Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Missatges positius per aconseguir una dieta positiva

Dir el mateix amb un to constructiu i identificar dieta amb alimentació saludable és bàsic per aconseguir que menjar bé s'associï amb estar ben

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 16deFebrerde2012
img_dieta sana

Els missatges negatius no aconsegueixen mai accions positives a llarg termini. Qualificar de grossa a una persona, prohibir aliments o carregar de culpa a qui té mals hàbits resta eficàcia al propòsit d’alimentar-se bé. Això, que de pur sentit comú sembla elemental, té més complexitat de la qual aparenta. Cal tractar d’utilitzar el llenguatge com una eina que ajudi a construir futures accions positives. És molt més que intentar combatre equivocats usos interioritzats i assenyalar, quan no imposar, els correctes.

Img dieta sana1
Imatge: Ksenia8

Dieta, errors subsanables

“No mengis això que engreixa molt”, “mira’t el gros que estàs”, “quin prim és i quin maco”, “ja et passaré la meva dieta, et quedaràs flac”. Les ocasions en què es transmet informació sobre l’alimentació són diverses i nombroses. A més, en gran mesura, es vinculen a valors de benestar i bellesa, però en comptes de resultar un suport, culpabilizan i recriminen el que condueix al fracàs. Allunyen la fi última del que es busca, que no ha de ser un altre que menjar bé per guanyar o conservar la salut.

Un gran error que arrossega la societat és identificar la paraula dieta amb aprimar

Un gran error que arrossega la societat és identificar la paraula dieta amb aprimar. Posar-se a règim és sinònim d’assumir unes normes alienes, en gran mesura obligades i que regulen quantitats i grups d’aliments, en benefici de la salut.

No obstant això, seguir una dieta no ha d’entendre’s com una acció correctiva ni aliena a la voluntat. Però es concep així. “Sempre està a dieta” sona al compliment d’una obligació, a la renúncia d’un plaer, a realitzar un acte contra la voluntat. I no. Seguir una dieta sana és, en efecte, complir amb unes normes, però no estar sotmès a una obligació no volguda. De fet, qui no comprèn que l’alimentació és un conjunt de decisions que ben preses són la millor aliança per a la salut, té moltes possibilitats de caure en errors. En dietes miracle o falses creences alimentàries.

Les falses creences sobre les dietes es repeteixen i reafirmen amb freqüència. S’imposen als beneficis d’aliments sans, que també són saborosos, una qualitat que hauria d’anteposar-se a les seves propietats beneficioses. El gust és el primer factor que condiciona al consumidor en l’elecció dels aliments. Se sobrevaloran les qualitats nutricionals d’uns aliments, en molts casos exòtics (bayas o suc de goji, llavors de chía…), que, amb el pas del temps, es comprova que no responen més que a una moda passatgera. També es demonizan les eleccions menys sanes, fins al punt de dotar-les de caràcter prohibit, alguna cosa que els sumeixi atractiu. En definitiva, es repeteixen els errors i allunyen els hàbits dels encerts.

Encerts alimentaris, reforços positius

L’objectiu és trobar en el menjar i en l’alimentació sana, equilibrada, la satisfacció de fer el que agrada

En les últimes dècades, els coneixements sobre alimentació, nutrició i dietètica han experimentat profunditat científica i han obert nombroses lleres de divulgació. Avui se sap que el pa no engreixa, que no hi ha aliments prohibits, que els greixos saturats ben calculades són sanes. La ciència ofereix la possibilitat de reiterar afirmacions positives i educar amb arguments i proves en una alimentació saludable. El metabolisme humà s’ha revelat com el millor aliat per comprendre quins són els hàbits alimentosos correctes i, sobre ells, educar a les generacions futures i, si fos necessari, reeducar a les generacions actuals.

Convèncer a la societat que desdejunar bé és la millor manera de començar la jornada, introduir les fruites i les verdures com a aliades apetecibles, atractives i dotades de salut donen assoliments a llarg termini. A l’una, recuperar els llegums, els bullits i els guisats, la cuina tranquil·la i les propietats de les elaboracions casolanes forma part d’un nou llenguatge més posibilista i positiu. No cal buscar culpables, sinó trobar en el menjar i en l’alimentació sana i equilibrada la satisfacció de fer el que ens agrada.

ESCOLTAR ELS BUDELLS

La serotonina (5-hidroxitriptamina o 5-HT) és un neurotransmissor, un missatger del sistema nerviós central important en la inhibició de la ira i de l’agressivitat i en la transformació en la sensació de bon humor. Influeix també en el somni, en la sexualitat, i fins i tot, en l’apetit. Doncs bé, el 90% de la serotonina es produeix i emmagatzema en el sistema digestiu. En ell ajuda a complir les funcions essencials d’absorció, aportació nutricional i moviments musculars, accions de les quals depèn el nostre benestar.

Això porta a una conclusió: cal escoltar més al sistema digestiu, a l’estómac, i als intestins. Encara que soni bàsic, la ciència confirma que l’ànim depèn de la manera en què se sentin els budells. Per això, ha d’aprendre’s a escoltar els seus senyals per estar més sans, perceptius i equilibrats.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions