Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Més fruites i hortalisses, o menys aliments insans?

Diversos estudis apunten que és preferible reduir el consum d'aliments insans que augmentar el consum d'aliments saludables

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 23deMaigde2013
Img carrito super listg Imatge: Couse-Baker

Gairebé tots els comitès de nutrició humana aconsellen augmentar el consum d’aliments d’origen vegetal per aconseguir que la dieta sigui més saludable. Aquests consells parteixen de la suposició que si la població pren més fruites i verdures, reduirà el consum d’aliments superflus. Però això és així? Les persones que incrementen el consum d’aliments saludables, de debò disminueixen el seu consum de calories a partir de menjar menys sa? D’aquest dubte, raonable, sorgeix una nova tendència en el camp de la dietètica: dirigir les recomanacions, de manera explícita, a disminuir els aliments amb baixa qualitat nutricional sense emfatitzar l’augment de la ingesta d’aliments saludables. El present article explica l’enorme diferència entre afegir i substituir determinats aliments, així com el canvi d’estratègia per fomentar una dieta sana.

Img carrito super 01
Imatge: Couse-Baker

Elecció d’aliments: la diferència entre afegir i substituir

Img vegetales colores
Imatge: kanenas.net

El prestigiós American Institute for Cancer Research (AICR) va publicar al març de 2013 una impactant reflexió en el seu compte de twitter: “per reduir la teva ingesta de calories, no afegeixis hortalisses, fruites o cereals integrals. Escull-los en lloc d’aliments rics en greixos o sucres”. Així, per disminuir la ingesta calòrica o per millorar el perfil nutricional de la dieta, l’AICR considera que en comptes de “afegir” aliments sans, és més convenient deixar de prendre aliments rics en els anomenats “nutrients conflictius“. Una vegada eliminades les calories que ens aporten els aliments amb baixa qualitat nutricional (refrescs, brioixeria, rebosteria, gelats, aperitius salats, postres làctiques, salses, begudes alcohòliques, etcètera), serà el moment d’afegir fruites, hortalisses, cereals integrals, llegums o fruita seca.

No es tracta, en qualsevol cas, d’un enfocament nou. L’any 2010, el Consell Assessor de les Guies Dietètiques americanes, amb l’assistència de la Col·laboració Cochrane, va declarar que la població hauria de “evitar” les begudes ensucrades. La paraula “evitar” és, fins avui, la recomanació més rotunda emesa en un document d’aquesta naturalesa. Encara que no sorprèn, donada la clara associació d’aquestes begudes amb les dolències cardiovasculars. Aquest mateix any, Cohen i col·laboradors van publicar, en la revista Public Health Reports una recerca amb un eloqüent títol: ‘Prenem poques fruites i hortalisses o prenem massa quantitat de galetes, dolços, aperitius salats i refrescs?’. En el seu treball van observar que el “consum excessiu” de calories a partir d’aliments superflus era molt major que el “consum insuficient” de fruites i verdures, després de prendre com a referència les recomanacions de les guies d’alimentació. Van concloure, per tant, que les polítiques alimentàries haurien de promoure una disminució en l’actual consum (excessiu) d’aliments superflus en comptes d’incitar a una major ingesta de fruites i hortalisses.

Afegir aliments saludables a la dieta sense abandonar els aliments insans pot conduir a un augment de pes

Diversos estudis publicats després de l’aparició de la recerca de Cohen i col·laboradors corroboren aquest punt de vista. Així, un treball dut a terme per la Universitat de Tennessee i aparegut a l’abril de 2012 va observar que promoure la ingesta de fruites i hortalisses és efectiu per augmentar el seu consum en nens, però que això no s’associa a una reducció ni en la ingesta d’energia ni a una disminució en la quantitat d’aliments amb alta densitat energètica, com els aperitius salats. Cinc mesos després, Houchins i col·laboradors (Universitat de Purdue) van observar que afegir fruites i hortalisses en adults amb sobrepès o obesitat pot contribuir al guany de pes, a causa que les calories afegides no es compensen amb una disminució en el consum d’altres aliments no saludables.

El mateix equip va obtenir resultats similars en una recerca publicada al novembre de 2012 en la revista International Journal of Obesity. Després de la seva publicació, diversos experts, tal com va recollir l’agència Reuters, van coincidir que s’ha d’evitar transmetre a la població que “afegeixi” aliments sans a la seva dieta habitual, ja que això podria traduir-se en un guany de pes, alguna cosa no recomanable. Barbara Rolls, presidenta de ciències de la nutrició a la Universitat Estatal de Pennsilvània, va indicar a Reuters que “si li diem a la gent que afegeixi alguna cosa a la seva dieta, és possible que no perdi pes, i fins i tot pot ser que ho guanyi, encara que això que anyada siguin fruites i hortalisses”.

Canvi d’estratègia: difondre els perjudicis en lloc dels beneficis

Img patatas fritas m
Imatge: ruffin_ready

La Universitat de Saragossa ha estat l’última a sumar evidències sobre aquest tema. En una recerca recentment publicada en la revista European Journal of Clinical Nutrition i la primera signant de la qual és la dietista-nutricionista Silvia Bel-Serrat, s’ha constatat que prendre una baixa quantitat de begudes ensucrades seria més important que seguir una dieta rica en fruites i hortalisses a l’hora de prevenir el risc cardiovascular en nens.

És possible que en l’àmbit de l’alimentació saludable acabi per succeir el que ocorre en l’actualitat en el camp de la lactància materna: la Comissió Europea no assenyala avui els beneficis d’alletar, sinó que detalla els potencials riscos de la lactància artificial. Això és així perquè durant molts anys la lactància materna s’ha promocionat, sense èxit, mitjançant l’enumeració dels seus efectes beneficiosos. En comprovar que aquesta promoció no es traduïa en un major nombre de mares donant el pit, es van dissenyar campanyes centrades a mostrar els riscos de no alletar, l’èxit dels quals és molt major.

Potser sigui el moment, per tant, de deixar d’enumerar els beneficis d’una dieta sana per començar a mostrar els riscos dels mals patrons d’alimentació, etiquetats per l’Organització Mundial de la Salut com a” dietes malsanas“. En moltes ocasions el que “no fem malament” és més important que el que “fem bé”.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions