Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Més sucre, més pes, més grassa

La ingesta habitual d'aliments ensucrats i begudes dolces és un factor determinant del pes i del greix corporal

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 06 de Març de 2013

El consum desmesurat o habitual d’aliments ensucrats s’associa al guany de pes, però a un guany poc sa, on l’augment de greix és el més cridaner del pes guanyat. Així ho demostra un metaanálisis realitzat pels departaments de Nutrició Humana i de Medicina de la Universitat neozelandesa d’Otago . La ingesta de sucres o d’aliments dolços i ensucrats -incloses les begudes- és un factor determinant del pes i del greix corporal. El següent reportatge assenyala els límits entre una ingesta necessària i excessiva de sucre, explica com es relaciona aquest ingredient amb l’obesitat i el sobrepès i ofereix quatre alternatives per substituir el sucre de manera natural.

Imatge: Dr_Kelly

Sucre: entre la necessitat d’energia i l’excés de calories

L’obesitat és la malaltia crònica de major impacte als països desenvolupats. Per això, la cerca per descobrir la seva causa fonamental desperta un gran interès al món científic. Malgrat que la glucosa és un tipus de sucre -un dels més senzills- i és el combustible elemental de l’organisme humà, el sucre no és un aliment bàsic. Des de l’òptica nutricional i de salut, tots els “sucres lliures” són prescindibles, mentre que s’afegeixen als aliments sol per fer-los més agradable al paladar.

Els “sucres lliures” no han de superar el 10% de la dieta

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) defineix com a “sucres lliures” a tots els monosacàrids i disacàrids afegits als aliments durant el seu processament (fabricació), preparació (cuinat) o en la taula (consumidor), a més dels sucres presents de forma natural en la mel, en els siropes i en els sucs de fruites. En termes generals, el contingut de sucre de molts aliments processats, dolços o ensucrats, és alt, en particular els aliments destinats al públic infantil. És difícil que els nens, amb la gran disponibilitat d’aliments que tenen al seu abast, consumen de forma habitual solament el 10% de la seva dieta en forma de “sucres lliures”, el màxim recomanat.

L’excés en el consum de sucres té conseqüències. La glucosa és, en última instància, el combustible del cos humà. No obstant això, l’excés de glucosa no utilitzada per l’activitat orgànica s’emmagatzema en forma de greix. El problema amb les dietes amb alt contingut de sucres és que provoquen becs d’insulina seguits d’un ràpid descens en la glucèmia, que sovint condueix a una necessitat major de prendre més dolça. Aquesta conducta, mantinguda en el temps, pot conduir a problemes tals com la resistència a la insulina i l’obesitat abdominal.

Sucre i sobrepès, com es relacionen?

El suggeriment que el sucre podria tenir efectes adversos en la salut és un tema recurrent en diversos estudis epidemiològics i clínics des de fa dècades. Hi ha afirmacions que la ingesta elevada de sucres senzills pot estar associada amb un major risc de diverses condicions; des de l’obesitat i les malalties cardiovasculars, fins a la diabetis o el fetge gras. No obstant això, les deficiències en alguns estudis (com les diferències en la ingesta de sucres o la grandària de la mostra, entre altres factors) expliquen que els resultats d’algunes recerques siguin inconsistents, o que les conclusions sobre aquestes associacions no siguin concloents. En l’actualitat, l’associació més sòlida és la que vincula un alt consum de begudes ensucradesamb el desenvolupament d’obesitat.

Per actualitzar les recomanacions sobre el consum de sucres, el Grup de Nutrició i Salut de l’OMS (NUGAG) va encarregar una revisió sistemàtica de la literatura científica i metgessa per respondre a qüestions relacionades amb els efectes del consum de sucres “lliures” amb l’excés d’adiposidad. A més de donar resposta a qüestions tals com si la reducció o l’augment de la ingesta de sucres de la dieta influeix en les mesures del greix corporal en adults i en nens, també es buscava evidència que recolzés la recomanació de reduir la ingesta de “sucres lliures” a no més del 10% de l’energia total.

En els assajos d’intervenció inclosos en el metaanálisis sol·licitat per l’OMS, la reducció en la ingesta de sucres de la dieta en les persones adultes es va associar amb una reducció significativa del pes (entre el 13% i el 38%) al final del període d’intervenció, que va anar d’entre 10 setmanes i 8 mesos, en comparació dels altres grups en els quals o no s’havien reduït els sucres o s’havia augmentat la seva ingesta. Altres estudis van demostrar no trobar diferència en el pes si els sucres ingerits són en forma de sacarosa (sucre comú) o de fructosa, edulcorant calòric utilitzat per endolcir nombrosos productes i begudes.

En els nens, l’evidència més substancial és la que confirma la relació entre el consum de begudes endolcides amb sucre i el risc de tenir sobrepès, determinat per una major adiposidad. Entre les persones que consumeixen dietes “adlibitum ” (a voluntat), la ingesta de sucres, dolços o begudes ensucrades és un factor determinant del pes corporal.

Quatre substituts naturals del sucre

Les noves necessitats en la cura de la salut obren nous camins en la cerca d’aliments, ingredients o additius, com a substituts més saludables d’aquells el consum dels quals convé moderar. El sucre és un dels ingredients compromesos. La indústria alimentària ha optat per la fructosa per endolcir nombrosos productes i begudes, en tractar-se d’un sucre simple amb un major poder edulcorant que la pròpia sacarosa. No obstant això, el canvi no és positiu, mentre que hi ha evidència que el consum elevat de productes edulcorats amb fructosa afavoreix els dipòsits de greix en el fetge i altera el perfil de lípids sanguinis.

  1. Entre els edulcorants que ofereix la naturalesa està el sirope d’ágave, al que se li reconeix doble poder edulcorant que la sacarosa, en gran mesura per l’alt contingut en fructosa (70%).
  2. Una composició similar -encara que un sabor diferent- és el que ofereix el sirope de saba d’arce, també usat com a edulcorant en l’elaboració de nombrosos productes dolços. Encara que en tots dos casos es tracta de sucres naturals, la seva condició de dolç i la seva composició rica en fructosa obliguen a prendre’ls amb moderació, més si se segueixen dietes de control de sucres com en cas de diabetis, sobrepès i obesitat, triglicèrids elevats o fetge gras.
  3. L’estevia és el component dolç natural amb millor reputació fins al moment. Es tracta d’una planta a la qual se li reconeixen potencials propietats saludables en el control de la glucèmia i la hipertensió arterial.
  4. Les melasses, obtingudes per la fermentació dels cereals, també són interessants opcions dolces com a substituts del sucre.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions