Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Mites i veritats sobre l’alcohol: un brindis a l’any també fa mal

El consum d'alcohol està relacionat amb més de 60 malalties, entre les quals es troben les hepàtiques, metabòliques, diferents tipus de càncer o demència

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 25deDesembrede2019
champan brindis navidad Imatge: annca

Han arribat les festes i, amb elles, les canyes amb els amics, els vins en els menjars i sopars, els cubatas de sobretaula, els digestius després de les postres i el cava per als brindis. Abans de justificar els excessos amb la frase “un brindis a l’any no fa mal“, convé saber que no existeix una quantitat mínima d’alcohol que es pugui ingerir sense perjudici per a la salut i que cap dels mites arrelats en la societat que asseguren beneficis després del seu consum resulta cert. En el següent article, analitzem la veracitat d’algunes de les creences més esteses sobre les begudes alcohòliques.

Una copa al dia no perjudica: FALS

La quantitat mínima d’alcohol que podem consumir sense perjudici per a la salut és zero. Aquesta és la principal conclusió del major estudi sobre els efectes de l’alcohol. Des de 2008, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) no estableix un consum mínim recomanable d’alcohol.

Per què la llei permet conduir amb 0,5 mg/l d’alcohol en sang (l’equivalent a una cervesa i mitjana en els homes i una per a les dones)? Una cosa és establir l’estat d’embriaguesa, és a dir, conèixer el límit a partir del com els efectes de l’alcohol comencen a afectar a una persona (per sota del límit legal ja s’observen alteracions en les capacitats) i una altra és assenyalar la quantitat d’alcohol que necessitem per danyar la nostra salut.

Segons les últimes evidències científiques, cada gram d’alcohol que entra en el nostre cos és nociu, ja que una vegada accedeix al torrent sanguini aconsegueix tots els òrgans i sistemes de l’organisme. L’estudi citat, publicat en TheLancet , assenyala que els possibles efectes protectors que s’associen amb el consum d’alcohol s’anul·len davant un risc major de desenvolupar diferents tipus de càncer.

Millor cervesa o va venir que rom o ginebra: FALS

Cerveza jarra

Les begudes fermentades (cervesa i vi) tenen gairebé sempre menor graduació que les destil·lades (rom, ginebra, whisky, licors…). L’absorció de l’alcohol també és més lenta quan prenem alguna de les primeres. Però, en termes de salut, la qual cosa importa és la quantitat d’alcohol que cada beguda aporti a l’organisme, és a dir, la suma d’alcohol pur que ingerim.

L’alcohol en cada beguda es mesura per la seva graduació, és a dir, pel percentatge d’alcohol pur que conté (la seva concentració cada 100 ml). Aquests grams d’alcohol es calculen a través d’aquesta equació: quantitat d’alcohol ingerida (ml) x graduació de la beguda x o,8 (coeficient que correspon al pes específic de l’alcohol) dividit entre 100. Si una persona beu 100 ml d’un vi de 13 graus, la quantitat d’alcohol absolut que ingerirà seria la següent: 100 ml x 13 x 0,8 / 100 = 10,4 g d’alcohol pur.

Una copa de whisky o brandy (50 ml) posseeix uns 20 grams d’alcohol pur, el doble que una copa de vi. Però, si bevem una ampolla de vi (750 ml), consumirem uns 75 grams d’alcohol pur. Com més alcohol pur prenguem, molt pitjor serà per a la nostra salut.

Les dones metabolizan pitjor l’alcohol: VERITABLE

En general, la composició corporal dels homes (tenen més aigua en els teixits, més múscul i menys grassa) és diferent a la de les dones. D’aquesta composició depèn que l’alcohol afecti (emborratxi) més o menys, a més del pes corporal (quants més quilos, resultarà més difícil) i de tenir l’estómac ple.

L’alcohol es dilueix en el cos en proporció a la quantitat d’aigua que tingui l’organisme. El cos femení, en tenir menor proporció d’aigua i major grassa, fa que l’alcohol quedi més concentrat, per la qual cosa el nivell d’alcoholèmia serà molt major que en els homes.

També existeixen diferències quant a la capacitat per produir l’enzim  alcoholdeshidrogenasa (encarregada de metabolizar l’alcohol). Les dones, en general, presenten menor quantitat d’aquest enzim, per la qual cosa és possible que, fins i tot a igual pes i quantitat d’alcohol ingerida, s’emborratxin més ràpid.

Una copa de vi negre al dia és bona per al cor: FALS

Aquest mite neix amb la publicació d’alguns estudis que, durant anys, han destacat l’efecte beneficiós que tenen certs components del vi negre, com els polifenoles i el resveratrol. Els primers, substàncies responsables del color i de l’estructura dels negres, en ser antioxidants, ens protegeixen enfront de l’oxidació que pot acabar danyant les nostres cèl·lules. El consum de resveratrol podria estar relacionat amb un menor risc d’inflamació i coagulació de la sang, la qual cosa tindria un efecte protector en malalties cardíaques. Altres estudis també afirmen que el vi negre podia baixar la tensió dels hipertensos.

Tot això s’ha desmentit amb nova i més precisa (i independent) literatura científica que assegura que, perquè una persona es beneficiï del que li podrien aportar aquestes substàncies, hauria de beure centenars de copes de vi aldia , alguna cosa que, evidentment, destrossaria el fetge i provocaria cirrosis. Senzillament, si es volen prendre antioxidants, resulta més fàcil acudir a una dieta rica en fruites i verdures.

Copas vino tinto

La cervesa té propietats nutricionals: FALS

Una llauna de cervesa de 330 ml conté, en la seva majoria, aigua (307 ml) i ens aporta 140 kcal: d’elles, solament 46 provenen dels hidrats de carboni dissolts i de les seves escasses proteïnes. La resta, s’obtenen després de la metabolización de l’alcohol. Durant anys, a més, molts estudis han emfatitzat els efectes beneficiosos de la composició del suc d’ordi: font d’àcid fólico, vitamina B, fluor, silici i polifenoles.

Els especialistes aconsellen que, si això és el que es persegueix amb el seu consum, ingerim altres aliments com el cacao, la fruita seca, les verdures de fulla verda, els aliments integrals, espècies com el clau o el pebre negre, les olives o l’oli d’oliva verge. Tots ells posseeixen un contingut molt més elevat de vitamines i antioxidants, sense aportar ni un gram d’alcohol a l’organisme.

La beguda blanca no engreixa: FALS

Al contrari: totes les begudes alcohòliques són fortament calòriques, malgrat tenir un baix poder nutricional (calories buides). Per cada gram d’alcohol, el nostre cos obté 7 kcal, una quantitat relativament elevada si la comparem amb les 4 kcal/g que obtenim dels hidrats de carboni o les proteïnes. Això significa que, quants més grams d’alcohol pur contingui una beguda (i les destil·lades són les que posseeixen major graduació), més calories aportarem a l’organisme.

Si barregem la beguda destil·lada amb un refresc, a les calories de l’alcohol cal afegir les que aporta el sucre d’aquests productes. La ginebra, per exemple, depenent de la marca, compta amb una graduació d’uns 40 graus per cada 100 ml i uns 32 grams d’alcohol pur, que cal multiplicar per les 7 kcal que aporta cada gram d’alcohol. En total, per 100 ml de ginebra, s’aportaria a l’organisme unes 224 kcal, a les quals caldria sumar les 30-35 kcal d’una tònica (100 ml).

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

alcohol

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions