Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menús lleugers d’hivern: idees per controlar les calories

Les institucions sanitàries recomanen evitar els excessos calòrics, alguna cosa que en els mesos de fred sembla més difícil d'aconseguir

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 27deDesembrede2012
Img menu ligero invierno calorias hd Imatge: stockasso

Les fruites i hortalisses tan variades de l’estiu, així com la calor -que contribueix a mitigar la sensació d’apetit-, contrasten amb els guisats, els potajes i els plats contundents que freqüenten les taules a la tardor i hivern. La tradició i el clima conviden a menjar de manera més copiosa i saciante en els mesos freds. Però, és possible menjar lleuger a l’hivern sense quedar-se insatisfet o destemplado? La resposta és “sí”. A continuació s’explica què és un menjar lleuger i es detallen idees per ingerir les calories justes en aquesta època de l’any.

Què és un menjar lleuger

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

Els patrons alimentaris d’alta densitat energètica poden conduir a un augment de pes corporal. Aquesta és l’evidència que recull el Consens FESNAD-SEEDO sobre prevenció i tractament de l’obesitat en adults. Ara bé, què s’entén per “densitat energètica”? És la quantitat d’energia disponible en un aliment per unitat de pes, és a dir, les calories que hi ha en 100 grams o una altra porció.

“Menjar lleuger” fa referència a ingerir els aliments menys calòrics. Per a això, convé saber que els aliments que contenen menys calories per cada 100 grams són les hortalisses i les fruites, seguides d’uns altres amb un elevat contingut en aigua i pocs greixos, com la llet descremada i el iogurt descremat o els llegums frescos, com els pèsols. En canvi, els productes de més elevada densitat energètica són els olis, les mantegues, les margarines i altres greixos, seguides de la fruita seca, els embotits i la brioixeria. Tots ells contenen una important quantitat de greixos.

En escollir aliments i receptes, no solament és important la quantitat de calories o de greixos, sinó també la seva qualitat i la seva procedència

Com és natural, els experts de la Federació Espanyola de Societats de Nutrició, Alimentació i Dietètica (FESNAD) recomanen dietes que continguin aliments amb baixa densitat energètica per prevenir l’augment de pes. La raó és que la literatura científica descriu que les dietes d’alta densitat energètica s’associen a un consum més elevat de calories, greixos totals i greixos saturats, així com a un major guany de pes. No obstant això, en escollir aliments i receptes, no solament és important la quantitat (de calories o de greixos), sinó també la qualitat i la procedència de les mateixes.

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

Per seguir la recomanació de les societats científiques, també a l’hivern, la dieta hauria de basar-se en aliments d’origen vegetal (plant-based diet), amb la incorporació menys freqüent de petites quantitats de peixos, carns magres, ous i làctics descremats. Però la menor diversitat de productes de l’horta d’aquesta estació pot suposar una petita dificultat en haver de dur a terme una dieta d’aquestes característiques: sense excés de calories i greixos saturats i que, alhora, reconforte davant les adversitats climàtiques. Per això, conèixer els productes de temporada i algunes receptes saboroses contribuirà a millorar la manera d’alimentar-se, encara que faci fred.

Receptes lleugeres i calentes per a l’hivern

Img 122999g
Imatge: CONSUMER EROSKI

Les hortalisses més típiques de l’època hivernal són les pertanyents a la família de les crucíferes, entre les quals destaquen múltiples varietats: cols, cols de Brussel·les, bròcoli, remolatxa, api, nap i col rave, entre moltes altres. També es disposa de carabasses, porros, pastanagues, espinacs… Amb elles es poden preparar multitud de primers plats composts per cremes de verdures o hortalisses estofades, arrebossades, bullides, etc.

Les hortalisses d’hivern també són bones per acompanyar aliments bàsics i essencials en una dieta saludable, com l’arròs, la pasta i els llegums:

Per facilitar encara més la confecció del menú, es proposen plats únics d’hivern, saludables i saborosos, que poden configurar un sopar de qualsevol nit gelada de desembre, gener o febrer:

Per descomptat, no es pot completar un menú sense les postres típiques de la nostra ancestral i saludable dieta mediterrània: la fruita fresca. En aquesta època de l’any destaquen, especialment, els cítrics (mandarines, taronges, aranges), encara que també es troben al punt òptim les peres i les pomes. Fins a desembre i gener, encara és possible adquirir fruites de tardor com la magrana i el raïm.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions