Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Més menjars, menys obesitat?

Molts estudis suggereixen que picar entre hores estaria relacionat amb un major control del pes corporal, encara que no són concloents

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 02 de Desembre de 2011
img_donut obeso

Amb freqüència, els professionals de la salut desaconsellen picar entre hores per evitar guanyar pes. No obstant això, els estudis que avaluen la relació entre la freqüència de les ingestes i el pes corporal són contradictoris. Alguns treballs conclouen que menjar sovint snacks o tentempiés saludables (fruites fresques, iogurts descremats, fruita seca o infusions sense sucre, entre uns altres) pot influir de manera positiva en els lípids sanguinis (colesterol total i colesterol LDL “bé”), així com en el perfil glucémico, i també podria exercir un paper en la regulació de la ingesta energètica. No obstant això, altres estudis suggereixen que menjar sovint contribuiria a una major aportació calòrica.

Imatge: VirtualErn

Les recerques que analitzen aquest fenomen impedeixen establir relacions causals, ja que són estudis observacionals, és a dir, anàlisis que solament busquen la relació entre el nombre d’ingestes de les persones i els casos d’obesitat . Aquests treballs mostren que les persones que mengen amb més freqüència tenen menys pes, però no permeten afirmar que menjar més sovint sigui la causa del control del pes corporal.

Més estudis

Es necessiten més recerques que analitzin la relació entre freqüència de menjars i pes corporal

Tal com indica el consens FESNAD-SEEDO sobre prevenció i tractament de l’obesitat en adults, “les recerques que estudien la relació entre la freqüència de menjars i la variació de pes corporal són inconsistents”. Per arribar a aquesta conclusió, es basen en l’anàlisi de la literatura científica, que inclou estudis que han trobat que l’Índex de Massa Corporal (IMC) s’incrementa quan augmenta la freqüència de les ingestes, uns altres que no han trobat diferències i alguns que van detectar dades com un 45% menys de risc d’obesitat en individus que realitzaven quatre o més ingestes, en comparació d’els qui realitzaven tres o menys.

A favor de menjar amb més freqüència

Malgrat la fragilitat de l’evidència científica en aquest tema, un recent estudi aporta dades que recolzen la teoria “més menjades-menys obesitat”. El treball, publicat en la revista oficial de l’Associació Americana de Dietètica i liderat per la dietista Jessica Bachman, va estudiar a 250 persones durant un any i va detectar que els adults amb sobrepès mengen amb menys freqüència que els qui gaudeixen d’un pes normal, encara que consumeixen més calories.

Les persones amb un pes normal realitzen tres menjars principals al dia i un mínim de dues col·lacions. En canvi, els individus amb sobrepès solament realitzen els tres menjars principals i poc més d’una col·lació diària. Segons Bachman, l’estudi suggereix que el consum de tentempiés podria ajudar a evitar l’augment de pes, a causa que impedirien ingestes excessives per gana.

MECANISME DE RESPOSTA DAVANT EL DEJUNI

Com menys ingestes es realitzen, més temps passa l’organisme en dejú . L’efecte del nombre de menjars i els dejunis sobre el metabolisme ha estat motiu d’estudi des de fa anys. Aquestes recerques suggereixen que la freqüència d’ingesta d’aliments té efectes sobre el control de l’apetit i l’efecte termogénico dels aliments (l’energia que destina l’organisme a funcions com la digestió, absorció, transport o metabolisme dels nutrients), entre altres aspectes metabòlics que guarden relació amb el risc de patir obesitat.

Segons l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), les situacions de dejuni engeguen mecanismes nerviosos i hormonals que s’oposen a la pèrdua de pes, com un major rendiment del metabolisme corporal i més estalvi energètic, la qual cosa condueix a l’emmagatzematge de greix corporal. A més, el dejuni també s’associa a un increment de l’apetit, alhora que activaria els sistemes de recompensa cerebrals cap a aliments rics en calories.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions