Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Millorar concentració i el raonament amb la dieta

L'alimentació exerceix un paper molt important en el rendiment intel·lectual

Professors, investigadors, científics, acadèmics… Moltes són les professions que demanden una gran concentració per part del treballador. Fins i tot quan l’activitat no és física, quan es passen moltes hores darrere d’un escriptori, en una biblioteca o enfront de l’ordinador, el cos (especialment, el cervell) necessita l’energia adequada per aconseguir un òptim rendiment. De fet, en una dieta saludable, dos terços de la glucosa que ingerim va destinada de manera exclusiva a cobrir les necessitats del cervell. En el següent reportatge s’explica quin és la relació de la glucosa amb la ment, per què és important una dieta de qualitat per mantenir la concentració i com influeix l’alimentació en els neurotransmisores.

Imatge: Creative Ignition

La glucosa i la ment

No existeixen els "aliments miraculosos". Per tant, sempre és arriscat atribuir a uns nutrients concrets uns efectes específics amb beneficis sobre l'organisme; en aquest cas, sobre la memòria i l'atenció, dues funcions biopsicológicas superiors. No obstant això, sí poden fer-se algunes recomanacions que podrien millorar la capacitat mental.

En una dieta saludable, entre el 45% i el 60% de l'energia total hauria de procedir dels hidrats de carboni. Això significa que un adult de pes normal requereix uns 200g de glucosa al dia, dos terços dels quals (uns 130g) estan destinats de manera específica a cobrir els requeriments del cervell. Diversos estudis sobre la glucosa en l'activitat cerebral han demostrat que:

  • la ingesta d'aquest sucre pot millorar el funcionament cognitiu, en particular la memòria a curt termini i l'atenció
  • la baixada de glucosa pot perjudicar l'atenció, la memòria i l'aprenentatge
  • el cervell consumeix més glucosa durant les tasques mentals intenses que durant les tasques mentals més senzilles
  • és molt important mantenir un nivell òptim de glucosa en sang per tenir una bona funció cognitiva, la qual cosa s'aconsegueix menjant amb regularitat, o consumint hidrats de carboni complexos (cereals integrals, pa pasta, arròs, etc. )que aportin glucosa a poc a poc al torrent sanguini.

El desdejuni incrementa l'índex de glucosa en la sang, que durant el dejuni nocturn disminueix de manera considerable. Per tant, és fonamental assegurar un desdejuni complet que contribueixi a optimitzar l'activitat mental durant tot el matí. Els investigadors que treballen en aquesta àrea, com el Professor David Benton de la Universitat de Gal·les, relacionen el primer menjar del dia amb els processos de formació i recuperació dels records, així com en la gestió d'informació complexa.

En aquest sentit, el neuròleg Marcus Raichle i el seu equip, de la Universitat de Washington, han descobert que menys del 10% de totes les sinapsis -els missatges entre neurones- porta informació sobre el món exterior -és a dir, la qual cosa percebem a través dels sentits-, a pesar que els nostres sentits perceben senyals de manera contínua. No obstant això, el cervell utilitza la seva energia per barrejar les dades i la informació que té guardada en la memòria i així inferir el que pugues a ocórrer en el futur. Segons el doctor Raichle, "el 60-80% de l'energia es dedica a mantenir la connexió entre neurones. La resta, entre un 0,5% i un 1%, es dedica a respondre a les demandes del mitjà exterior".

Raonament i concentració: la importància de la qualitat de la dieta

La nostra facultat de reflexionar amb claredat no depèn únicament de la qualitat dels últims menjars ingerits. La capacitat intel·lectual també es veu afectada a llarg termini per la qualitat nutritiva de la dieta en general. Per exemple:

  • Si no s'ingereix suficient ferro durant massa temps, el primer símptoma és la fatiga psicofísica, però tant la capacitat de concentració com les tasques d'aprenentatge i de memòria podrien disminuir, segons treballs de l'equip de la Universitat Johns Hopkins de Baltimore. A més, es donen canvis d'humor i irritabilitat, la qual cosa pot influir de manera directa en la capacitat de concentració.
  • La manca de iode repercuteix, en particular, en la capacitat d'iniciativa i la presa de decisions, i encara que el dèficit d'aquest mineral solament es dona a certes regions europees i als països en vies de desenvolupament, és bé consumir sal yodada, peix, marisc, carn, llet i ous per mantenir sempre l'aportació necessària.

  • El calci intervé en la conducció dels impulsos nerviosos. Es troba en concentració constant en la sang, encara que a costa dels ossos/ossos. És a dir, diàriament eliminem aquest micronutriente per orina, i si no es reposa en la dieta, l'organisme ho obté dels nostres ossos/ossos. Per això és tan important el seu consum diari.

  • Una ínfima reducció de la hidratació pot afectar a la capacitat intel·lectual. Quan s'assegui sigueu, ja s'està deshidratat, així que cal fer regularment pauses durant el dia per beure, de manera que el cervell es mantingui sempre buidat.

  • La cafeïna, per exemple, que té un suau efecte estimulant, actua sobre el sistema nerviós central i ens manté alerta, tal com recorda el Consell Europeu d'Informació sobre l'Alimentació (EUFIC), en el seu article 'La cafeïna i la salut'. Certs experiments indiquen que la cafeïna és capaç d'accelerar en un 10% el processament ràpid d'informació en el cervell. Igualment saludable i recomanable seria un petit consum de xocolata negra diàriament que, segons el British Medical Journal, afavoriria una actitud vigilant i alerta.

L'alimentació i els neurotransmisores

Un neurotransmissor és una molècula que transmet informació d'una neurona a una altra, ja que elles no estan en contacte directe. Doncs bé, aquestes molècules poden dependre en part de l'alimentació:

  • Quan es desdejuna i s'incrementa la glucosa en sang, també s'activa un transmissor cerebral denominat acetilcolina. Per a la seva síntesi es requereix vitamina B1. Entre els aliments que contenen vitamina B1, cal esmentar el pa integral o enriquit i els cereals enriquits. Altres precursors de l'acetilcolina són la lecitina i el pujol, i les seves fonts alimentàries són les grasses animals, vísceres, peixos, mariscs i ous.
  • La serotonina procedeix de l'aminoàcid triptòfan. Se li assenyalen accions psíquiques apaciguantes, afavoridores d'un somni normal, la qual cosa ajudaria a un major rendiment intel·lectual durant la vigília. El triptòfan està present, entre uns altres, en productes làctics, peixos i carns (inclosa la de les aus).

  • La dopamina té efectes més aviat excitants, potencia la capacitat d'iniciativa, i deriva de dos aminoàcids, la fenilalanina i la tirosina, que poden trobar-se en aliments com l'ou, formatge, llet i pa.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte