroma, textura) del producte. A l’hora d’adquirir un congelat s’ha de respectar la cadena de fred (escollir l’aliment a l’últim moment i utilitzar borses isotèrmiques). Una vegada a casa, el congelat s’ha de conservar en el frigorífic si es va a consumir aquest mateix dia o, en defecte d’això, en el congelador.

Les postres solen ser fruita fresca i làctics senzills. Per al cap de setmana es proposen receptes una mica més elaborades del tipus bescuit de iogurt en 15 minuts, o pastís de formatge a la llimona amb melmelada, per la qual es compra el bescuit ja fet i el farciment s’elabora amb gelatina de llimona, formatge d’untar i nata. Es triga 15 minuts a fer-ho, encara que després calgui esperar unes dues hores al fet que qualli.

LA LABOR DEL MICROONES

Img microondas2
Amb el microones és possible obtenir de forma perfecta i en temps brevíssims la preparació de plats senzills i nutricionalment complets. Des de sofregits, sucs, salses, plats d’arròs, pasta, sopes, carns o peixos, i fins i tot postres. La facilitat d’ús, l’estalvi de temps en la cocció i reescalfament, l’acceleració de la descongelació i la rapidesa en l’elaboració de plats senzills alhora que nutritius són aspectes entesos com a avantatjosos pels consumidors.

En el microones es poden cuinar salses i sopes caldoses. És aconsellable coure les salses en recipients amples i baixos perquè quedin més espesses i saboroses. La cocció de pasta i arròs és similar a la cocció tradicional, respectant les instruccions del fabricador, segons els productes estiguin crus o precocidos, ja que canviarà el temps de cocció.

A l’hora de cuinar la carn es tindrà en compte que l’aspecte, la textura i el sabor serà diferent que si es fes a la planxa o fregida. La carn es tallarà en trossos no gaire grans i de grandària uniforme perquè es cuini tot el plat al mateix temps. La cocció del peix es farà amb tapa perquè concentri els sabors. Els ous són molt delicats per coure’ls al microones. El temps de cocció és molt breu, tan sols un minut a potència màxima, ja que després del temps programat, se segueixen coent a causa de la calor acumulada. Les hortalisses i verdures no precisen amb prou feines aigua, es couen ràpid al vapor cobertes amb la tapa.

PRODUCTES IV I V GAMMA

El consumidor demanda aliments preparats per al seu consum immediat i la indústria els hi ofereix. Són els anomenats productes d’IV i V gamma. Els primers, els de IV gamma, són productes processats envasats al buit o en atmosferes controlades. Un exemple visible són les amanides fresques, netes i trossejades, llistes per bolcar en el plat i amanir-les. L’última línia en tecnologia alimentària es reflecteix en els productes de V gamma, plats d’última generació preparats i envasats després de sotmetre’ls a processos higienizantes que garanteixen tant la seguretat del seu consum com la textura i qualitats organolépticas originals. L’àmplia oferta inclou des de plats quotidians fins a sofisticats plats d’alta cuina a preus assequibles. Un envàs de lloms de bonic amb fritada de tomàquet, o uns pebrots farcits de bacallà i gambes són alguns exemples.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions