Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Michelle A. Méndez, especialista en epidemiologia nutricional

Una dieta sana i equilibrada durant l'embaràs garanteix el desenvolupament neuronal i la bona salut del nen

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 16 de Març de 2012

El correcte desenvolupament neuronal i físic dels nens comença al mateix moment de la seva gestació, d’aquí la importància de seguir una bona alimentació durant l’embaràs. A l’estudi dels hàbits nutricionals en dones embarassades i a la posterior evolució neuronal en el bebè dedica gran part dels seus esforços Michelle A. Méndez, doctora en epidemiologia nutricional per The University of North Carolina at Chapel Hill i investigadora col·laboradora al Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental de Barcelona (CREAL). Entre els seus últims treballs, recollits en més de trenta publicacions, destaquen l’estudi sobre el consum de peix durant l’embaràs i la seva relació amb el creixement fetal i el desenvolupament neurològic infantil, i l’estudi que relaciona l’exposició fetal a compostos tals com el fum del tabac i els contaminants organoclorados, amb el risc d’obesitat en un futur. Méndez ha realitzat també recerques sobre la metodologia relacionades amb el mesurament d’ingesta alimentària i la quantificació de la ingesta de contaminants transmesos pels aliments.

El seu treball en el camp de l’epidemiologia nutricional li ha portat a investigar sobre el paper de la dieta durant l’embaràs. Quines pautes nutricionals ha de seguir una dona en estat de gestació, respecte a altres dones?

És important seguir les recomanacions sobre el consum de nutrients com el calci, el ferro, la vitamina C, el iode i l’àcid fólico, entre uns altres. En les nostres recerques, hem vist també que podria ser un avantatge consumir peix, que és una font important d’àcids grassos tipus omega 3, beneficiosos per al desenvolupament neuronal del bebè.

Hi ha algun aliment problemàtic que la dona ha d’evitar?

“És aconsellable evitar el consum d’espècies grans de peix blau pels índexs de mercuri que poden acumular”La dona embarassada ha d’evitar el consum d’espècies de peixos molt grans, on es podrien haver acumulat contaminants com el mercuri. Altres aliments que convé evitar són els formatges crus i els embotits crus o fumats, així com les carns i els peixos crus, a causa de la possibilitat de transmetre algunes infeccions a les quals la dona és més susceptible durant aquest període. L’alcohol també cal evitar-ho.El més important és menjar quantitats suficients i variades d’aliments per garantir el creixement i desenvolupament adequat del bebè.

Per què és tan important la dieta que se segueix durant l’embaràs per a la salut dels nens?

Sempre hem sabut que la dieta durant l’embaràs pot influir en la salut del bebè al moment del naixement. Ara comencem a entendre que una dieta sana i equilibrada durant l’embaràs també proporciona avantatges, no solament en el bebè, sinó al llarg de la vida. Els estudis més recents demostren efectes positius sobre el neurodesarrollo i suggereixen possibles efectes subtils sobre altres aspectes de la salut, com la pressió arterial, la salut respiratòria i la mineralització dels ossos/ossos.

Quins són els aliments imprescindibles en la dieta de la dona embarassada pel seu impacte en la salut de la mare i en el desenvolupament fetal? De què no es pot prescindir?

El més important és seguir els consells sobre els aliments que s’han d’evitar, com l’alcohol i les carns o els peixos sense cuinar. Però si la dona ha seguit des del principi de l’embaràs, o fins i tot abans, una dieta sana i equilibrada, pot estar tranquil·la perquè el seu bebè aconsegueix els nutrients necessaris per al seu correcte creixement.

Vostè coordina un estudi que pretén establir una anàlisi comparativa sobre la ingesta diària durant l’embaràs a Europa, han trobat diferències de consum alimentari substancials entre les embarassades dels diferents països?

En alguns països com Anglaterra, Dinamarca i Escòcia, les embarassades consumeixen menys fruites i verdures del que es podria considerar apropiat, però en general, les dades indiquen que la dona embarassada als països on hem aconseguit dades intenta cuidar-se. Una bona notícia.

L’àcid fólico té el seu fonament preventiu per al fetus durant les primeres setmanes de gestació, per aquest motiu a Espanya el consell mèdic sigui prendre-ho fins i tot setmanes abans si es preveu la concepció, està justificat prendre-ho durant tot l’embaràs?

Encara no sabem si s’ha de prendre aquest nutrient durant tot l’embaràs. Alguns estudis recents han suggerit que podria ser un desavantatge (una altra vegada amb efectes subtils) prendre una dosi molt elevada durant tot l’embaràs, però en altres estudis no s’han confirmat aquests resultats. De moment, és aconsellable menjar bé i prendre suplements amb dosis moderades.

A més de l’àcid fólico, altres nutrients com a vitamina B12, D, ferro, iode i omega 3 formen part de complexos vitamínico-minerals que moltes dones prenen durant tot l’embaràs. Els majors requeriments d’aquests nutrients són els mateixos durant tota la gestació? No seria més encertat personalitzar la complementació nutricional per trimestres o segons les fases de creixement fetal?

Sabem que per a l’àcid fólico és important obtenir una quantitat adequada al principi de l’embaràs. Potser en el futur, per a aquest nutrient en concret, tinguem coneixements suficients per modificar les recomanacions segons el trimestre. Per a altres nutrients, com el ferro, és a l’inrevés, sabem que els seus requisits són més elevats durant els últims dos trimestres d’embaràs. No obstant això, en aquests moments, els estudis no són concloents per saber si una complementació variable per períodes seria necessària, l’important és que la dona es cuidi i coma bé.

Segons un estudi liderat per vostè, els àcids grassos poliinsaturados del tipus DHA (àcid docosahexaenoico), pertanyent al grup dels omega 3, influeixen de forma beneficiosa en el desenvolupament del cervell del fetus i, després, en el desenvolupament intel·lectual del nen. És possible aconseguir els requeriments amb aliments o es precisa la complementació puntual?

“Els àcids grassos tipus omega 3 són beneficiosos per al desenvolupament neuronal del bebè”El DHA es troba sobretot en peixos i mariscs, encara que es pot sintetitzar en el cos procedent d’altres àcids grassos, com els presents en les nous. Per obtenir quantitats suficients durant l’embaràs i la lactància, la dona embarassada pot menjar peixos, sobretot de tipus gras o blau (sardines, anxoves, verdel, chicharro) unes tres vegades a la setmana. Però és aconsellable evitar el consum de les espècies grans de peix blau, com la tonyina o el peix espasa, on es podrien haver acumulat contaminants com el mercuri.

Els seus estudis també relacionen l’exposició del fetus a tòxics com el tabac i contaminants organoclorados, amb el risc de desenvolupar obesitat en un futur. Com s’interrelacionen?

Els efectes de fumar durant l’embaràs podrien anar més enllà del creixement fetal. Els nens exposats al tabac durant la seva gestació semblen ser més susceptibles a un excés de pes al llarg de la vida. Les nostres recerques indiquen que és aconsellable deixar de fumar abans de l’embaràs, perquè el risc a l’obesitat s’ha relacionat amb les mostres estudiades que van mantenir l’hàbit de fumar solament durant el primer trimestre.Altres contaminants ambientals, els compostos organoclorados, són més difícils d’evitar. Ja s’ha prohibit a Espanya l’ús dels compostos més associats amb el risc d’obesitat infantil, com el DDE, un subproducte del pesticida DDT. El més aconsellable per minimitzar els possibles efectes d’aquest tipus de contaminants és seguir una dieta sana per al nen durant tota la seva vida, començant amb la lactància.

LÍNIES ACTUALS DE RECERCA: DIETA I MEDI AMBIENT

Michelle Méndez investiga la relació entre el consum de diferents tipus de peix durant l’embaràs i el neurodesarrollo. En aquest sentit, en 2009 es van publicar els resultats obtinguts després d’estudiar una mostra de 392 dones i els seus fills, procedents de la illa de Menorca. Es va demostrar llavors la importància dels àcids grassos poliinsaturados del tipus DHA en el desenvolupament de les capacitats cognitives dels nens.

D’altra banda, Méndez participa en diversos assajos que comencen a investigar certs contaminants de l’alimentació. Ha format part de l’equip del CREAL que ha dut a terme un estudi amb dones embarassades a Sabadell (Barcelona). En ell s’ha comprovat que els bebès les mares dels quals tenien nivells relativament alts de productes químics com el DDE (un subproducte del pesticida DDT) en sang, tenen més probabilitats d’experimentar un creixement accelerat durant els primers sis mesos de vida i un major risc de sobrepès. Méndez puntualitza que aquest estudi no és l’únic, “més de 40 estudis han associat l’augment ràpid de pes en els primers mesos de vida amb l’obesitat i amb trastorns metabòlics en edats posteriors”. Per a Méndez, “es creu que la major part de l’exposició a compostos organoclorados ve de la dieta”.

Una altra línia de recerca actual sobre contaminants i dieta liderada per Méndez se centra en el paper dels hidrocarburs aromàtics policíclics (HAP). Encara en fase d’estudi, els treballs s’encaminen a determinar si la ingesta d’HAP presents en l’alimentació durant l’embaràs influeix en el desenvolupament fetal, mentre en els adults es relaciona amb el risc de càncer colorrectal. “Quan tinguem resultats, estarem encantats de difondre’ls”, agrega.

Etiquetas:

bebè nutrición-ca


Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions